Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom en som er utdannet og en som ikke er utdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

!

Anonymkode: 539ea...a43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utdannelsen.

Størrelsen på studielån.

Livslønn.

• Liker 9
Skrevet
Elle Melle skrev (2 minutter siden):

Utdannelsen.

Størrelsen på studielån.

Livslønn.

Livslønna trenger ikke være høyere hvis man tar utdanning… 

I tillegg vil de være kvalifisert for ulike typer jobber. Dvs det er noen jobber man ikke kan få, og ikke kan utføre, uten utdanning. 

Anonymkode: 99406...591

• Liker 6
Skrevet

Har du studert har du bevist at du er i stand til å jobbe, og til å fullføre, og til å ha langsiktige mål. Spesielt om det er et utfordrende studie. Og karakterer viser din evne til å prestere, og din intelligens.

Dette er da i virkelighetens verden. På KG er de med utdanning dumme, slemme og stygge.

Anonymkode: 54e43...856

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Livslønna trenger ikke være høyere hvis man tar utdanning… 

Var i grunnen det jeg tenkte på, at hvis man begynner å jobbe tidlig i stedet for å studere lenge og ha et høyt studielån, så kan livslønn i noen tilfeller bli vel så god som i yrker som krever utdannelse.

Endret av Elle Melle
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Forskjellen er vel hvilke jobber en kan kvalifisere for.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Intelligensen. Kunnskapen. Dannelsen. Tryggheten. Stabiliteten. Evnen til å reflektere, tenke, gå i dybden… 

Anonymkode: ca06b...739

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Intelligensen. Kunnskapen. Dannelsen. Tryggheten. Stabiliteten. Evnen til å reflektere, tenke, gå i dybden… 

Utdannelse gir kunnskap innen et bestemt tema. Resten bør man ha med seg fra grunnskolen. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Sitat

Hva er forskjellen mellom en som er utdannet og en som ikke er utdannet?

Ut over det selvsagte er det umulig å si om to individer. På gruppenivå finner en nok forskjeller i lønn, bosetningsmønster, sivilstatus, antall barn, kulturelle preferanser, attraktivitet, generelt sosioøkonomisk status, osv.

• Liker 9
Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

Utdannelse gir kunnskap innen et bestemt tema. Resten bør man ha med seg fra grunnskolen. 

Det stemmer ikke, utdanning er mye mer enn bare kunnskap innenfor et bestemt tema. 

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet

Refleksjonsevne, evne til å forstå Dunning Krüger-effekten, evne til å forstå hva som er anekdotiske bevis, bedre personlig økonomi (til tross for at en person med høy utdanning bruker årevis på å ta igjen gapet i livslønn), bedre fysisk og psykisk helse, høyere livskvalitet osv osv...

Forskjellene er enorme på statistisk nivå, og tallene bak statistikken utgjøres av enkeltpersoner. Det betyr selvsagt ikke at alle uten utdanning mangler refleksjonsevne og har dårlig helse, noe vi som har utdanning forstår. 

Anonymkode: ad71c...298

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ei venninne som har utdannet seg i huet og ræva (jeg bruker slike ord fordi jeg ikke er utdannet!), allikevel syns jeg hun er forbausende dum på enkelte ting. Gjerne noe som kan anses som vanlig allmennkunnskap. For eksempel så visste hun ikke at man bør ha ull under klærne på telttur i fjellet midt i mars. Hun har heller ikke peiling på vanlig etikette, som at man tar med gave til bursdagsbarnet som fyller 11 år...

Anonymkode: 18629...2bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Refleksjonsevne, evne til å forstå Dunning Krüger-effekten, evne til å forstå hva som er anekdotiske bevis, bedre personlig økonomi (til tross for at en person med høy utdanning bruker årevis på å ta igjen gapet i livslønn), bedre fysisk og psykisk helse, høyere livskvalitet osv osv...

Forskjellene er enorme på statistisk nivå, og tallene bak statistikken utgjøres av enkeltpersoner. Det betyr selvsagt ikke at alle uten utdanning mangler refleksjonsevne og har dårlig helse, noe vi som har utdanning forstår. 

Anonymkode: ad71c...298

See what you did there 😏

Anonymkode: 18629...2bd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det stemmer ikke, utdanning er mye mer enn bare kunnskap innenfor et bestemt tema. 

Mange liker å tro det i allefall. 

• Liker 4
Skrevet
PetterKanin skrev (9 minutter siden):

Mange liker å tro det i allefall. 

Man går jo gjennom et dannelsesløp før man i det hele tatt begynner på de tematiske studiene. Men det er kanskje vanskelig å forstå for de som ikke har høyere utdannelse.

Anonymkode: e84ab...b5c

• Liker 8
Skrevet
Elle Melle skrev (8 timer siden):

Utdannelsen.

Størrelsen på studielån.

Livslønn.

Pappa har ikke utdanning innen det han jobber med. Er utdannet kokk for mangen år siden. Men, begynte på gulv og jobba seg oppover. Ble distriktsjef. Holder kontroll på lager, kontor ting, er selger, kundekontakt, en tlf som går i ett kjør fra 05 om morran til ettermiddag. Holder kurs. Har god tillit av kundene sine. Kommer så fort han kan om det er en espresso maskin som streiker eller at noen har glemt og bestilt eks sjokolade, da henter han det på lageret og kjører selv ut. Har 49 000 utbetaling i mnd. Og skal pensjonere seg til 2023, men skal holde kaffe og espresso kurs, konditori/baker kurs, være med på messer og sånn. De lar han ikke slutte helt da han er flink! Men han elsker og jobbe, så da sa han ja. 

Og tillegg til den lønna, så har han og penger fra skipstiden. Sjømannutbetaling. 

Og denne jobben sa jeg nei til. Fikk spørsmål om og være lærling hos han,.så ansatt som vanlig og ta over, som kunne vært nå. Men, konkluderte med at mannen har ikke hatt familieliv, eller fritid. Dagen starter 04.30, masse jobb, mye kjøring, mye kontorarbeid, økonomi, en tlf som ringer hele veien, samme med mail. Og han visste ikke når dagen var ferdig. Nå har han ei på opplæring som skal ta over, så de deler på jobb, så nå er han hjemme senest kl 15. Men sitter mye på pc hjemme.

Dette livet men god lønn? Jeg er glad i arbeid altså, men dette er og ta helt av 😂 

Skrevet

Hva slags lege vil du gå til, en som er utdannet eller en som ikke er utdannet?

Anonymkode: af32a...172

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man går jo gjennom et dannelsesløp før man i det hele tatt begynner på de tematiske studiene. Men det er kanskje vanskelig å forstå for de som ikke har høyere utdannelse.

Anonymkode: e84ab...b5c

Dannet skal du være etter grunnskolen. 

• Nyttig 1
Skrevet

For min egen del, så økte både evnen til å reflektere rundt ulike aspekter ved liv og annet, når jeg tok en høyere utdannelse. Jeg var 22 når jeg begynte, så ikke rett fra vgs heller.Hadde et fagbrev da.  Jeg fikk også mer kunnskap om det jeg studerte selvsagt, og skjønte litt mer at verden ikke er så svart/hvit men at livet er fullt av nyanser. 

Anonymkode: 7432f...e04

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...