AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 etter CT. Det måtte ikke være noe, men kunne heller ikke utelukke noe alvorlig. Hun nevnte mesoteliom. Men en biopsi ville være vanskelig, fordi lungen kunne kollapse. Dette er evt. en bivirkning av en sterk cellegiftkur jeg gikk på for et år siden. Kreftfri fra dette nå. Kreftlegen som så bildene skulle sende bildene til Radiumhospitalet, og vente på svar fra dem om veien videre. Nå har jeg gått to uker og ventet. Får vel ikke et klart svar uansett, aner ikke hva som skjer fremover. Har noen opplevd noe lignende? Moen med erfaring fra mesoteliom? Da er jeg vel dø innen et år… PS. Aldri røkt. Anonymkode: 52f45...43a 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Tenker kanskje det er «positivt» at du ikke har hørt noe på to uker. De pleier jo å være raske med prøvesvar når det gjelder kreft… Men ville kanskje ringt å hørt? Tungt å gå å vente på et sånt svar♥️ Anonymkode: 7f8ba...cc5 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Vi får håpe at det ikke er det. Synes du kan ringe nå når det et gått 2 uker og høre hva som skjer. Det bør gå raskere om de mistenker kreft. Det er pasienter som lever i mer enn 10 år etter å ha fått diagnosen, men halvparten dør innen 1-2 år. Anonymkode: b2967...d59 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 Jeg syns det er et godt tegn at du ikke har hørt noe. De pleier å være raske på labben dersom de mistenker kreft. Anonymkode: aebc9...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 Jeg ville ringt Radiumhospitalet og spurt. Jeg har ikke erfaring med den sykdommen legen nevnte for deg, men annen kreftsykdom; og vet hvor ille det er å vente i uvisshet og frykte det verste. Har du noen sammen med deg om dagene, som kan ta vare på deg? Klem ❤️ Anonymkode: d943d...c2b 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 Alle gode tanker til deg fra meg 💚 Anonymkode: 58654...472 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 Synes du skal ringe i morgen å spørre. Men sier som flere andre her at det må være positivt at du ikke har hørt noe enda, da de er raske når det gjelder kreft. Klem til deg❤️ Anonymkode: eb8bc...1ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 Takk for svar, alle sammen! ❤️ Ringte Radiumhospitalet. Fikk til svar at legen der (forøvrig en av landets beste kreftleger) holdt på å se på det nå, at jeg kunne regne med svar innen to dager. Har tenkt at siden de ikke vil gå inn å ta biopsi, begrenser det seg vel hva de kan få gjort av videre tester, siden dette kommer frem på CT- bilder? CT- bilder er vel det «beste» de da kan se på for å finne ut hva det evt. er? Har videre tenkt at de ikke forhaster seg, fordi jeg leste kun tre setninger av mistenkt diagnose på nett, (googlet «mesoteliom prognose» før jeg logget ut. Da var de fleste døde innen ett år etc., og da forhaster de seg kanskje ikke like mye som hvis de kan redde pasienten… Uansett; Ja, det er utrolig slitsomt å gå slik å vente 😔 TS Anonymkode: 52f45...43a 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 Andrehåndsvurding i det private er også å anbefale, offentlige er ikke gode nok på kreftbehandling dessverre. Fler og fler må over på det private for å få hjelp, vet om 2 som reddet livet av det. Anonymkode: 8f9b5...81e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Andrehåndsvurding i det private er også å anbefale, offentlige er ikke gode nok på kreftbehandling dessverre. Fler og fler må over på det private for å få hjelp, vet om 2 som reddet livet av det. Anonymkode: 8f9b5...81e For noe tull. Det offentlige helsevesenet i Norge er veldig bra! Har selv et nært familiemedlem med en dårlig prognose som fikk best tenkelige hjelp. Men selvsagt, det fins diagnoser med ikke godt nok dokumentert behandling, hvor man kan prøve privat. Jeg ville sikkert vurdert det om det offentlige ikke hadde mer å tilby og det kunne være håp hos det private. Anonymkode: 936c6...32f 5 3
bluedot Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 Huff. Føler med deg. Håper at du snart kan motta gode nyheter. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Andrehåndsvurding i det private er også å anbefale, offentlige er ikke gode nok på kreftbehandling dessverre. Fler og fler må over på det private for å få hjelp, vet om 2 som reddet livet av det. Anonymkode: 8f9b5...81e Ja, dette er bare tull. Det er mye som er galt med det offentlige helsevesenet, aller mest kapasiteten og ventetider på godartede tilstander. Kreft derimot, behandles IKKE bedre i det private. Anonymkode: 32c14...356 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Stort sett dreier en slik sykdom seg om å ha blitt eksponert for asbestfibre. For eksempel en far eller bestefar som har jobbet innen industri/bygg/båt osv, og som igjen kan eksponere ektefelle, barn, barnebarn. Røyking kan øke risikoen ytterligere for å utvikle kreftformen. For de resterende 10-20% som ikke har vært eksponert for asbest så kan sykdommen komme av strålebehandling for å bekjempe kreft. Siden strålingen kan endre de friske cellene som ikke dør. Biopsi av lungen har kollaps av lungen som mulig komplikasjon, slik som alle operasjoner eller inngrep KAN gi komplikasjoner. Men det behøver ikke skje. Om du skulle være så uheldig, så setter de inn et dren, og tapper ut luftlekkasjen som siver ut fra lungen og legger seg mellom lungen og brystveggen som førte til kollapsen. Da må man gå med et dren tilkoblet en boks noen dager, kanskje så mye som en uke eller to. Og man blir liggende på sykehuset og passet godt på. Anonymkode: 224d7...627
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 Kan det være arrvev som vises på ct? Moren min fikk beskjed om at de hadde funnet noe på lungen hennes, det viste seg å være arrvev etter en lungebetennelse for mange år siden. Anonymkode: d13e6...374 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 Hvordan har det gått ts? ❤️ Anonymkode: a101b...042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå