Gå til innhold

Vanlig at 6-åring kan sjakk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 8 år har spilt sjakk siden han var 6 år😊 Han slo nylig bestefaren som er veldig god😅

Anonymkode: 38a1c...eb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Lærte å spille taktisk" er kanskje å ta i? Nå vet jeg ikke, men sjakk er jo stort sett taktikk, om man ikke flytter brikkene på måfå...

Jeg spiller nok sjakk til å vite at det er forskjell på "å spille sjakk" og å kunne spille sjakk...

For øvrig vet jeg ikke når jeg lærte reglene, men det var før jeg begynte på skolen i alle fall. Det betyr ikke at jeg kunne spille "fornuftig", bare at jeg visste hvordan man flytter rundt og at poenget er å slå ut kongen. Reglene er ikke spesielt vanskelige.

Anonymkode: 751cd...48c

Med taktisk mener jeg å tenke strategi, ligge ett skritt foran. Skal sies at jeg ikke kan spille sjakk selv, kan bare såvidt reglene 😉 Men samboer i huset kan spillet godt. Barnet det gjelder begynte å lese flytende før det fylte fire, så litt spesielt er det nok. 

Skrevet

Folk er forskjellige. Noen er tidlig ute med det ene, mens andre er tidlig ute med det andre. Kommer jo an på hvor tidlig de lærer dem det også. De har sjakk på SFOen her, så har inntrykk av at mange førsteklassinger starter med det da. De som har "Sjakk-fedre" har sikkert lært det (strategisk, og alt) lenge før de har begynt på skolen. Og de er gjerne litt matematiske genier som foreldrene også. Sånt går gjerne litt i arv.

Anonymkode: d1b1b...d85

• Liker 2
Skrevet

Her lærte barna det i barnehagen.

Anonymkode: 02473...0b1

Skrevet
TeamWP skrev (6 timer siden):

Jeg var flinkere i sjakk da jeg var 6 enn jeg er nå🤪

Her også. Slo kontiki 100 maskinen når jeg var 11år. I dag husker jeg knapt reglene.

Anonymkode: 54f94...1f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte å spille sjakk da jeg var 7. Fordi det så kult ut, og fattern kunne det, så jeg ba han lære meg 😊

Skrevet

Verdensmesteren Magnus Carlsen lærte sjakk da han var 5. Skal tidlig krøkes om god krok skal bli! 😊

Skrevet

Å spille sjakk er vel ikke noe vanskeligere enn å spille ludo. Å være veldig god i sjakk derimot er vel de færreste 6-åringer, ettersom hjernen ikke er tilstrekkelig utviklet for å kunne tenke 20 trekk fremover (det er for så vidt ikke min hjerne heller og jeg er over 40 🤪).

Anonymkode: 5d6b0...98f

• Liker 3
Skrevet

Vil ikke si det er vanlig, men det er ikke uvanlig heller. Det går fint å lære en 6-åring sjakk så lenge h*n er interessert, men det er jo mange barn som ikke er det

Anonymkode: 7d1dd...f46

Skrevet

Det er ganske vanlig tror jeg. Både jeg og bror min spilte sjakk i den alderen, eldste sønnen min var også ganske flink allerede da. Der vi vokste opp var det en sjakk-klubb i skolens regi, for alle fra 6 år og opp til ferdig ungdomsskole. 

Skrevet

Ja det spørs gjerne hvilke sosioøkonomisk status og akademisk bakgrunn foreldrene har. 

Anonymkode: 2cef4...ba6

• Liker 1
Skrevet

Alle mine tre kunne det da de begynte på skolen, ikke strategien men hvor brikkene skal flyttes, nok til at de kunne spille bare for gøy.

Anonymkode: 6b185...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min seksåring var på besøk hos en venninne i dag. Venninnen spurte om min gutt ville spille sjakk. Han sa ja, og trodde de bare skulle tullespille med figurene. Men venninnen kunne visst dette ordentlig. Er dette vanlig? Er ikke det litt komplisert for de små? Mulig jeg ikke henger med - ble bare litt overrasket. Det samme ble nok gutten min😅

Anonymkode: aeee4...134

Min 6-åring kan det, men jeg tror jo ikke akkurat han spiller veldig taktisk. Men han slår meg, da…😂😂😂

Anonymkode: 3378a...763

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min seksåring var på besøk hos en venninne i dag. Venninnen spurte om min gutt ville spille sjakk. Han sa ja, og trodde de bare skulle tullespille med figurene. Men venninnen kunne visst dette ordentlig. Er dette vanlig? Er ikke det litt komplisert for de små? Mulig jeg ikke henger med - ble bare litt overrasket. Det samme ble nok gutten min😅

De er første eller andreklassinger, ikke småunger, ts. Jeg tror nok du bør øke forventningene til eget barn, om de helt oppruktig ligger så lavt at du ikke tror han vil evne spille sjakk om en voksen (eller et barn) tar seg bryet med å lære han. Har foreldre for lave forventninger til egne barn så ender de opp med å underprestere, og så blir de hengende etter.

Anonymkode: 0ec6d...75f

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
On 9/11/2022 at 6:50 PM, AnonymBruker said:

Spørs hva du mener med «kunne visst dette ordentlig».

Hvis det bare er å kunne hovedreglene så kan de fleste 6-åringer lære dette. Det kommer mest an på viljen. (Og da mener jeg barnets indre vilje, ikke den overivrige forelderen)

Jeg tror at å lære seg bokstavene og å lese enkle barnebøker er vanskeligere, men noen 6-åringer klarer det også.

Det er 29 bokstaver men bare 6 forskjellige brikker.

Anonymkode: 6100f...bd6

• Liker 1
Skrevet

Mine på 4 og 6 kan reglene ja. Men iallfall 4 åringen trenger veiledning. Og det får de ikke av meg, for jeg er ikke noe god i sjakk. Faren derimot:)

Anonymkode: 69991...1b0

Skrevet

Ja, noen kan. 

Skrevet

Min lærte sjakk da han var 5 år, pappaen lærte han strategier osv. 2 år senere elsker han dette spillet, og løser fortsatt sjakkoppgaver. Man skal ikke undervurdere de små, altså! De kan lære mye om man gir dem sjansen.

Anonymkode: c4bdb...cb2

• Liker 1
Skrevet

Ja, vil si det er like vanlig å kunne basisreglene i sjakk som i andre brettspill. 

Anonymkode: ff688...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...