AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Vi skal skilles. Bor i et rekkehus som har verdi ca 6 mill og med 2,7 mill igjen i lån. Han får forskudd på arv på 2 mill og får beholdt rekkehuset. Jeg vil kjøpe en leilighet til ca 3,5. Hvordan løser man dette rent praktisk? Jeg får vel ikke kjøpt noe før han har fått arven og overtatt rekkehuset? Eller kan jeg få finansieringsbevis når pengene mine ligger i rekkehuset? Kanskje jeg bør leie noe først? Vil helst komme meg ut raskt. Tar gjerne imot andre råd også, det er sikkert mye jeg ikke vet... Anonymkode: f7642...3cb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Vet ikke hvordan dette foregår, men om han beholder huset og det blir overdratt mens dere fortsatt er gift, så vil han vel slippe dokumentavgift. Med mindre det er snakk om borettslag, så er det fort en del penger om du må betale dette på nytt hus + kostnader med å flytte. Bare fordi han har mer penger og kan beholde huset, så burde du ikke få større utgifter i tillegg pga dette. Ville forhandlet frem litt kompensasjon om han får beholde. Anonymkode: 3e2eb...ed3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Usikker på om du kan be om mellomfinansiering, da pantsettes jo noe fri egenkapital i huset. Vil nok tro han bør ta over det først ja, da sitter du også med egenkapitalen på konto, i stedet for at banken trekker fra 10% osv. Så da skaffer dere 3*takst, tar gjennomsnittet (eventuelt 5*takst, fjerne den laveste og den høyeste, og så gjennomsnittet av de tre i midten), og trekker fra lån. Deler overskuddet på to (dvs 3,3 delt på 2) = 1.650.000 hver i overskudd. Han må altså låne (eller bruke av arven) 1.650.000 for å kjøpe ut deg. Han kunne også vært snill og delt omkostningene med deg på ny bolig i to, siden det tilfeldigvis er du som flytter og ikke han. Anonymkode: a395b...2cf
anon321 Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet ikke hvordan dette foregår, men om han beholder huset og det blir overdratt mens dere fortsatt er gift, så vil han vel slippe dokumentavgift. Med mindre det er snakk om borettslag, så er det fort en del penger om du må betale dette på nytt hus + kostnader med å flytte. Bare fordi han har mer penger og kan beholde huset, så burde du ikke få større utgifter i tillegg pga dette. Ville forhandlet frem litt kompensasjon om han får beholde. Anonymkode: 3e2eb...ed3 Hva er merutgiften? TS vil vel måtte betale utgiftene på nytt hus uansett? Du mener vel virkelig ikke at TS skal be om at ex skal betale halvparten av hennes utgifter på dokumentavgift på ny bolig pga han slipper utgiften på eksisterende? Hun slipper jo også den utgiften! TS: Du vil fint kunne få dekningslån om økonomien ellers er i orden. Gå til banken du/dere har boliglånet i, og forklar situasjonen. I teorien så har du 50% av 3.3 millioner i EK og du er straks gjeldsfri. Ergo vil du være en drømmekunde for banken, gitt at du tjener nok til å betjene et lån på ca 2 millioner.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 anon321 skrev (1 time siden): Hva er merutgiften? TS vil vel måtte betale utgiftene på nytt hus uansett? Du mener vel virkelig ikke at TS skal be om at ex skal betale halvparten av hennes utgifter på dokumentavgift på ny bolig pga han slipper utgiften på eksisterende? Hun slipper jo også den utgiften! TS: Du vil fint kunne få dekningslån om økonomien ellers er i orden. Gå til banken du/dere har boliglånet i, og forklar situasjonen. I teorien så har du 50% av 3.3 millioner i EK og du er straks gjeldsfri. Ergo vil du være en drømmekunde for banken, gitt at du tjener nok til å betjene et lån på ca 2 millioner. Hæ? Om hun hadde beholdt huset, så nei? Da ville ex hatt denne kostnaden i stedet. Og jo, det er vanlig å forhandle dersom en skal behold huset. f.eks. ja, du kan beholde huset, men siden det vil bli en ekstra kostnad for meg å flytte, så ønsker jeg x kr for dette, om ikke selger vi huset på det åpne markedet. Anonymkode: 3e2eb...ed3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå