AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #41 Del Skrevet 5. oktober 2022 Jeg kunne sjakk når jeg var 6-7 år. Mest fordi jeg spilte flåklypa grand prix dataspillet, og der kunne man spille sjakk i sånt minispill - ble veldig interessert i sjakk, og tvang folk til å spille sjakk med meg siden vi hadde ett brett stående hjemme. Anonymkode: 9a6b0...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #42 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg kunne sjakk når jeg var 6-7 år. Mest fordi jeg spilte flåklypa grand prix dataspillet, og der kunne man spille sjakk i sånt minispill - ble veldig interessert i sjakk, og tvang folk til å spille sjakk med meg siden vi hadde ett brett stående hjemme. Anonymkode: 9a6b0...c66 Haha. Kjenner den igjen på guttungen min som er 7. Spør alle som kommer om de kan sjakk 😅 Anonymkode: c4bdb...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #43 Del Skrevet 5. oktober 2022 Barn lærer jo de spillene vi voksne lærer dem. Om det er uno, sjakk eller noe annet. Anonymkode: d19c9...4c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #44 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 18.50): Min seksåring var på besøk hos en venninne i dag. Venninnen spurte om min gutt ville spille sjakk. Han sa ja, og trodde de bare skulle tullespille med figurene. Men venninnen kunne visst dette ordentlig. Er dette vanlig? Er ikke det litt komplisert for de små? Mulig jeg ikke henger med - ble bare litt overrasket. Det samme ble nok gutten min😅 Anonymkode: aeee4...134 Jeg er ikke en god sjakkspiller, men jeg har lært mange 5-6 åringer å spille begynnersjakk. (Hvordan brikkene beveger seg, og de vanligste reglene) Når de blir bedre enn meg (det går fort når interessen er der) får de spille mot noen andre Anonymkode: 397a7...ac2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #45 Del Skrevet 5. oktober 2022 Det er vel ikke vanlig, de må jo ha noen som tar inititativ og lærer dem. Jeg begynte smått med bestefar når jeg var 5, og ble med i sjakklubb når jeg var 7. det er jo ikke sånn at de fleste barn spiller sjakk, men det er heller ikke unormalt. Anonymkode: f384c...294 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #46 Del Skrevet 5. oktober 2022 Spilte selv sjakk da jeg var 6-7 år mange flere barn som likte å spille det. Anonymkode: 6012c...0ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #47 Del Skrevet 5. oktober 2022 Husker da mine begynte på skolen som seksåringer. Det står et sjakkbrett framme i SFO-området, og det var flere som spilte på det, av seksåringene. De spilte ordentlig, altså, ikke bare tullesjakk. Mine barn kunne de enkleste sjakk-reglene, men flere av de andre barna spilte på et høyere nivå. Anonymkode: f767f...039 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #48 Del Skrevet 5. oktober 2022 Datteren til ei jeg kjenner er 4 år og gruser resten av familien i sjakk. Hun går på sjakkskole for barn en gang i uka eller noe sånt. Anonymkode: 77dcf...cbd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 5. oktober 2022 #49 Del Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Datteren til ei jeg kjenner er 4 år og gruser resten av familien i sjakk. Hun går på sjakkskole for barn en gang i uka eller noe sånt. Anonymkode: 77dcf...cbd Sant nok, unge talenter dukker opp noen steder, men de er ikke vanlige. Jeg kjenner en som jobber på SFO. Et fåtall av seksåringene kan sjakk, og ingen av de er gode nok til å hevde seg mot klubbspillere. Det er bare en tiåring på skolen som er i nærheten, men selv han trenger minst et halvt år i klubb for å ta nivået. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #50 Del Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 18.50): Min seksåring var på besøk hos en venninne i dag. Venninnen spurte om min gutt ville spille sjakk. Han sa ja, og trodde de bare skulle tullespille med figurene. Men venninnen kunne visst dette ordentlig. Er dette vanlig? Er ikke det litt komplisert for de små? Mulig jeg ikke henger med - ble bare litt overrasket. Det samme ble nok gutten min😅 Anonymkode: aeee4...134 Jeg har barn på fem og seks år. De spiller sjakk begge to. Vil tro det er ganske vanlig 🤷 Anonymkode: 31c85...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6. oktober 2022 #51 Del Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 16.40): Ja det spørs gjerne hvilke sosioøkonomisk status og akademisk bakgrunn foreldrene har. Anonymkode: 2cef4...ba6 Jeg lærte sjakk av min hjemmeværende arbeiderklassebestemor når jeg var ca 8. Gode minner. Det må sies at familien hun kom fra opprinnelig var kjøpmenn, og hun hadde visst en bror som hadde vært norgesmester før krigen…så når jeg tenker etter har nok klassebakgrunn litt å si allikevel. Men, jeg tror nok dog at det finnes mange akademikere rundt om som ikke kan sjakkreglene. Har mye med interesse å gjøre også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #52 Del Skrevet 6. oktober 2022 Jeg var nok på mitt beste i sjakk da jeg var rundt seks år😀 Anonymkode: 2bebb...886 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #53 Del Skrevet 6. oktober 2022 Det er ikke noe problem for barn å lære sjakkregler fra de er yngre enn 6. Å tenke strategisk mange trekk fram er selvsagt betydelig mer krevende, men dersom barnet spiller mot noen som knapt kan å flytte brikkene er det ikke så vanskelig å rydde alle brikkene til motstanderen av brettet og sette trappematten til slutt. Anonymkode: 048ca...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #54 Del Skrevet 6. oktober 2022 Min sønn spilte mye sjakk på SFO da han var 6 år. De hadde et stort sjakkbrett som stod på bein, slik at barna kunne stå å spille. Det var visst veldig populært og mange kunne spille. Anonymkode: a2b5d...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #55 Del Skrevet 6. oktober 2022 Seksåringen viste nylig interesse for sjakkspillet vi har liggende, så jeg forklarte hvordan brikkene flyttes, og vi har spilt litt. Morsomst å slå ut brikkene! Jeg er ikke interessert i sjakk selv og kan ikke strategi, så det lærer hun ikke av meg dessverre. Men tenker at det kan være greit å kunne det grunnleggende, og så kan hun spille med andre og lære mer hvis det er noe hun har interesse for. Tror ikke det er vanlig eller forventet at seksåringer kan sjakk (altså spille noenlunde og inngå å bli helt most), for det står anbefalt alder 8 år på esken her. Anonymkode: ff353...869 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå