AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Min fastlege har to vikarer, så egentlig har jeg tre leger å forholde meg til. Jeg er syk med bronkitt på tredje uke nå. Hoster til jeg spyr om natten og er utslitt, og er sykemeldt pga long covid. Har vel egentlig vært forkjølet mer eller mindre siden korona i vinter. Var først til den ene vikaren til fastlegen som forøvrig ikke lyttet på lungene mine selv om jeg hostet noe enormt, sa det var virus pga blodprøver som viste virus, og sa at han ikke kunne skrive ut medisiner til meg for både Cosylan, Solvipect Comp og Sterk hostesirup var det mangel på, pga leveringsproblemer. Ble verre uken etter og kontaktet fastlege kontoret igjen, men ingen lege tilgjengelig fordi begge vikarene til fastlegen var da syke og hadde sluttet. Fikk tlf time med hovedfastlegen som kun har tlf konsultasjoner, og han ba meg om å inhalere damp med eukalyptus olje i, og drikke Lindblomst te og det har hjulpet meg 5%. Har tryglet fastlegen, som forøvrig ikke er på kontoret men kun har tlf samtaler, om å få Ventoline men han sier jeg bare skal ta helsekost remedier. I morgen går jeg til privatlege for dette orker jeg ikke mer! Legevakt kan jeg ikke gå på fordi det er sikkert ikke akutt nok. Andre som har det sånn? 🤧🤒😷 Anonymkode: dd463...e92
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Nei, men vet at cosylan er det stor mangel på i Norge om dagen, så det er visst ikke å oppdrive på noen apotek om dagen. Anonymkode: 0e84f...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Min fastlege har to vikarer, så egentlig har jeg tre leger å forholde meg til. Jeg er syk med bronkitt på tredje uke nå. Hoster til jeg spyr om natten og er utslitt, og er sykemeldt pga long covid. Har vel egentlig vært forkjølet mer eller mindre siden korona i vinter. Var først til den ene vikaren til fastlegen som forøvrig ikke lyttet på lungene mine selv om jeg hostet noe enormt, sa det var virus pga blodprøver som viste virus, og sa at han ikke kunne skrive ut medisiner til meg for både Cosylan, Solvipect Comp og Sterk hostesirup var det mangel på, pga leveringsproblemer. Ble verre uken etter og kontaktet fastlege kontoret igjen, men ingen lege tilgjengelig fordi begge vikarene til fastlegen var da syke og hadde sluttet. Fikk tlf time med hovedfastlegen som kun har tlf konsultasjoner, og han ba meg om å inhalere damp med eukalyptus olje i, og drikke Lindblomst te og det har hjulpet meg 5%. Har tryglet fastlegen, som forøvrig ikke er på kontoret men kun har tlf samtaler, om å få Ventoline men han sier jeg bare skal ta helsekost remedier. I morgen går jeg til privatlege for dette orker jeg ikke mer! Legevakt kan jeg ikke gå på fordi det er sikkert ikke akutt nok. Andre som har det sånn? 🤧🤒😷 Anonymkode: dd463...e92 Kan mase på fastlegen dun så mye du bare vil, Cosylan er ikke å oppdrive noen som helst plass. Anonymkode: d1212...993 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 Ventoline hjelper lite på kraftig tørrhoste. Det er drikke masse, varmt te med honning, damp og sove med hode hevet. Virusinfeksjon går over av seg selv. Alt av hostesaft på resept er fritt på apotekene. Anonymkode: 370a5...6b5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 Jeg synes legen burde skrive resept på Ventoline, ja. Utsolgt hostesaft er dog ikke noe legene eller apotekene rår over, de er like fortvilet som deg og de andre pasientene. Hilsen farmasistudent. Anonymkode: 8f43d...513 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes legen burde skrive resept på Ventoline, ja. Utsolgt hostesaft er dog ikke noe legene eller apotekene rår over, de er like fortvilet som deg og de andre pasientene. Hilsen farmasistudent. Anonymkode: 8f43d...513 Nei. Ventoline hjelper ingenting på tørrhoste. Anonymkode: 370a5...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes legen burde skrive resept på Ventoline, ja. Utsolgt hostesaft er dog ikke noe legene eller apotekene rår over, de er like fortvilet som deg og de andre pasientene. Hilsen farmasistudent. Anonymkode: 8f43d...513 Legen min er veldig alternativ og mener alle bør være veganere og drikke askeavkok (for å sette det på spissen), så tviler på at han skriver ut Ventoline. For alt jeg vet kan jeg ha lungebetennelse. Har vondt i lungene og brystryggen pga all hostingen, og jeg fungerer ikke. En dag føler jeg meg bedre og med en gang jeg blir litt andpusten blir jeg verre, og snørret renner. Ts Anonymkode: dd463...e92
