Gå til innhold

Hvor mye tjener man som salgssjef?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Har to bekjente i slutten av 20-årene som jobber som salgssjefer i private bedrifter (to ulike). 
Begge selskapene jobber med salg av telefonabonnement. 
De fremstår ekstremt suksessfulle på sosiale medier, ekstravagante jobbturer og ekstravagante livsstiler. 
Ingen av disse to har utdanning etter videregående, men har jobbet seg oppover.

Blir bare nysgjerrig på om det virkelig er så gode penger å tjene i denne sektoren - uten utdanning? 
Jeg selv har tatt en femårig ingeniørutdannelse og er fornøyd med lønnen min, men jeg syns det er vanskelig å forestille meg at disse to kanskje er på lik nivå eller høyere med meg, av å lede 18-åringer som selger abonnement?

Noen som jobber i dette yrket selv og kan avsløre sannheten? 🤭 kun av nysgjerrighet!

Anonymkode: d1e77...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel ann på hvor stor bonusen er .

slike jobber har ofte en prestasjonslønn avhengig av avdelingen . 

Det er også de som lever over evne. 

Feks fullt billån , huslån og så bruker bonus på ferie . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på, kommer ann på mye. Men ja man kan ha svært gode lønnsbetingelser som slagsleder. I tillegg kommer kanskje gjerne typiske inntekter som bonuser, portefølje provisjon, egen slags provisjon osv osv. 

Salgsmiljøene i større bedrifter av type, tele/forsikring/finans er jævlig morro å være en del av. Fordi de er viktig for bedriften satses det ofte hardt på å utvikle og opprettholde teamene, da blir det for mange spenstige jobb relaterte reiser/middager/aktiviteter. Som man kan se langt etter i andre jobber.

Nå snakker jeg litt generelt da det ikke er tele jeg har jobbet i tidligere men vil tro det er relativt likt. Typisk salgsleder i sektoren min for en som jobbet seg opp kunne se slik ut. Startet med å være selger for PM gjerne med provisjon/liten fast lønn, går enten over til BM eller kombinasjon. Bedrift markedet gir betraktelig høyere lønn, nå begynner det også å bli en solid portefølje som man også får provisjon av, videre blir man sendt på kurs/samliger/turer og du som person blir satset på, så blir du plutselig salgsleder og sitter med et administrativt ansvar for deg og ditt team, som igjen fører deg opp i ledergruppa som igjen fører til et nytt "nivå" av hyggeligheter.

Anonymkode: 3667d...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan tjene veldig mye, de får provisjoner av det selgerene selger, og bonus utbetalinger. 
Men det er et rottent selskap, med mye under bordet penger. 
Har selv jobbet som tlf selger, og stor sjefen selv ble tatt av Økokrim og sitter inne. 
men det er han, mange selskap er redelige, men det er mye under bordet 

Anonymkode: ce740...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telefonsalg er vanligvis med provisjon, og en leder vil kunne få gode bonuser dersom teamet når budsjett. 
Grunnlønnen er etter all sannsynlighet ikke veldig god. 
Men jeg ville ikke vært forundret om de var oppe i sekssifret beløp i bonus. 

Anonymkode: 6db26...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan tjene godt. Og som tidligere nevnt så satser bedriftene stort på selgerne og pøser på med turer og gaver og opplevelser for å holde oppe trykket slik at selgerne skal selge enda mer. Å jobbe som telefonselger er lite givende i seg selv, du må ha folk som drives av penger og premier og gi dem andre ting som gjør at jobben er verdt å sitte i over tid. Og da må du tilby nettopp dette. Turene er somregel kampanjeturer man kan jobbe seg opp til ved å ha best tall over en viss periode, og salgsledelsen er alltid med.

Anonymkode: 39271...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som jobber med salg har som oftest mye provisjon- og bonusbasert. Mange går dårlige år i vente. 

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 minutter siden):

Folk som jobber med salg har som oftest mye provisjon- og bonusbasert. Mange går dårlige år i vente. 

Si ikke det, de som selger abonnement på telefon, Internett, strøm, forsikringer osv har ofte veldig gode avtaler å tilby for å få folk over. Det er tjenester folk trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Si ikke det, de som selger abonnement på telefon, Internett, strøm, forsikringer osv har ofte veldig gode avtaler å tilby for å få folk over. Det er tjenester folk trenger.

De som selger de produktene tjener heller ikke spesielt bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

De som selger de produktene tjener heller ikke spesielt bra. 

Jeg tjente rundt 600 tusen(plusspluss goder, turer, kursing til mange hunder tusen i året) når jeg solgte forsikringer under utdanning, da lå jeg ca midt på treet lønnsmessig på kontoret. Salgs jobber er jo gjerne vinn eller forsvinn, mester du det ikke vil det ikke være liv laga og du vil ikke "holde ut" i jobben.

Anonymkode: 3667d...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...