Gå til innhold

Vanlig at 6-åring kan sjakk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min seksåring var på besøk hos en venninne i dag. Venninnen spurte om min gutt ville spille sjakk. Han sa ja, og trodde de bare skulle tullespille med figurene. Men venninnen kunne visst dette ordentlig. Er dette vanlig? Er ikke det litt komplisert for de små? Mulig jeg ikke henger med - ble bare litt overrasket. Det samme ble nok gutten min😅

Anonymkode: aeee4...134

Skrevet

At hun veit hva alle brikkene kan, tror jeg, men det taktiske er jo en annen ting :) Imponerende likevel! 

Skrevet (endret)

Jeg spilte sjakk da jeg var 6år. Det er jo fort gjort at en av foreldrene/besteforeldrene spiller sjakk, å har lært det videre til ungen på lik linje som at man lærer de uno og vri åtter. 
Prøvde å lære datteren på 11 sjakk i går, men interessen var ikke så stor. 

Endret av DildoShwaggins
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke så uvanlig, sjakklubbene tar inn barn fra seksårsalderen.

Anonymkode: 6a572...3d6

• Liker 8
Skrevet

Ikke så uvanlig. Og jo tidligere de begynner, jo bedre er det. De aller fleste av de virkelig gode i sjakklubben jeg er med i, er under 20.

Anonymkode: 1df52...7b5

• Liker 6
Skrevet

Mine kunne spille sjakk da de gikk i første klasse. Da var de 5-6 år. Så tror ikke det er så uvanlig. 

Anonymkode: 5966e...03d

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke så uvanlig, men det kommer jo an på hva foreldrene har spilt sammen med dem. Min 6-åring kan ikke sjakk, for å si det sånn😂

Anonymkode: d3d59...9ad

• Liker 4
Skrevet

Jobber på barneskole, det er ikke uvanlig at 1.trinnselever kan sjakk. Det varierer litt hvor gode de er til å tenke langt nok fram i spillet, men de kan fint spille fine runder.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

En venn av familien lærte meg å spille sjakk når jeg var 6 år gammel. Jeg slo flere voksne en sommer som 8-åring. Jeg slo rektoren min i sjakk når jeg gikk i 6te klasse også husker jeg. Men stort mer ble det aldri av for jeg var aldri med i noen sjakklubb. 😕 I dag er det laber interesse for min del.

Anonymkode: af6e7...626

• Liker 2
Skrevet

Ja :) De eldste barna her i huset har lært de yngre, så siste jenta lærte basicene allerede da hun var 3 (mest for lek da). 

Mellomste var konfirmert nå, og da hadde vi et koselig filmklipp med i "powerpoint-frammvisningen" av da han var 5 1/2 og skulle lære lillesøster på 3 hvordan hesten kunne gå 😂

Men far i huset kan faktisk ikke spille sjakk! 

Anonymkode: 6c918...845

• Liker 2
Skrevet

Kan man reglene/trekkene, kan man spille. Jeg og brødrene mine kunne det i den alderen. Det betyr ikke at vi var gode, men vi var vanskelige å spille mot, for vi var helt uforutsigbare :)

Anonymkode: 89f48...0ca

• Liker 9
Skrevet

Ja :) Jeg er lærer for 1.trinn og der kan flere av elevene spille sjakk :)

mine to barn kan også spille sjakk. De er 10 år og 6 år. Eldste lærte det på sfo I 1.klasse. 

Anonymkode: 7d029...914

• Liker 2
Skrevet

Reglene er veldig enkle. Null problem for barn i den alderen å skjønne de.

Anonymkode: 3442e...e4f

• Liker 10
Skrevet

Min eldste lærte å spille taktisk da han var fire-fem år. Yngste barnet på seks år nå, er null interessert og vet knapt hva sjakk er. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

De fleste er nok litt eldre når de lærer sjakk, gjerne 7-8 år.  Lykke Merlot Helliesen var tidlig ute . Som seksåring så holdt hun brukbart turneringspillernivå, og ville nok ha slått de aller fleste her på KG.

Endret av I Grosny
Annonse
Skrevet

Sønnen min kunne spille sjakk da han var 6 år.

Anonymkode: 577ae...b42

Skrevet

Det er ganske mange førsteklassinger her som kan spille sjakk i den forstand at de vet hvordan brikkene beveger seg. Spesialregler som rokade og en passant er det kanskje bare de spesielt interesserte som kan, og strategi er for fåtallet. 

Anonymkode: 6995a...9ea

• Liker 2
Skrevet

Jeg var flinkere i sjakk da jeg var 6 enn jeg er nå🤪

• Liker 2
Skrevet
Trollkatt skrev (4 timer siden):

Min eldste lærte å spille taktisk da han var fire-fem år. Yngste barnet på seks år nå, er null interessert og vet knapt hva sjakk er. 

"Lærte å spille taktisk" er kanskje å ta i? Nå vet jeg ikke, men sjakk er jo stort sett taktikk, om man ikke flytter brikkene på måfå...

Jeg spiller nok sjakk til å vite at det er forskjell på "å spille sjakk" og å kunne spille sjakk...

For øvrig vet jeg ikke når jeg lærte reglene, men det var før jeg begynte på skolen i alle fall. Det betyr ikke at jeg kunne spille "fornuftig", bare at jeg visste hvordan man flytter rundt og at poenget er å slå ut kongen. Reglene er ikke spesielt vanskelige.

Anonymkode: 751cd...48c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min seksåring var på besøk hos en venninne i dag. Venninnen spurte om min gutt ville spille sjakk. Han sa ja, og trodde de bare skulle tullespille med figurene. Men venninnen kunne visst dette ordentlig. Er dette vanlig? Er ikke det litt komplisert for de små? Mulig jeg ikke henger med - ble bare litt overrasket. Det samme ble nok gutten min😅

Anonymkode: aeee4...134

Her spilte de mye sjakk i barnehagen, min kunne reglene i sjakk bedre enn meg da hun var 5 (men var ikke så god på strategi enda). 

Anonymkode: 5914b...fa1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...