AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Har 6 mnd gjensidig oppsigelse her vi leier. I en liten stund nå har det vært problemer med fukt på soverommet. Opplyste huseier om dette for omtrent 1 måned siden. Huseier sier det er fordi vi har alt for mye ting i leiligheten, noe vi har, men blir vel ikke fukt av dette? Så igår takket vi ja til en annen leilighet uten å snakke med huseier her vi bor nå. Jeg mener vi kan flytte nærmest på dagen pga fuktproblemer, men huseier sier han er grei og ber oss betale ut oktober. Men jeg vil ikke betale for mer enn denne måneden da vi tar over ny leilighet 1 oktober. Har jeg lov til å gå på dagen selvom det er 6 mnd oppsigelse? Anonymkode: 80d5a...be3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Nei, selvfølgelig har du ikke lov til å gå på dagen. Betal ut oktober du og pris deg lykkelig for at du ikke trenger å betale noe lenger. Anonymkode: e18f1...61b 11
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Hva slags «ting» er det dere har alt for mye av i leiligheten da? Høres jo merkelig ut å ha fuktproblemer på denne tiden av året. Anonymkode: d8c3f...61b 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har 6 mnd gjensidig oppsigelse her vi leier. I en liten stund nå har det vært problemer med fukt på soverommet. Opplyste huseier om dette for omtrent 1 måned siden. Huseier sier det er fordi vi har alt for mye ting i leiligheten, noe vi har, men blir vel ikke fukt av dette? Så igår takket vi ja til en annen leilighet uten å snakke med huseier her vi bor nå. Jeg mener vi kan flytte nærmest på dagen pga fuktproblemer, men huseier sier han er grei og ber oss betale ut oktober. Men jeg vil ikke betale for mer enn denne måneden da vi tar over ny leilighet 1 oktober. Har jeg lov til å gå på dagen selvom det er 6 mnd oppsigelse? Anonymkode: 80d5a...be3 Kommer ikke fukt i leiligheten fordi dere har for mye ting, nei. Dummeste jeg har hørt. Så sant tingene ikke er vått. 6 måneder gjensidig oppsigelse? Det var veldig lenge, er du sikker på at den kontrakten er gyldig? Standard oppsigelse er 3 måneder. Google husleieloven og les deg opp, her er det noe som skurrer. Anonymkode: 708e8...074 3
Yoshi Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 Man får ikke fukt i huset av for mange ting. Men synes ikke ut oktober virket som et dårlig kompromiss. 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 Betal halvparten av husleien for oktober å dokumenter fukt-problemet, eventuelt ta bilder og film av det. Du burde ringe en advokat eller jussbuss og forhøre deg juridisk med de, før du tar et valg. Dumt å ta et valg som kommer å slå hardt tilbake på deg. Anonymkode: 708e8...074
Yoshi Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 Fukt kan komme av for dårlig lufting også. Derfor kan det jo faktisk være din feil. Det er vel slike ting man må undersøke og da tenker jeg det fort tar mer en halvannen måned. Like greit å betale, flytte og så får utleier se om det blir et problem med neste leietaker eller ikke. 7 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 Hvis utleieren sier at du kan betale ut Oktober så er han grei og du er veldig heldig. Fukt er ikke god nok grunn til å bryte kontrakten og det trenger ikke en gang være grunn til å holde tilbake deler av husleien, for å holde tilbake husleie (må settes inn på en egen konto til formålet) så skal mangelen være betydelig og utleier skal ha mulighet til å rette mangelen hvis det ikke er deres skyld (f.eks. dårlig utlufting eller andre ting som fører til fuktighet). Anonymkode: 5a482...91d 7 1
Mt3 Skrevet 11. september 2022 #9 Skrevet 11. september 2022 Om du/dere har signert en avtale med 6mnd gjensidig oppsigelse, sa opp rett før september og huseier vil la dere slippe unna med å betale ut oktober så ville jeg så absolutt tatt til takke med den avtalen. For om fuktproblemet mot formodning skulle komme av at dere har for mye inni leiligheten og lufter for lite så kan dere jo bli pålagt å betale ut året. Om du derimot har hatt besøk av en fagkyndig som kan skrive rapport på at fuktproblemet har annen årsak, som huseier burde utredet så har du er sak å komme med ang å slippe unna tidligere. Hvor stort depositum har dere betalt inn, om det er kun på en mnd leie så kan dere jo avtale at dette dekker husleien for oktober. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #10 Skrevet 11. september 2022 Hvis dere har ting stablet fra gulv til tak og inntil veggene, så kan det være noe i det. Luften må sirkulere. Senga skal f.eks ikke stå klin inntil veggen, det må komme luft bak. Utleier er veldig grei som lar dere kun betale ut oktober. Anonymkode: bdd42...019 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 Det kommer helt an på hvor mye fukt det er snakk om. Og hvor mye ting dere har, om det er så mye at det ikke gir luftgjennomstrømming. Og om dere tørker klær inne. Hvor lenge har dere bodd der? Men det skal være ganske omfattende problem før dere har rett til å flytte uten å forholde dere til kontrakten. Huseier skal ha rimelig mulighet til å utbedre, så lenge skaden ikke skyldes dere. Er dere skyld i skaden, så kan dere bli erstatningsansvarlig. Så at han lar dere slippe unna fem måneder oppsigelsestid kan være en meget gunstig ordning for dere. Anonymkode: d8a05...abc 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 Her kan du snakke med din husvert. Anonymkode: 49d86...b71 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå