Gå til innhold

Hvordan fikk du barnet til å sovne selv på kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre ulike fremgangsmåter :)

tror mitt barn er klar for det nå. Hun er 1 år, og har hittil blitt holdt inntil hun sovner, og deretter lagt ned. Men de siste ukene har det tatt sååå lang tid før hun sovner. Hun legger også av og til hodet ned på madrassen når hun er trøtt. Så tenker hun kan begynne med å sovne i senga si nå.

eneste problemet er at hun sover på en madrass på gulvet, siden vi samsover. Da har hun jo mulighet til å krabbe over hele rommet.. så vurderer å skaffe en seng som hun kan sovne i, og heller ta henne i min seng når hun våkner på natta.

Anonymkode: a240d...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sprinkelseng ev vanlig seng og sitte inntil helt til hun sovnet 

Skrevet

Søvnkurs. 

Nå legger vi henne bare i senga, sier god natt og lukker døren. Så sovner hun av seg selv uten gråt eller sutring og sover ca 12 timer. Er ett år og alltid hatt egen seng. 

Anonymkode: 43991...8ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søvnkurs. 

Nå legger vi henne bare i senga, sier god natt og lukker døren. Så sovner hun av seg selv uten gråt eller sutring og sover ca 12 timer. Er ett år og alltid hatt egen seng. 

Hvilket kurs er det? Høres flott ut, men dere må jo ha gjort noe for å komme dit..

Vi har bare ett soverom, så må dele rom med barnet og hun våkner alltid av lydene mine på natta. Derav samsoving, da sover hun relativt greit gjennom natta.

Skrevet

Det første du må gjøre, er å venne barnet til lyder. Jeg ser det mye med foreldre med små babyer, at de skal liste seg rundt og være musestille for å være grei med babyen/barnet. Men de gjør barnet / seg selv bare en bjørnetjeneste. Ha døren til soverommet oppe, og lev som normalt med TVen på, og snakk og styr på med lyder på kjøkkenet. Da slipper du at barnet våkner av hver minste ting. 

Har du ikke mulighet til å flytte til noe større, så kan du gjerne tenke på å få en sovesofa på stuen, slik at barnet kan sove alene på soverommet. Hun blir jo bare større, og dere kan jo ikke sove sammen for alltid. Og spesielt ikke om hun våkner av deg.

Anonymkode: c0b8e...941

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilket kurs er det? Høres flott ut, men dere må jo ha gjort noe for å komme dit..

Vi har bare ett soverom, så må dele rom med barnet og hun våkner alltid av lydene mine på natta. Derav samsoving, da sover hun relativt greit gjennom natta.

Det var ikke mye arbeid. To kvelder med litt sutring og litt gråt, så gikk det overraskende bra. Men det er nok veldig inviduelt. 

Kurset bygger på ferbers metode og var på nettet. 

Anbefaler som personen over sier, ha sovesofa og la barnet ha eget rom. Det gjorde jeg når minstemann var liten og funket veldig bra. Ubrutt søvn er gull for både dere og barnet.

Skrevet

Dette gikk av seg selv hos oss. Litt ulikt for når det skjedde for barna, men rundt 2-3 år. Frem til det var det helt greit for oss å møte barnas nærhetsbehov i forbindelse med soving. 

Anonymkode: 449dc...de2

Skrevet

Med eldsten brukte vi "sette seg lengre og lengre unna" trikset, kombinert med "mamma skal bare på do" trikset. Som i at vi satte oss lengre og lengre unna sengen, og om så begynte å si "skal bare på do, kommer tilbake når jeg har tisset", osv, og så tok lengre og lengre "tissepauser", til han lærte å sovne selv. 

Men altså, det sluttet da vi fikk et barn til, da var det plutselig tilbake til null igjen, og det var ramaskrik og katastrofe om han ble gått ifra i våken tilstand.. 

Anonymkode: 72b1a...6c1

Skrevet

Vi har gjort det gradvis med begge. Fra å holde/ligge inntil, til å sitte ved siden av. Og så til å sitte litt ved siden av, sette på white noise og gå ut med den ene og å gå litt til og fra med den andre. 

Det en annen bruker nevner, om å venne babyen til lyder, er jeg bare delvis enig i. Jeg tenker at lyder kan være en trygghet, og å f.eks. høre foreldrenes stemmer fra stua kan være beroligende. Men akkurat hvor tungt og lett en sover, og hvor lett søvn og innsovning forstyrres, tror jeg er mye genetisk. Jeg sover lett og våkner lett av lyder selv, og har ett barn som er slik mens det andre kunne sovet videre om det kom et musikkorps inn på rommet hennes. Hun vi satte på white noise til, og våkner lett, har rom rett ved badet. Så hun våknet og kom ut hver gang en av oss gikk på do etter at hun hadde lagt seg en periode. Eller hvis det kjørte forbi en motorsykkel ute på veien forbi huset. Det vil si hun gjør det fortsatt nå som hun er 2,5 år. Lyden inne på rommet hennes maskerer andre lyder, og da våkner hun ikke. 

Anonymkode: bb1e9...63d

Skrevet

Barnet mitt har sovet i egen seng på eget rom siden hun var 6 mnd. 
lagt henne i sengen, og hun har sovnet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...