Gå til innhold

Hvorfor skriver ikke folk som har arvinger testamente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fasinert av serien «Ukjent arving». Men forstår ikke hvorfor folk som ikke har noen arvinger ikke oppretter testamente for å ha styring med hvor pengene går etter deres død. Bryr de seg ikke? Gidder de ikke?

Jeg er enslig med 2 barn og arven etter meg går til dem. Før begge ble myndige hadde jeg testamente som beskrev hva som skulle skje inntil begge ble myndige. Om jeg ikke hadde hatt arvinger ville jeg skrevet testamente hvor feks veldedige organisasjoner ville fått sitt, evt venner. 

Anonymkode: 53ebe...56a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er ikke mange som overhode ikke har arvinger.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (6 minutter siden):

Det er ikke mange som overhode ikke har arvinger.

Det er faktisk en del. Er man enebarn, ingen barn og døde foreldre er man fort der. 
ts

• Liker 2
Skrevet

Noen tenker vel at de skal gjøre det "senere", og noen bryr seg vel ikke. Er man død, så er man død.

Og hvis man ikke har nærstående å etterlate ting til, så blir det vel enda mindre viktig. Er det ikke det som er greia i Ukjent arving? At de ikke har hatt så mange rundt seg mens de levde? Hvis de hadde hatt nære venner, ville vel kanskje disse visst om eventuelle arvinger ...

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk en del. Er man enebarn, ingen barn og døde foreldre er man fort der. 
ts

Og hvor mange er det?

Skrevet

Hadde jeg ikke hatt arvinger hadde jeg ikke brydd meg et sekund om hva som skjer etter min død. Hvorfor skulle jeg det egentlig?

Anonymkode: 43835...ac8

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Lillemy_87
  • Liker 1
Skrevet

Fordi jeg ikke har noen grunn til det. Jeg er gift med mannen til mine barn, vi har ting på stell med forsikringer, og hvis jeg dør fordeles verdiene iht loven. Det hadde vært noe helt annet hvis jeg hadde vært i en annen livssituasjon, men det er jeg ikke.

Anonymkode: d53d8...ff0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi jeg ikke har noen grunn til det. Jeg er gift med mannen til mine barn, vi har ting på stell med forsikringer, og hvis jeg dør fordeles verdiene iht loven. Det hadde vært noe helt annet hvis jeg hadde vært i en annen livssituasjon, men det er jeg ikke.

Anonymkode: d53d8...ff0

Nu var spørsmålet i forhold til de som ikke har arvinger. Jeg ville også skrevet testamente om jeg ikke hadde det. Hadde vært interessant å høre fra noen som ikke har livsarvinger og som velger å ikke skrive testamente. 
ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hadde jeg ikke hatt arvinger hadde jeg ikke brydd meg et sekund om hva som skjer etter min død. Hvorfor skulle jeg det egentlig?

Anonymkode: 43835...ac8

Fordi du ville ha et ord med i laget i forhold til hvem som fikk pengene etter deg? Eller ville det være greit for deg om staten fikk alt?

ts

• Liker 1
Skrevet

Kanskje en ikke bryr seg eller tenker at staten trenger alle penga de kan få. Eller så utsetter en det og tenker en skal ordne det en eller annen gang og poff der var en dau gitt.

Kan komme selv komme til å komme i situasjonen å ikke ha arvinger ) vel er litt ustødig på hvem som arver etter søsken men...) , og begge de to siste punktene over kunne vært meg.

Anonymkode: 6e293...9b7

Skrevet

hm. arver søsken sine barn meg ? Har en der :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hm. arver søsken sine barn meg ? Har en der :)

Ja, om man ikke har livsarvinger går man «oppover». Foreldre. Dersom de er døde går det til søsken. Om de er døde går det til nieser/nevøer. Og der stopper det. 
ts

Skrevet

Og nu ser jeg at tittelen ble helt feil 🙄 Skulle selvsagt være «Hvorfor skriver ikke folk som ikke har arvinger testamente». Beklager det.

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, om man ikke har livsarvinger går man «oppover». Foreldre. Dersom de er døde går det til søsken. Om de er døde går det til nieser/nevøer. Og der stopper det. 
ts

Kusine og fetter er også arvinger.

Anonymkode: 864ed...8dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Stopper på fettere og kusiner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Ikke mange nei. Det sier de i starten av hvert program, er oppunder tresifret hvert år i Norge, altså en svært liten del av de, som dør i løpet av et år.

Anonymkode: c85d5...16d

Skrevet

Hadde jeg ikke hatt nære som skulle arve meg, hadde jeg brukt mer energi på å bruke opp alt enn å skrive testamente.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har ikke arvinger og har opprettet testamente alt går til kattehjemmet :) 

Mann 34 

Endret av Maskinfører
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er fasinert av serien «Ukjent arving». Men forstår ikke hvorfor folk som ikke har noen arvinger ikke oppretter testamente for å ha styring med hvor pengene går etter deres død. Bryr de seg ikke? Gidder de ikke?

Jeg er enslig med 2 barn og arven etter meg går til dem. Før begge ble myndige hadde jeg testamente som beskrev hva som skulle skje inntil begge ble myndige. Om jeg ikke hadde hatt arvinger ville jeg skrevet testamente hvor feks veldedige organisasjoner ville fått sitt, evt venner. 

Kan jeg spørre hvordan du gjorde det jeg har uthevet? Trenger man bruke advokat for dette, eller kan man ordne det på egenhånd?

Anonymkode: 090d7...589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...