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Ventoline hjelper ingenting på tørrhoste. Anonymkode: 370a5...6b5 Hva hjelper da? Jeg drikker Lindblomst te, inhalerer damp og sover med hevet hode, men blir verre for hver uke som går? Jeg syntes det var merkelig at legen jeg var til for to uker siden ikke lyttet på meg, når det pep og surklet i bronkiene. Har testet meg flere ganger før korona, og det er det ikke. Vet ikke min arme råd😕 Ts Anonymkode: dd463...e92
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #9 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva hjelper da? Jeg drikker Lindblomst te, inhalerer damp og sover med hevet hode, men blir verre for hver uke som går? Jeg syntes det var merkelig at legen jeg var til for to uker siden ikke lyttet på meg, når det pep og surklet i bronkiene. Har testet meg flere ganger før korona, og det er det ikke. Vet ikke min arme råd😕 Ts Anonymkode: dd463...e92 Forskning viser at ventoline har generelt lite effekt ved øvre luftveisinfeksjoner når man ikke har astma. Det er ikke så mye hjelp i å få resept på cosylan når du ikke får det på apoteket. Hva skal du med resept på det da? Anonymkode: 3c0c4...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #10 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva hjelper da? Jeg drikker Lindblomst te, inhalerer damp og sover med hevet hode, men blir verre for hver uke som går? Jeg syntes det var merkelig at legen jeg var til for to uker siden ikke lyttet på meg, når det pep og surklet i bronkiene. Har testet meg flere ganger før korona, og det er det ikke. Vet ikke min arme råd😕 Ts Anonymkode: dd463...e92 Hvis du hadde lav CRP ville ikke auskultering hjulpet noe. Da spiller det ingen rolle om det er viral bronkitt eller viral lungebetennelse. Hvis det kun er hosten som er verre, så må du bare la det stå til. Du hoster og spyr fordi halsen er tørr, og det skraper og irriterer. Da må du lindre kløen. Klart cosylan er best, men nå er det reseptfrie midler, damp, masse væske, masse varm væske med honning, kald luft osv. Hvis allmentilstanden er verre, altså høy feber, muskelverk osv så må du ha en ny vurdering om du kan ha fått en bakteriell infeksjon - som er oftest en komplikasjon av viral infeksjon som man har først. Anonymkode: 370a5...6b5 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 Til opplysning, det er normalt å hoste 4-6 uker etter en viral infeksjon. Anonymkode: 370a5...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til opplysning, det er normalt å hoste 4-6 uker etter en viral infeksjon. Anonymkode: 370a5...6b5 Jo men dette er invalidiserende hoste. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du hadde lav CRP ville ikke auskultering hjulpet noe. Da spiller det ingen rolle om det er viral bronkitt eller viral lungebetennelse. Hvis det kun er hosten som er verre, så må du bare la det stå til. Du hoster og spyr fordi halsen er tørr, og det skraper og irriterer. Da må du lindre kløen. Klart cosylan er best, men nå er det reseptfrie midler, damp, masse væske, masse varm væske med honning, kald luft osv. Hvis allmentilstanden er verre, altså høy feber, muskelverk osv så må du ha en ny vurdering om du kan ha fått en bakteriell infeksjon - som er oftest en komplikasjon av viral infeksjon som man har først. Anonymkode: 370a5...6b5 Jeg fortalte fastlegen at jeg tok Noskapin for tørrhosten men at det ikke hjalp noe særlig, og da sa han at jeg måtte ta slimløsende fordi jeg måtte få slimet opp og det var derfor jeg hostet sånn. Når jeg drakk Lindeblomst te og inhalerte damp så ville det bli slimløsende sa han, men det har det egentlig ikke blitt, og nå i helgen har hosten blitt skikkelig tørrhoste igjen og føler meg verre enn noensinne. Ts Anonymkode: dd463...e92
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #13 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du hadde lav CRP ville ikke auskultering hjulpet noe. Da spiller det ingen rolle om det er viral bronkitt eller viral lungebetennelse. Hvis det kun er hosten som er verre, så må du bare la det stå til. Du hoster og spyr fordi halsen er tørr, og det skraper og irriterer. Da må du lindre kløen. Klart cosylan er best, men nå er det reseptfrie midler, damp, masse væske, masse varm væske med honning, kald luft osv. Hvis allmentilstanden er verre, altså høy feber, muskelverk osv så må du ha en ny vurdering om du kan ha fått en bakteriell infeksjon - som er oftest en komplikasjon av viral infeksjon som man har først. Anonymkode: 370a5...6b5 Er du lege eller sykepleier? ts Anonymkode: dd463...e92
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #14 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er du lege eller sykepleier? ts Anonymkode: dd463...e92 Det er ikke lov å svare på. Anonymkode: 94e34...90e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo men dette er invalidiserende hoste. Jeg fortalte fastlegen at jeg tok Noskapin for tørrhosten men at det ikke hjalp noe særlig, og da sa han at jeg måtte ta slimløsende fordi jeg måtte få slimet opp og det var derfor jeg hostet sånn. Når jeg drakk Lindeblomst te og inhalerte damp så ville det bli slimløsende sa han, men det har det egentlig ikke blitt, og nå i helgen har hosten blitt skikkelig tørrhoste igjen og føler meg verre enn noensinne. Ts Anonymkode: dd463...e92 Hvis du skal ha opp slim og har produktiv hoste skal du i hvert fall ikke ta cosylan, det demper hosterefleksen. Anonymkode: 829d7...62d 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #16 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke lov å svare på. Anonymkode: 94e34...90e Jeg spør siden svaret jeg fikk bar preg av medisinske uttrykk som jeg ikke har hørt før ts Anonymkode: dd463...e92
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du skal ha opp slim og har produktiv hoste skal du i hvert fall ikke ta cosylan, det demper hosterefleksen. Anonymkode: 829d7...62d Jeg hadde ikke slim men fikk beskjed om å inhalere damp slik at jeg fikk slimhoste til slutt. Fikk litt slim noen dager men nå er det kun tørrhoste igjen, til tross for damping og Lindblomst te Ts Anonymkode: dd463...e92
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min fastlege har to vikarer, så egentlig har jeg tre leger å forholde meg til. Jeg er syk med bronkitt på tredje uke nå. Hoster til jeg spyr om natten og er utslitt, og er sykemeldt pga long covid. Har vel egentlig vært forkjølet mer eller mindre siden korona i vinter. Var først til den ene vikaren til fastlegen som forøvrig ikke lyttet på lungene mine selv om jeg hostet noe enormt, sa det var virus pga blodprøver som viste virus, og sa at han ikke kunne skrive ut medisiner til meg for både Cosylan, Solvipect Comp og Sterk hostesirup var det mangel på, pga leveringsproblemer. Ble verre uken etter og kontaktet fastlege kontoret igjen, men ingen lege tilgjengelig fordi begge vikarene til fastlegen var da syke og hadde sluttet. Fikk tlf time med hovedfastlegen som kun har tlf konsultasjoner, og han ba meg om å inhalere damp med eukalyptus olje i, og drikke Lindblomst te og det har hjulpet meg 5%. Har tryglet fastlegen, som forøvrig ikke er på kontoret men kun har tlf samtaler, om å få Ventoline men han sier jeg bare skal ta helsekost remedier. I morgen går jeg til privatlege for dette orker jeg ikke mer! Legevakt kan jeg ikke gå på fordi det er sikkert ikke akutt nok. Andre som har det sånn? 🤧🤒😷 Anonymkode: dd463...e92 Ja, men det hjelper ikke med resept hvis de ikke har hostesaft. Finnes kodeinpiller som demper hosterefleksen like mye som etylmorfin Anonymkode: 20ff0...c14 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #19 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jo men dette er invalidiserende hoste. Jeg fortalte fastlegen at jeg tok Noskapin for tørrhosten men at det ikke hjalp noe særlig, og da sa han at jeg måtte ta slimløsende fordi jeg måtte få slimet opp og det var derfor jeg hostet sånn. Når jeg drakk Lindeblomst te og inhalerte damp så ville det bli slimløsende sa han, men det har det egentlig ikke blitt, og nå i helgen har hosten blitt skikkelig tørrhoste igjen og føler meg verre enn noensinne. Ts Anonymkode: dd463...e92 Du kan ha et skifte fra slim- til tørrhoste, som også er vanlig i begynnelsen. Tørrhoste er plagsomt, men ikke farlig. Det er ofte tørrhoste man får når man begynner å bli frisk. Som sagt, hvis formen er mye verre og særlig feber igjen så må du dra til legen igjen. Anonymkode: 370a5...6b5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #20 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men det hjelper ikke med resept hvis de ikke har hostesaft. Finnes kodeinpiller som demper hosterefleksen like mye som etylmorfin Anonymkode: 20ff0...c14 På resept? Ts Anonymkode: dd463...e92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå