Gå til innhold

Kompis med glutenallergi - hva ble jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis av meg fikk påvist glutenallergi, en ganske heftig variant (om det finnes varianter🤷‍♀️), det ble veldig akutt iallfall. 
Når han er på besøk her en helg eller noe så lager jeg som regel litt ekstra god mat og har lange frokoster. Det blir jo brått litt mer vanskelig nå. 
Han syns det er vanskelig å være på besøk hos folk nå siden mange avfeier viktigheten av å holde seg unna gluten og serverer masse glutenmat og sier at en bit dør han vel ikke av. Jeg vil ikke at han skal føle det vanskelig å komme hit på besøk, ei heller at han må styre med å ta med seg masse mat hit og kanskje ikke alltid spise det samme som oss. 

Så….siden jeg er i Sverige ganske ofte og har hørt at glutenfri mat er ganske billig der, hva bør jeg kjøpe inn og ha i skapet? Gjerne noe som holder lenge siden vi ikke hovedsaklig spiser glutenfritt selv, men ting som kan gjøre det lettere å lage noe glutenfritt når han er her. 
Og noen som kan vise meg i riktig retning til en enkel, men bra blogg med glutenfri mat slik at jeg kan lese meg litt opp på hvilke endringer jeg kan gjøre med mat jeg vanligvis lager når han er her? 

Andre råd og tips? 
På forhånd takk for hjelpe. ❤️

Anonymkode: ed0d5...9f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hater å ha glutenallergi. Folk tar det ikke ofte alvorlig. De tar søsteren min sin nøtteallergi alvorlig men det er ikke så farlig med min sønn og min sin glutenallergi. Bra du tar det på alvor. 100 poeng til deg. Har ikke kjøpt glutenfritt i Sverige så har ikke mange tips. Men ett tips er å lage med gluten til dere og uten gluten til han når det kommer til frokost. Med gluten er ekstremt mye billigere  

Anonymkode: bacbb...f7e

Skrevet

Chiabatta i fri-for hyllene er gode syns jeg. Kan jo servere det til han. Ferdigsauser må du kjøpe glutenfritt. Ellers er melkeprodukter og kjøttprodukter, grønnsaker og frukt glutenfritt.

Skrevet

Du får kjøpt ferdig pizzadeig som er glutenfri , kan bakes ut , ha på fyll og fryse ned i folie så er den klar for steking 🙂

Glutenfri pasta 

Glutenfritt  knekkebrød 

Glutenfritt mel (til f eks pannekaker)

Cheese Doodles Vegan (fri for melk og gluten) 

Sukrin Bakemix (kan lage eplekake, gulrotkake osv, smaker veldig godt 🤤

Anonymkode: 825f9...ca9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får kjøpt ferdig pizzadeig som er glutenfri , kan bakes ut , ha på fyll og fryse ned i folie så er den klar for steking 🙂

Glutenfri pasta 

Glutenfritt  knekkebrød 

Glutenfritt mel (til f eks pannekaker)

Cheese Doodles Vegan (fri for melk og gluten) 

Sukrin Bakemix (kan lage eplekake, gulrotkake osv, smaker veldig godt 🤤

Å husk at mye ferdigmat som sauser, dressinger osv kan inneholde gluten så sjekk alltid før du serverer noe. Til pizza bruker jeg bare ren hakket tomat på hermetikk istede for ferdig pizzasaus… Ellers er ren fisk, kjøtt, grønnsaker og meieriprodukter trygt 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Takk for masse tips! 😃 

Ser mye er ting som kan stå i skapet, men f.eks ciabatta regner jeg med kan fryses ned slik at de holder seg til han kommer på besøk?

Har skjønt at det er gluten i nesten alt 😭 har prøvd å lese litt om det og det er jo så mye man ikke tenker på. Som kikkoman som jeg bruker mye i matlagning. 

