Gå til innhold

OK å løpe når man har en begynnende bihulebetennelse?

Olaug Olsen

Anbefalte innlegg

De siste gangene jeg har vært forkjølet, har det hatt en tendens til å sette seg i bihulene mine. Er det innafor med korte løpeturer, selv om jeg kjenner det drar seg till i bihulene. Jeg har satt meg selv på nesespray. God allmenntilstand. Skyller med saltvann hver morgen. Lommetørkle med på løpetur. Mye grønt gørr. Hva mener andre løpere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør heller ta det med ro til du er bra i bihulene, ellers kan det sette seg skikkelig.

Anonymkode: 21c0a...64d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at det er greit å løpe så lenge symptomene er fra halsen og opp. 

Men om det er lurt, er en annen ting. 

Jeg har merket at jeg får langt mildere/kortere sykdomsforløp om jeg rett og slett dropper treningen når jeg merker jeg blir syk/forkjølet. Tar meg heller en spasertur, eller gjør yoga, eller annen restitusjonstrening. 

Anonymkode: f2958...00d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du bør heller ta det med ro til du er bra i bihulene, ellers kan det sette seg skikkelig.

Og jeg tenker det motsatte. Bihulene blir ikke bra av hvile - de blir bra av god luftgjennomstrømning og godt blodomløp. Med andre ord - av trening.

Ts: bruk nesespray og gjerne skyll nesen for alt grums, ta med lommetørkle og hør på formen. Og så får du opp puls og pust. Det gjør ikke vondt verre i alle fall, og er du heldig så hjelper det.

Anonymkode: ecf4b...867

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg tenker det motsatte. Bihulene blir ikke bra av hvile - de blir bra av god luftgjennomstrømning og godt blodomløp. Med andre ord - av trening.

Ts: bruk nesespray og gjerne skyll nesen for alt grums, ta med lommetørkle og hør på formen. Og så får du opp puls og pust. Det gjør ikke vondt verre i alle fall, og er du heldig så hjelper det.

Hva baserer du dette på? 

Immunforsvaret blir midlertidig svekket av hard trening. Lett trening kan være godt for kroppen, men ikke trening som gir høy puls. 

Og jo, det kan gjøre vondt verre. Det kan gjøre at man blir sykere og får et lengre sykdsomsforløp enn om man gir kroppen hvile, så immunforsvaret får jobbe i fred. 

Anonymkode: f2958...00d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke svare på om det er innafor eller ikke, for det må du kjenne på selv. Men du kan ende med en skikkelig hodepine eller tannverk, det gjør jo som oftest veldig vondt å bare bøye seg fremover. 

Anonymkode: f5316...ca5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde dette. Hadde løping med styrketrening to dager på rad forrige helg. Jeg løp ca halve distansen av det jeg pleier. Jeg tenkte som den personen over her som nevner teorien om luftgjennomstrømming. Jeg tenkte også slik. Mandag gikk kroppen i kjelleren, og jeg måtte hjem og sove midt på dagen. Dette går tregt, men jeg er nå på bedringens vei. Planlegger ny løpetur i morgen. Da skal det sies at jeg er bedre, så regner med det vil gå greit. Uansett tror jeg vi kan konkludere med at den gamle ideen om at man skal kunne svette ut feber og sykdom, er avleggs og uvitenskapelig. Til andre med bihulebetennelse anbefaler jeg neseskyll med saltvann, nesespray og kapalabhati. Trening er ikke anbefalt fra min side, etter eksperimentet. Neste gang jeg blir forkjølet, blir det forebyggende kapalabhati 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løp! Det gjør jeg. Løpetur i vind eller regn - ikke noe som røsker så godt opp i bihulene.

Anonymkode: 1c334...5c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 8.49):

Mulig det funker for noen. Jeg har hatt bihulebetennelse noen ganger, og det blir på ingen måte bedre av å trene. Sist gang jeg tenkte sånn, og bare fortsatte treninga som normalt selv om jeg var forkjøla og tett, endte jeg med å bli syk i ukesvis. Måtte droppe treninga helt, og ble sykmeldt. Så anbefaler ikke den metoden. 

Jeg tror det er greit å trene hvis man er sikker på at viruset har sluppet taket, og det bare er litt snørr som henger igjen. Det må være ganske lett trening, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...