Gå til innhold

Dere med (alvorlig) allergi - spiser dere mat som er merket med "kan inneholde spor av ..." ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på dere som er så allergisk at dere kan få anafylaktisk sjokk. Slik som av nøtter, egg, fisk, skalldyr og flere..

Spiser dere matvarer som "kan inneholde spor av" - og har dere eventuelt fått en reaksjon etter å ha spist et produkt med denne merkinga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn har nøtteallergi. Har fått beskjed om at han kam spise matvarer som er merket «kan inneholde spor av». Så langt har det gått bra. Han er nå 12 år og har hatt allergien siden han var 4. 

Anonymkode: 425cd...74d

Skrevet

Mine unger har hatt blant annet eggeallergi og melkeallergi. Ikke anafalytisk sjokk, men voldsomt til oppkast. Begge to har reagert både på kan inneholde spor av og spor av. Det har vært helt håpløst til tider å finne ting de kan spisse enkelte steder. 

Anonymkode: c5bef...227

Skrevet

Har gjort det, men det er ulikt om jeg har reagert. Sikkert fordi det KAN inneholde spor. Spiser helst ikke mat med spor av, klør så inni h.... når det er spor av det i maten. Men har aldri fått en alvorlig reaksjon av "spor"

Anonymkode: ccc18...b7a

Skrevet

Har to familiemedlemmer med alvorlig nøtteallergi (anafylaktisk) og begge spiser sjokolade som kan inneholde spor av nøtter, men ingen av de har reagert allergisk. De sier dog at hvis den inneholder nøtter, kan de kjenne det i det de putter den i munnen og kan dermed isåfall spytte den ut igjen. Det er ikke noe som forekommer ofte, så jeg regner med at "kan inneholde spor av" egentlig bare er for at de skal forsikre seg.

Anonymkode: 4f089...173

• Liker 1
Skrevet

Mener jeg har hørt at "kan inneholde spor av" er når de har brukt samme maskinene til produkter med og uten f.eks. nøtter. De vasker dem selvsagt mellom hver type, men det er vel for å helgardere seg at de merker produktene sånn.

Skrevet

Jeg er alvorlig allergisk og spiser «kan inneholde spor av». Har gått fint hittil. På restaurant må jeg derimot gi beskjed, så de bruker rene kniver og fjøler. Der har det gått galt før, en gang jeg ikke sa i fra.

Anonymkode: 8f932...f87

Skrevet
Mamasitas skrev (15 timer siden):

Tenker på dere som er så allergisk at dere kan få anafylaktisk sjokk. Slik som av nøtter, egg, fisk, skalldyr og flere..

Spiser dere matvarer som "kan inneholde spor av" - og har dere eventuelt fått en reaksjon etter å ha spist et produkt med denne merkinga?

Kan inneholde spor av, så blir jeg alltid dårlig. Heldigvis er det ingenting som går på luftveiene. 

Anonymkode: 82675...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...