Gå til innhold

Innvilget ufør på grunn av migrene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er slike uttalelser som setter de som faktisk er uføre med ekte plager og sykdommer i dårlig lys. Nei, du har ikke fått 100% uføretrygd pga migrene. Du er 100% arbeidsufør pga migrene og detfor har du fått uføretrygd.

Anonymkode: 18c0c...a80

Mener du at migrene ikke er en ekte plage og en ekte sykdom fordi jeg, i følge deg, formulerte meg på en klønete måte? 

Om jeg sier jeg er ufør pga migrene. Eller om jeg sier at jeg har fått uføretrygd fordi jeg ikke er arbeidsfør pga migrene er vel ett fett?!

Anonymkode: dadc6...107

• Liker 6
  • Nyttig 4

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, jeg har fått innvilget 100% ufør pga kronisk migrene.

Har du daglig hodepine og anfall? Kan jeg spørre hva du måtte gjennom ?

Anonymkode: e8da4...3db

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du daglig hodepine og anfall? Kan jeg spørre hva du måtte gjennom ?

Ja, så og si. Har vel hatt kanskje 8 dager uten noen form for hodepine i år. Antall dager med migrene varierer, men det ligger på minimum 10 per måned opp til 25-26. Kommer an på ytre faktorer, vær, årstid +++.

Hva jeg har vært gjennom står tidligere i tråden. Jeg har i tillegg til det endret kosthold, treningsrutiner/treningsform, alskens gode råd (typ tanta til venninna til eksen til Jens hun har migrene og hun ble kvitt det ved *sett inn tåpelig ting*, men som man likevel prøver fordi man er desperat.) Og vann da. Jeg drikker nok vann!

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du blitt ufør med diagnosen kronisk migrene og kun det? Her er det snakk om anfall over 15 dager i måneden og ingenting av medisin/Botox behandling har hjulpet. 

Om du fortsatt er i jobb så er det mye du må gjennom før du i det hele tatt kan begynne å tenke på uføretrygd.

Anonymkode: b8daf...b7a

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tenker kanskje det er på siden av tema, men er du blitt testet for cøliaki? Ubehandlet kan det gi alle mulige rare symptomer, også nevrologiske

Anonymkode: 49b9f...179

Ja, ingen funn

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 8.09):

Han mener Botox skal prøves 3 ganger før resultat og er den viktigste medisinen. Har gått på sarotex, 1 type blodtrykksmedisin og Topimax uten hjelp.

Hei. Jeg har prøvd mange medisiner og null effekt. Jeg kom også dit at jeg skulle prøve Botox. Etter 3 gang så har jeg hatt mye mindre hodepine. Jeg måtte nå uheldigvis ta en pause fra Botox og migrenen eksploderte. Så nå skal jeg snart ta min andre runde igjen og kjenner at d hjelper.  Håper virkelig det hjelper for deg også 

Anonymkode: 7fa73...398

Kalevala skrev (20 timer siden):

Ja, det er mange som er uføretrygdet med migrene. Hele 500 millioner kr.  betales ut av NAV til dette hvert år.

image.png.8111ecd6f9aa843f2c57d3ba92a97491.png

Denne skiller ikke på hoveddiagnose og tilleggsdiagnose. Det er nok ikke så mange som har uføretrygd med kun migrene. 

Anonymkode: a5404...a3d

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nok ikke så mange som har uføretrygd med kun migrene. 

Hva er det som får deg til å tro det? Gamle fordommer mot migrene? 

Den nevrologiske hjernesykdommen migrene er den nest viktigste årsaken til funksjonstap i hele verden.

https://thejournalofheadacheandpain.biomedcentral.com/articles/10.1186/s10194-020-01208-0

Endret av Kalevala
endret formulering
  • Liker 2
Kalevala skrev (1 time siden):

Hva er det som får deg til å tro det? Gamle fordommer mot migrene? 

Den nevrologiske hjernesykdommen migrene er den nest viktigste årsaken til funksjonstap i hele verden.

https://thejournalofheadacheandpain.biomedcentral.com/articles/10.1186/s10194-020-01208-0

Fordi, som jeg sa (men du utelot i siteringen) så skiller ikke den tegningen på migrene som hoveddiagnose eller tilleggsdiagnose i forhold til uføretrygd. Nav sin statistikk gjør det. 

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 0.25):

Måtte prøve alt som finnes av medisiner. ALT! Var på arbeidsevnevurdering. Det var vel det utenom all behandlingen. Og selvfølgelig arbeidssøkerkurs da, med CV skriving og sånt.. 🙄

Og måtte gjennom alt som finnes av behandlere. Mye av dette var mens jeg var i arbeid også, men jeg har virkelig vært innom alt. Fysioterapeuter, kiropraktorer, psykomotorisk Fysioterapi, nevrologer, psykolog, friskvernklinikken og sikkert noe mer også.

Var ett år sykmeldt, aap 4,5 år. Totalt 5,5 år. 

Kan du nevne hvilken medisiner? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du nevne hvilken medisiner? 

Jeg husker ikke alle engang, men kan ramse opp de jeg husker. Atacand, Topimax, Neurontin, Sarotex, Atenolol, Zelo-zok, Botox, Ajovy, Aimovig, Emgality og Cataflam. Jeg vet at det er flere som jeg har glemt. 

Nozinan har jeg tatt og, men husker ikke hvorfor.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 1.57):

Og her er svaret på hvorfor karensåret på aap  var en idiotide. Behandling og utprøving kan ta mye lenger tid enn 3 år. 

Anonymkode: 8e08e...a56

En kan fortsette å prøve ut alt dette i karensåret. Ser ikke problemet.

Anonymkode: f089e...d21

AnonymBruker
Brunello skrev (På 12.9.2022 den 0.32):

Du skriver som om det er negativt at du måtte prøve ut alt. Det var vel utelukkende positivt at det ble gjort mest mulig for å få deg frisk.

Du har kanskje ikke så mye kompetanse ift medisiner, men mange av medisinene man får for diverse sykdommer har en viss risiko for å gi/utvikle andre sykdommer. Medisinen jeg tar (ikke for migrene), gjør at jeg har økt risiko for blant annet leukemi , infeksjoner i kroppen som i værste fall kan føre til alvorlig lungebetennelse eller sepsis, samt høyere risiko for å utvikle blant annet MS. Ja, selvfølgelig er det fint om man får medisiner som hjelper en, men noen ganger risikerer man å bli sykere av det man putter i seg.. det er en viss risiko med medisiner man tar, og dette er ikke alle like komfortabel med. At det skal sitte folk på et nav kontor å bestemme hvilke stoffer man skal stappe i kroppen sin syns jeg er å dra det litt langt…  Det handler ikke nødvendigvis om at man ikke ønsker å bli frisk/ friskere, men at man (sammen med leger) burde og SKAL vurdere risiko og hva som veier tyngst ift tilstanden man har og risikoen behandlingen innebærer. 

Anonymkode: 06a70...d43

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Annonse

Jeg måtte også gjennom en «operasjon» hvor de «gav meg støt» i hjernen. Var i narkose ene gangen og andre var jeg våken. Botox alt fra 2 mm inn i huden til 2 cm inn i hjernebarken. 

fikk uføretrygd etter 3 år men også diabetes type 2 og eksem. 

Anonymkode: f4636...bf6

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 0.42):

Nei, det var ikke for å fremstå som negativ, det var for å understreke at man ikke får uføretrygd innvilget uten å ha vært gjennom alt. For min del hadde jeg flaks at korona kom for ellers hadde jeg ikke hatt nok tid til å prøve alt, for når min makstid for aap nærmet seg slutten så ble de nyeste medisinene godkjent på blå resept. Da måtte jeg gjennom de også. Der hadde jeg store forhåpninger, men dessverre hjalp ikke de heller 😔

Nei, det er for lite vil jeg tro. Det du har vært igjennom er kravet for å få innvilget botox på blå resept. 

Jeg har prøvd Neurontin, Sarotex, tre forskjellige blodtrykksmedisiner, Topimax, botox og et par andre ting som jeg ikke husker i farta. Og Aimovig, Ajovy og Emgality. 

Jeg har i perioder hatt hyppige anfall av migrene. Så ille at jeg har mistet følelsen i deler av kroppen og taleevnen blitt redusert. Jeg sluttet på medisiner da legen fortalte at forskning viste at bruk av migrenemedisin faktisk kan gjøre anfallene hyppigere. 

Kuttet alt av kaffe og kan omtrent ikke drikke alkohol. Har også måttet føre matdagbok, men regner med du har vært igjennom det også. Jeg kan reagere på mat jeg spiste dagen før  Har du sjekket at migrenen ikke blir forverrer av prevensjon? Det var en av triggerne mine. Tok år før jeg fant det ut. 

Anonymkode: 0385d...91c

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg husker ikke alle engang, men kan ramse opp de jeg husker. Atacand, Topimax, Neurontin, Sarotex, Atenolol, Zelo-zok, Botox, Ajovy, Aimovig, Emgality og Cataflam. Jeg vet at det er flere som jeg har glemt. 

Nozinan har jeg tatt og, men husker ikke hvorfor.

Nozinan?! Du vet det er et antipsykotika? Nå er jeg helt sjokkert. Hva slags lege har du? Kusinen min har schizofreni og tilogmed der var legen kjemperestriktiv med å gi ut Nozinan, da det har voldsomme bivirkninger. Kusinen min prøvde en kort periode, da det ikke skal brukes lenge.  Værsåsnill og ikke ta imot alle medisiner ukritisk.

Hilsen meg som tidligere hadde voldsomt sykefravær pga migrene.

Anonymkode: 0385d...91c

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En kan fortsette å prøve ut alt dette i karensåret. Ser ikke problemet.

Anonymkode: f089e...d21

Problemet er at om man går gjennom behandling i karensåret/før aap, så kan NAV si at det er ugyldig og kreve at du prøver det på nytt. 

Anonymkode: 59665...56c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...