Fjaselina Skrevet 11. september 2022 #1 Del Skrevet 11. september 2022 Vi har hatt samme katt i 19 år, ein fin gammal herremann som har hatt mange besøk hos veterinær, men ikkje så mange store operasjoner og andre problem. No skal vi kjøpe rasekatt, og lurer på om vi må ha forsikring. Den katten vi har no, har ikkje kosta oss så mykje at forsikring hadde vore økonomisk. Men det blir fort annleis med rasekatt. Eg treng tips! Eg såg if si katteforsikring, og der opererer dei med egenandel på 2000. Eg har ikkje betalt stort meir enn 2000 for dei dyraste veterinærbesøk hittil! Er det vanlig å ha forsikring med såpass høg egenandel? Dersom ein skal betale 2500 i året i forsikring, og egenandelen er på 2000 kroner, så har vi jo betalt 4500 før vi får hjelp frå forsikringa.... Tips til gode forsikringsselskap, eller kva eg skal sjå etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Del Skrevet 11. september 2022 Om du har en grei bufferkonto og er villig til å bruke av den, ser jeg virkelig ikke behovet. Har to rasekatter selv, de er innekatter. To ganger har vi vært hos veterinær utenom vaksine, ene gangen med manglende stemme og en gang fikk de begge reaksjon på vaksinen. Med 2000 i egenandel pluss kanskje et prosentbeløp på toppen hadde jeg toppen fått igjen et par hundrelapper. Tannproblemer dekkes ikke, om du ikke har den dyreste fra Agria, og om katten trenger en operasjon til 50.000, er det kanskje bedre for den å få sovne inn, fremfor kanskje en lang rekonvalesens? If sin er forøvrig den billigste, jeg hadde den selv en periode med tynn bufferkonto. Anonymkode: 1fc2c...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Del Skrevet 11. september 2022 Beklager, Tryg sin var den beste da jeg tegnet! Fast egenandel. Anonymkode: 1fc2c...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #4 Del Skrevet 11. september 2022 Agria har dyreforsikring som skal være bra. Men på eldre katter vet jeg ikke om det går å tegne forsikring for første gang, om det ikke er gjort ved yngre alder. Min måtte operere klo, plutselig barberes, etc etc. Det vil alltid være NOE. Så lønner seg med forsikring. Anonymkode: e75a3...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 11. september 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Agria har dyreforsikring som skal være bra. Men på eldre katter vet jeg ikke om det går å tegne forsikring for første gang, om det ikke er gjort ved yngre alder. Min måtte operere klo, plutselig barberes, etc etc. Det vil alltid være NOE. Så lønner seg med forsikring. Anonymkode: e75a3...9fb Det ser ut som alt av forsikring opphører når katten blir 10 år. Vår er no snart 20🥰 Men vi skal ha kattunge snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Del Skrevet 11. september 2022 Jeg har hatt en egenandel på rundt 2000. Da katten min ble påkjørt kom forsikring meget godt med. Behandling kostet 20.000. Forsikring er aldri dumt. Uansett om det er rase- eller blandingsdyr. Du forsikrer hus, gjenstander etc., hvorfor ikke forsikre familiemedlemmet? Anonymkode: 11d87...268 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Del Skrevet 11. september 2022 Jeg har hatt Agria i flere år på både huskatt og rasekatt. Egenandel varierer litt etter hva du velger selv; jo høyere egenandel, jo lavere årspris. Agria opererer dessuten med fast egenandel + en flytende egenandel. Det vil si at du f.eks. betaler 1500 i fast egenandel + 15% flytende egenandel (15% av veterinærutgiftene etter fratrukket fast egenandel). Dersom katten må til veterinær flere ganger innenfor et visst tidsrom, betaler du kun flytende egenandel resten av gangene. Holder katten seg frisk over lengre tid, opparbeider man bonus og får 900 kr i rabatt på fast egenandel neste gang den må til veterinær. Agria er ganske dyre, men jeg har veldig god erfaring med dem. Akkurat denne sommeren har de vært ekstremt trege med å behandle skadesaker, men så har jeg jo også valgt selv å ikke benytte meg av direkteoppgjør hos veterinæren. Det tok over to måneder å få behandlet den ene saken, og den andre venter jeg enda på. Men de har vært mye raskere før, så håper og tror det er et unntak. Agria dekker også behandling av TR/FORL (tannsykdom), og er vel eneste dyreforsikringen der man kan forsikre seniorkatter (over 8 år). Jeg har laget meg en regel om at alle veterinærbesøk som kommer på under ca 3500,- betales uten å bruke forsikringen. Det lønner seg sikkert å heller spare opp penger på bufferkonto og betale med dersom det trengs, men jeg har ikke turdt det enda. Huskatten min har vært en ulykkesfugl av dimensjoner, så der har forsikringen kommet godt med. Anonymkode: dc359...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #8 Del Skrevet 11. september 2022 Fjaselina skrev (25 minutter siden): Det ser ut som alt av forsikring opphører når katten blir 10 år. Vår er no snart 20🥰 Men vi skal ha kattunge snart! Ikke i Agria. Men man betaler litt ekstra (seniortillegg) etter at katten fyller 8 år. Anonymkode: dc359...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #9 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke i Agria. Men man betaler litt ekstra (seniortillegg) etter at katten fyller 8 år. Anonymkode: dc359...f60 Rettelse: etter at katten fyller 6 år, faktisk. Anonymkode: dc359...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 11. september 2022 Forfatter #10 Del Skrevet 11. september 2022 Eg ser at klp har katteforsikring. Men ein må velge sjølv kor mykje katten skal vere dekt for pr år. Kva er fornuftig her? Kva er det dyreste du har opplevd hos veterinær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Del Skrevet 12. september 2022 Agria er vi fornøyd med. Spesielt når begge kattene har blitt eldre nå! Men generelt sett, veldig deilig og slippe tenke på at, hvis, om det skjer noe. Jeg vil ikke stå i en situasjon hvor jeg må vurdere om katten er verdt 80.000kr på en utbetaling. Da betaler jeg jevnt over en liten sum. Egenandelen på 2000kr løper over en lang periode. Tror det er 125 dager i Agria. Vi har hatt god nytte av det. Du trenger bare betale de 2000kr en gang. Ofte hvis det skjer noe, kommer det med oppfølging og andre skader dekkes også. Syns dyr fortjener og bli forsikret når man først går til anskaffelse Anonymkode: 12121...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Del Skrevet 12. september 2022 Jeg har Tryg, og bare i sommer har jeg hatt to skadetilfeller, hvor jeg har fått tilbake 9000,- til sammen. og 2*egenandel har kostet 5000,- Ett gresstrå i halsen kommer fort på 3500-4000,-. Så ja, ink egenandeler har det siste året kostet meg 7000,-. Kostnaden uten forsikring ville vært 18 000,-. Kun for ett år... (eller strengt tatt 3 måneder da skadene kom tett på hverandre) Det regnestykket er for meg ganske lett med tanke på hva som lønner seg. Men å si at blandingskatten ikke har kostet dere så mye, og det blir annerledes med rasekatt... skader/ulykker/uhell styres ikke av rase, og en blandingskatt vil koste akkurat like mye hos veterinær. Med mindre man tenker at gratis/billig katt lett kan erstattes, og at det er kjøpesummen av katten som er det som betyr noe... Anonymkode: a6f98...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Del Skrevet 12. september 2022 Når begynner denne forsikringen å virke? Om jeg forsikrer katten i Agria i dag og han blir akutt syk imorgen, vil agria da dekke det eller tar det lengre tid og flere betalinger før de dekker store summer? Anonymkode: b71f0...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 12. september 2022 #14 Del Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når begynner denne forsikringen å virke? Om jeg forsikrer katten i Agria i dag og han blir akutt syk imorgen, vil agria da dekke det eller tar det lengre tid og flere betalinger før de dekker store summer? Anonymkode: b71f0...9dd De fleste forsikringsselskap opererer med en karenstid. Du må nesten høre om Agria opererer med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #15 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 11.33): Når begynner denne forsikringen å virke? Om jeg forsikrer katten i Agria i dag og han blir akutt syk imorgen, vil agria da dekke det eller tar det lengre tid og flere betalinger før de dekker store summer? Anonymkode: b71f0...9dd https://www.agria.no/forsikring-og-skade/karenstid/ Handler ikke om summene du betaler, men en «prøvetid». Hvis du flytter forsikring, så går det direkte. Anonymkode: 12121...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 13. september 2022 #16 Del Skrevet 13. september 2022 Jeg har Agria og forsikret ikke katten før i fjor. Han er seniorkatt og jeg har allerede brukt forsikringen to ganger. Jeg hadde/har ikke så mye på bufferkonto og tenkte at det var lurt å ha sånn i tilfelle. Før det har jeg ikke hatt behov for det, men det kan man selvfølgelig ikke vite. Katter kan bli syke og veterinærregninger blir raskt ganske høye. Jeg tror jeg bare har vært heldig med at katten ikke har fått flere skader for han har vært ofte i slosskamp og stort sett kun fått småskader av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå