tommeline Skrevet 27. november 2005 #1 Skrevet 27. november 2005 Her vi bor er vi seks boliger som deler en felles privat veg. Det betyr jo at vedlikehold og brøyting er noe vi ordner og betaler. Problemet er at en av boligene ikke vil være med å betale på vedlikehold av vegen (grusveg som trenger ekstra grus ved jevne mellomrom) og utskifting av pærer i veglysene. Er det noen som vet hva man kan kreve at de skal betale? En ting er småutgifter, men vi ser jo at vegen etterhvert vil trenge totalrenovering.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #2 Skrevet 27. november 2005 Her vi bor er vi seks boliger som deler en felles privat veg. Det betyr jo at vedlikehold og brøyting er noe vi ordner og betaler. Problemet er at en av boligene ikke vil være med å betale på vedlikehold av vegen (grusveg som trenger ekstra grus ved jevne mellomrom) og utskifting av pærer i veglysene. Er det noen som vet hva man kan kreve at de skal betale? En ting er småutgifter, men vi ser jo at vegen etterhvert vil trenge totalrenovering. ← Dere er 6 som har valgt å bo slik, da kan ike en velge å melde seg ut. Så lenge dere andre er enig, så fordel regning på 6. Har samme problem selv, den ene valgte økonomi som begrunnelse. Da sa vi at ok, da får du bidra med grunnarbeidet tilsvarende sum som vi betaler for asfalt. Var en del grunnarbeide. Han valgte å betale. :grine2:
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2005 #3 Skrevet 27. november 2005 Har dere seks inngått noen skriftlig avtale om hva som skal deles på av utgifter? Ellers ville jeg kalt sammen til et møte, evt. i samarbeid med advokat, og utarbeidet en slik avtale. Da får alle sagt sitt, og sjansen for uoverensstemmelser er mindre.
tommeline Skrevet 27. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2005 Har dere seks inngått noen skriftlig avtale om hva som skal deles på av utgifter? Ellers ville jeg kalt sammen til et møte, evt. i samarbeid med advokat, og utarbeidet en slik avtale. Da får alle sagt sitt, og sjansen for uoverensstemmelser er mindre. ← Vi har ingen avtale, og det er vel noe av problemet. Jeg tror kanskje det beste hadde vært om det hadde vært et vegstyre (el. lignende som blir valgt) og kan sette opp hva som trengs å gjøres, priser etc. Nå er det ingen plan, og da er det jo vanskelig å få til.
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2005 #5 Skrevet 27. november 2005 Vi har ingen avtale, og det er vel noe av problemet. Jeg tror kanskje det beste hadde vært om det hadde vært et vegstyre (el. lignende som blir valgt) og kan sette opp hva som trengs å gjøres, priser etc. Nå er det ingen plan, og da er det jo vanskelig å få til. ← Nettopp. Jeg ville satt i gang, heller før enn etter. Slike ting kan føre til veldig dårlige naboforhold.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #6 Skrevet 27. november 2005 Veien hos mor og far var velvei, men det endres nå. De har opprettet et "veilag", hadde møte på onsdag, og skal betale en viss sum i året, alle betaler likt. Hva slags begrunnelse har disse naboene dine for at de nekter? Virker jo helt på trynet spør du meg
tommeline Skrevet 27. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2005 Veien hos mor og far var velvei, men det endres nå. De har opprettet et "veilag", hadde møte på onsdag, og skal betale en viss sum i året, alle betaler likt. Hva slags begrunnelse har disse naboene dine for at de nekter? Virker jo helt på trynet spør du meg ← De syns vel ikke det er nødvendig med grusing av vegen, eller syns det gjør noe om vegen er mørk.... det er jo et vurderingsspørsmål også når vegen er så dårlig at den MÅ tas og når det kan være greit å flikke på den.
LilleBille Skrevet 27. november 2005 #8 Skrevet 27. november 2005 Vi har blitt pålagt å danne veilag av kommunen/vellet vi - og der blir alle automatisk medlem. Det er jo selvfølgelig mulig å boikotte sin andel og nekte å betale - men det er jo en dårlig løsning når man er naboer. Men vi har jo veldig forskjellige krav - så man bør jo også få mulighet til å påvirke hva som skal gjøres. Jeg har feks. ikke samme behov for strøing som min nabo - og strør derfor veldig sjelden - hun derimot strør hele tiden - og står likevel på tvers i bakken. Hvis hun feks. hadde "krevet" maskinell strøing feks. hver uke - ville jeg nektet å være med - da jeg ikke ser behovet.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #9 Skrevet 27. november 2005 Veien hos mor og far var velvei, men det endres nå. De har opprettet et "veilag", hadde møte på onsdag, og skal betale en viss sum i året, alle betaler likt. Hva slags begrunnelse har disse naboene dine for at de nekter? Virker jo helt på trynet spør du meg ← De synes kansje de selv bør få bestemme hva de vil bruke pengene sine til. De er liberalister og mener at slikt bør være frivillig og heller gjøres ved hjelp av veldedighet. Jeg tror det er lurt å avtale slike ting i god tid før behovene melder seg, og å bli enig om hva man skal dekke i felleskap. Det er ikke sikkert det er rimelig å forvente at en skal betale dersom det kun er av utseendemessige årsaker man ønsker å gjøre forandringer. Smaken er som baken. Kansje en felleskonto som alle betalte inn et beløp hver måned til vedlikehold kunne vært en ide. Da slipper det å bli store uventede utgifter. For de med dårlig råd kan det bli vanskelig å plutselig skulle ut med veldig mye til vedlikehold. Et alternativ er å høre om det er mulig å ta opp et lite lån for dem som ikke kan betale eller et lån i felleskap dersom det er problemer for alle.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #10 Skrevet 27. november 2005 De synes kansje de selv bør få bestemme hva de vil bruke pengene sine til. De er liberalister og mener at slikt bør være frivillig og heller gjøres ved hjelp av veldedighet. ← Det der er jo helt på trynet sagt, og det håper jeg du innser selv også. Flytter du et sted vet de vel hvorfor ting er som de er da, er veien privat så må du betale for den selv
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #11 Skrevet 27. november 2005 Det der er jo helt på trynet sagt, og det håper jeg du innser selv også. Flytter du et sted vet de vel hvorfor ting er som de er da, er veien privat så må du betale for den selv ← Veien fungerer helt fint til deres bruk og de synes fargen er fin. Det er naboene som mener noe annet. Hvorfor skal de betale når de ikke ønsker det? Det må da være opp til hver enkelt hva de vil gjøre med sin egen eiendom.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #12 Skrevet 27. november 2005 Har dere seks inngått noen skriftlig avtale om hva som skal deles på av utgifter? Ellers ville jeg kalt sammen til et møte, evt. i samarbeid med advokat, og utarbeidet en slik avtale. Da får alle sagt sitt, og sjansen for uoverensstemmelser er mindre. ← Det står vel i papirene på hus/tomt da dere tok over at dere har felles veg? da vi kjøpte så er det i tinglysningen at det er felles veg/innkjørsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå