Gå til innhold

Aktivisering av hunden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Passa (igjen) ei amstaff-jente. skal ha ho i 1,5veke..

Går en lagt tur med ho for dag (ca 1t) og etpar småturar. Ellers ligge ho

på stua mi og halvsove.. trur dokke ho da kjeda seg? veit dokke nåken små øvelsar eg kan ta med ho? (ho ekje so veldig trent i lydighet)

Når vi går tur, skal ho snuse på ALT! Det ligge vel litt til rasen, men

ka kan eg gjere for å få ho med meg når vi går tur? Ho kan bli ståande en

liten evighet.. hjelpe ikkje med godbit.. veit at "ho lese avisa" osv, men det kan bli litt i drøyaste laget..

Ellers e eg ganske lei meg for at amstaff ikkje e lovlig lenger.. trur ditta e rasen som virkelig passa meg.. lynne, størrelse, pels osv.. Mange sei at boxer e det nærmaste en kjem amstaff, stemme det? nåken her som har boxer som kan fortelle litt? :)

En ting til:) e det en plass på nettet en kan kjøpe halsbånd osv? med rask leveringstid? Hunden har et naglehalsbånd, litt for harry etter min stil, så tenkte eg skulle kjøpe et rosa og søtt band! hehe, og sende ho heim i det :grine2: :grine2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Passa (igjen) ei amstaff-jente. skal ha ho i 1,5veke..

Går en lagt tur med ho for dag (ca 1t) og etpar småturar. Ellers ligge ho

på stua mi og halvsove.. trur dokke ho da kjeda seg? veit dokke nåken små øvelsar eg kan ta med ho? (ho ekje so veldig trent i lydighet)

Virker som om det går greit siden hun roer seg, men det er ikke så dumt å aktivisere henne litt mentalt likevel. Du kan for eksempel gjemme noen godbiter rundt omkring i huset og la henne finne dem, la henne finne godbiter du har gjemt på bakken ute, eller trene litt kontakt. Kontakt kan du for eksempel trene ved å be henne sitte foran deg, mens du har en godbit i hånda. Du strekker ut hånda, slik at hun ser på godbiten - og venter på at hun møter blikket ditt. Med en gang hun gjør dette, får hun belønning. Dette kan være kjekt ute på tur også. Det finnes mange varianter av dette, og også egne leker - jeg har litt oppfinnsomhetstørke selv om dagen.

Når vi går tur, skal ho snuse på ALT! Det ligge vel litt til rasen, men

ka kan eg gjere for å få ho med meg når vi går tur? Ho kan bli ståande en

liten evighet.. hjelpe ikkje med godbit.. veit at "ho lese avisa" osv, men det kan bli litt i drøyaste laget..

Det er du som bestemmer hvor og når dere skal gå - ikke henne. Jeg ville dratt henne med meg, så lærer hun kjapt at det ikke nytter. Med en gang hun får kommet bort til det hun vil snuse på, får hun belønning for å dra. Hvis du ikke vil at hun skal gjøre det må du være konsekvent.

En ting til:) e det en plass på nettet en kan kjøpe halsbånd osv? med rask leveringstid? Hunden har et naglehalsbånd, litt for harry etter min stil, så tenkte eg skulle kjøpe et rosa og søtt band! hehe, og sende ho heim i det :grine2:  :grine2:

Hehe. Du kan jo ta en titt på Canis, de har en nettbutikk. Vet ikke om de har noe rosa og søtt der, men du kan ta en titt.

Skrevet

tusen takk for råd! skal absolutt øve på det kontakt-opplegget!

eg skal kjøpe et halsbånd med rødt tørkle! hehe, det blir sikkert søtt..

håpa dei levera kjappt:)

Ho e ganske rolig her ho ligge.. men kjem med sukk og ynk innimellom..

og innimellom hoppa ho opp på fanget mitt og tygge litt på snørene mine

på genseren min! hehe, ho e berre sooo nydelig!!

Skrevet
Ho e ganske rolig her ho ligge.. men kjem med sukk og ynk innimellom..

og innimellom hoppa ho opp på fanget mitt og tygge litt på snørene mine

på genseren min! hehe, ho e berre sooo nydelig!!

Så koselig. :-D Hund er utrolig artig. Og det er ikke bare du som synes det er kjipt med am-staff-forbud... Jeg har ikke noe forhold til rasen, men kjenner folk som har hatt denne type hund i "alle år" - ikke noe gøy å vite at bikkja de har nå er den siste. Men det er nå så. Jeg kan ingenting om boxere, men kanskje andre her inne svarer deg på dèt.

Har du tenkt å få deg egen, eller?

Skrevet

Har alltid vært sikker på å kjøpe meg dalmentiner, men trur dei kan vere vanskelige for 1.gangs hund.

Men skal uansett ha hund så fort det lar seg gjere. Har vurdert Lagotti og, men

e usikker enn så lenge...ka type hund har du?

gode/dårlige sider med rasen? :)

Skrevet
Har alltid vært sikker på å kjøpe meg dalmentiner, men trur dei kan vere vanskelige for 1.gangs hund.

Men skal uansett ha hund så fort det lar seg gjere. Har vurdert Lagotti og, men

e usikker enn så lenge...ka type hund har du?

gode/dårlige sider med rasen? :)

Har en venninne som har Lagotti. Hva er det du tenker på når du vurderer rase?

Jeg har schæfer. Det kjipe med rasen er først og fremst at det er mange dårlige dyr - dårlig helse, dårlig bygning. Det er avlet mye på utstillingshunder, som ikke egner seg til bruks - og det er mye dårlig rygg og lignende. Det er imidlertid ikke umulig å finne gode dyr, bare man bruker litt tid på å sjekke oppdrettere. Jeg har selv en som er avlet for utstilling, men han er ikke av de verste (kjennetegnes gjerne med ekstremt bratt kryss).

Jeg har schæfer fordi jeg skal drive med brukstrening - og det er et viktig poeng (synes jeg). Hunder bør brukes til det de er ment som, og raser som f.eks. schæfer tror jeg ikke trives uten å få brukt seg på det de er avlet til. Hvis man kjøper en hund med stort aktivitetsbehov, så må man klare å oppfylle kravene - hvis ikke ender man opp med en "problemhund". Her kommer den mentale treningen inn i bildet - du kan godt løpe mange timers tur med en hund, men det hjelper ikke (for mange raser) om den ikke får brukt hodet sitt i tillegg. Det bør du tenke på før du velger.

Skrevet
Har en venninne som har Lagotti. Hva er det du tenker på når du vurderer rase?

har etpar kjenninga som har lagotto, og etter det dei sei virka det som en hund eg

kunna trivdes med.. dei kreve ikkje altfor masse, men e alikavel hardføre og tåle lange fjellturar osv..det at dei ikkje e for store e og et pluss, ser no at det e meir styr med en stor hund når det gjelde praktiske ting. bur osv..

eg må og ha en hund som tåler andre dyr.. er i stallen nesten daglig.. men det er vel sånn dei venner seg til.

men, som sagt, eg e veeldig usikker...

Skrevet
ser no at det e meir styr med en stor hund når det gjelde praktiske ting. bur osv..

Det er absolutt noe annet å ha en stor hund i huset enn en liten. Men det går mye på vane - vi hadde en periode 3 store hunder i huset, og det gikk helt fint. Men å ha hund blir uansett en livsstil du ikke kan legge bort, så det lønner seg å tenke seg godt om.

Jeg var veldig usikker selv, men har ikke angret. :)

eg må og ha en hund som tåler andre dyr.. er i stallen nesten daglig.. men det er vel sånn dei venner seg til.

Ja, dette går mer på individ enn på rase.

men, som sagt, eg e veeldig usikker...

På rase eller om du vil ha hund i det hele tatt?

Skrevet

Rase! Hund skal eg ha unansett..

No har eg vore hundepasser til venna og bekjennte i mange år,

så e på tide at eg kjøpe meg en sjølv..(etter endt utdannelse)

det beste hadde vore å kidnappa den amstaffen her.. hehe, eg e heilt

betatt!

Skrevet
Rase! Hund skal eg ha unansett.. 

No har eg vore hundepasser til venna og bekjennte i mange år,

så e på tide at eg kjøpe meg en sjølv..(etter endt utdannelse)

det beste hadde vore å kidnappa den amstaffen her.. hehe, eg e heilt

betatt!

Skjønner deg godt. :-D

Men rase finner du ut etterhvert, vet du. Det viktigste er jo type hund, og at du trives med den bestemte hunden, ikke nøyaktig rase.

Skrevet

Det er nok få raser som kan erstatte amstaffen ;)

Men har du kikket på Engelsk staffordshire bullterrier?

En litt mindre variant! Har selv en amstafftispe og skal ha en staffebull til sommeren.

Ellers går det jo også an å ta en titt på amerikansk bulldog.

Hva gjelder aktivisering inne så er hunden min mest interessert i å kooose.

Av og til tar jeg frem en 5-6 plastkopper, setter de opp ned med en godbit under og lar henne finne utav det selv. Varer ikke lenge, men hun får brukt hodet litt.

Har også en sånn ball som vi putter godbiter i, som hun triller bortover med snuten for å få de ut. Gøy en liten stund.

Synes det er greit at hun er rolig når hun er inne. Hunder sover mye, og det er helt naturlig for de. De tar ut mye energi når de er ute.

Ute leker vi ofte med kong, flirtball (UTROLIG morsomt!), og drar tau. Trener litt på lydighet og tar en tur på agilitybanen i ny og ne. Har også startet såvidt med klikkertrening.

Hender også vi lar henne trekke litt, bildekk feks. (Viktig å ha riktig trekksele selvfølgelig).

Skrevet

Regner med at Ylajali mener flirtpole eller springpole (flirtpole er en "håndbar" ting med en stang og filler av olabukser, lær osv i en stor klynge nedover som hunden kan hoppe og gripe etter), og springpole er en samme ting, bare at det er hengt opp i et tre eller lignende, f. eks henge opp et bilhjul hunden kan henge seg fast i med munnen og hoppe opp. Veldig fin aktivisering, og amstaffen min elsker det!

Skrevet

Mente flirtball, det er nok bare en litt annen variant ;)

Skrevet

Kan jeg spørre hvor du får staffebullen fra, Ylajali? Har jo lyst på en hund til, og har sett på staffebullen, men ingen oppdrettere i Norge har fyllt kravene mine enda.

Skrevet

Vi driver fortsatt å kikker litt rundt vi.. Men beveger oss sannsynligvis over til Sverige. Har snust litt rundt på oppdrett der og funnet en del som skal ha kull til våren/sommeren.

Skrevet
Takk! Det så genialt ut. Vet dere pris på noe slikt?

Nesten helt gratis. Har du et skaft, et slitesterk tau og en kongball, så er du der. :)

Vi driver fortsatt å kikker litt rundt vi.. Men beveger oss sannsynligvis over til Sverige. Har snust litt rundt på oppdrett der og funnet en del som skal ha kull til våren/sommeren.

Har sett litt i Sverige også, men ikke funnet noen enda som ikke avler på reine utstillingshunder, så det er nesten bare å bevege seg ut på Skottland eller England her, torr jeg!

Skrevet

Rav: Du lager den selv!

Kjøp en kong, eller noe lignende som du kan knytte fast i enden. Finn deg et egnet tau (et litt tykt og slitesterkt) og en passe lang stang, vi knytta bare tauet rundt stangen men går med store planer om å borre et hull i den for å feste tauet, hehe. Vips så har du det du trenger til en runde flirtball! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...