Jeg er heldigvis glad i å lage mat med mye grønnsaker og sånt. Og har også en del ting i kjelleren jeg har laget selv som syltetøy, pastasauser osv

Sukrin bakemix var et genialt tips. Jeg elsker å bake og baker som regel alltid noe godt når jeg får besøk. Det må jeg kjøpe inn så jeg kan fortsette å bake selv når han er på besøk 😍

• Hjerte 1
Skrevet

Du finner fryst glutenfritt brød i frysedisken. Det har de sikkert i Sverige også?

Det er skåret i skiver, så enkelt å bare ta opp litt av gangen. Varm skivene kjapt i brødrister eller et øyeblikk i stekovnen.

Glutenfrie knekkebrød, er greit å ha stående. Sett i lufttett boks eller zip lock pose, så holder de seg lenge.

Til god helgefrokost er omelett, med grønnsaker og bacon/skinke om du ønsker, mettende og trygg mat, også om du skulle være tom for brød.

Generelt sett, så kan det være lettere å fokusere på å lage mat som naturlig fri for gluten. Spesielt i starten, både for deg og kompisen.

Det tar tid før en mage som har blitt kraftig irritert pga gluten leges og roer seg ned igjen. Da kan det være lurt å unngå erstatningsprodukter en periode, for det er vanskelig å vite om en reagerer på noe i den nye maten, eller om det bare er magen som ikke fungerer helt bra ennå.

Anonymkode: 071ce...d93

Skrevet

Du kan jo bare lage naturlig glutenfri mat også da ? Kjøtt, fisk (rene produkter uten marinade osv), grønnsaker, egg, meieriprodukter , havregryn (hvis han tåler spor kan han spise vanlig havregryn, ellers finnes det glutenfri havregryn som er det samme bare produsert under strengere forhold). F. eks eggerøre/ omelett til frokost med grønnsaker. Yoghurt med havregryn, bananlapper (banan, egg, havregryn, bakepulver, melk). Jeg pleier å servere bananlappene med skivet banan, bringebær , blåbær , litt kesam f eks eller syltetøy. Smoothie er også enkelt og trygt 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du finner fryst glutenfritt brød i frysedisken. Det har de sikkert i Sverige også?

Det er skåret i skiver, så enkelt å bare ta opp litt av gangen. Varm skivene kjapt i brødrister eller et øyeblikk i stekovnen.

Glutenfrie knekkebrød, er greit å ha stående. Sett i lufttett boks eller zip lock pose, så holder de seg lenge.

Til god helgefrokost er omelett, med grønnsaker og bacon/skinke om du ønsker, mettende og trygg mat, også om du skulle være tom for brød.

Generelt sett, så kan det være lettere å fokusere på å lage mat som naturlig fri for gluten. Spesielt i starten, både for deg og kompisen.

Det tar tid før en mage som har blitt kraftig irritert pga gluten leges og roer seg ned igjen. Da kan det være lurt å unngå erstatningsprodukter en periode, for det er vanskelig å vite om en reagerer på noe i den nye maten, eller om det bare er magen som ikke fungerer helt bra ennå.

Anonymkode: 071ce...d93

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for masse tips! 😃 

Ser mye er ting som kan stå i skapet, men f.eks ciabatta regner jeg med kan fryses ned slik at de holder seg til han kommer på besøk?

Har skjønt at det er gluten i nesten alt 😭 har prøvd å lese litt om det og det er jo så mye man ikke tenker på. Som kikkoman som jeg bruker mye i matlagning. 

Jeg er heldigvis glad i å lage mat med mye grønnsaker og sånt. Og har også en del ting i kjelleren jeg har laget selv som syltetøy, pastasauser osv

Sukrin bakemix var et genialt tips. Jeg elsker å bake og baker som regel alltid noe godt når jeg får besøk. Det må jeg kjøpe inn så jeg kan fortsette å bake selv når han er på besøk 😍

Du får kjøpt glutenfri kikkoman :) 

Skrevet

Han kan vel ta med sin egen glutenfrie mat så slipper du det problemet. 

Anonymkode: e8a08...6ef

Skrevet

Du kan jo bare lage naturlig glutenfri mat også da ? Kjøtt, fisk (rene produkter uten marinade osv), grønnsaker, egg, meieriprodukter , havregryn (hvis han tåler spor kan han spise vanlig havregryn, ellers finnes det glutenfri havregryn som er det samme bare produsert under strengere forhold). F. eks eggerøre/ omelett til frokost med grønnsaker. Yoghurt med havregryn, bananlapper (banan, egg, havregryn, bakepulver, melk). Jeg pleier å servere bananlappene med skivet banan, bringebær , blåbær , litt kesam f eks eller syltetøy. Smoothie er også enkelt og trygt 😊

Ja absolutt. Jeg tenker jo at det blir litt mer sånn mat enn tidligere. Bare tenkte at det kan være greit å være litt forberedt. Når han er her så hender det at vi drar på fisketurer, teltturer og andre ting og da kan det være greit med matpakker. joda, vet at man kan ha med omelett og sånt, men vet også at han sliter veldig med å spise det han mener er unormalt/ikke er vant til. Så litt allright å kunne tilby nesten «normal» mat også 😄 Og han elsker å bli servert kaker og sånt her også 🙈

Du får kjøpt glutenfri kikkoman :) 

Ja det fant jeg ut så jeg har skrevet det opp på handlelista

Skrevet

Han kan vel ta med sin egen glutenfrie mat så slipper du det problemet. 

Anonymkode: e8a08...6ef

Jeg syns ikke det er noe problem å gjøre dette for han 🤷‍♀️ 

• Hjerte 2
Skrevet

Om man har veldig alvorlige allergier, synes jeg i utgangspunktet man må være forberedt på å ta litt ekstra ansvar for eget kosthold sammenlignet med «vanlige» gjester, så kudos til deg for at du strekker deg for å varte opp og få ham til å føle seg velkommen!

Når det er sagt: Må man egentlig ha brød til en frokost, eller glutenholdig mat til middag? Til frokost er det vel like deilig (om ikke bedre) med f.eks. egg, bacon, bønner, noen gode pølser, pytt-i-panne og lignende? Synes bare det virker langt bedre på smak enn erstatningsvarer. 

Anonymkode: a8d10...55a

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler https://pappautengluten.no og https://glutenfrihet.no om du vil prøve deg på glutenfri baking. Ellers bruker vi å kjøpe knekkebrød og kjeks å ha på lur når vi får folk med cøliaki på besøk. Vær og obs på slikt som smør, prim, smøreost osv, vi må ha nytt til våre besøk som det ikke har vært en kniv med gluten på i.

Anonymkode: db90c...02f

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler https://pappautengluten.no og https://glutenfrihet.no om du vil prøve deg på glutenfri baking. Ellers bruker vi å kjøpe knekkebrød og kjeks å ha på lur når vi får folk med cøliaki på besøk. Vær og obs på slikt som smør, prim, smøreost osv, vi må ha nytt til våre besøk som det ikke har vært en kniv med gluten på i.

Anonymkode: db90c...02f

Takk for tips om nettsider ❤️ 
Og tipset om dette med smør og sånt. Det tenkte jeg ikke på 🙈 men da kan man jo passe på å kjøpe en ny pakke med smør o.l før han kommer. Vi får jo brukt det opp etter at han har dratt uansett så det er jo ikke mat som kastes

Skrevet

Treningsfrue tåler ikke gluten, hun deler oppskrifter. Blant annet proteinrundstykker som ser veldig gode ut! Og pappa uten gluten har mye bra.

Skrevet

Jeg pleier å lage rundstykker av cottage cheese, egg og glutenfri havregryn hvertfall :)

eller knekkebrød med kun frø og havregryn..

Anonymkode: 8ac4f...18f

Skrevet

Og ikke rist brødet i brødrister dere har brukt med gluten. Og ha alltid nyvasket kniv/kjærefjøl, eget smør  osv. har man allergi tåler man ikke rester fra glutenprodukter dessverre 😕 finnes glutenfri soyasaus :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...