Gå til innhold

Tipser du foodora og wolt-ansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til bestiller jeg mat hjem på døra. Som oftest fra foodora. Har hørt at de ikke lønnes så bra, så jeg har tipset et par ganger fordi jeg får dårlig samvittighet av at de tråkker langt på sykkel bare fordi jeg har lyst på en burger på døra. Det er jo utgangspunktet dyrt å bestille mat hjem, så lurer på hvor mye dere pleier å tipse budet? 50?100? Eller kanskje du ikke tipser i det hele tatt?

Anonymkode: e359e...df6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Gjort det en gang og budet gadd ikke svare når jeg sa hei engang. Så det gidder jeg ikke igjen. Har bare bestilt gjennom de 4-5 ganger. Men synes tips ikke hører hjemme i Norge uansett. 

Anonymkode: 42530...700

• Liker 1
Skrevet

Nei, det her er ikke USA. Vi tipser ikke i Norge.

Anonymkode: 49b39...5c6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg gjorde det i begynnelsen, men ikke nå lenger. Skal man tipse må man jo gjøre det i appen før levering, og etter å ha mottatt kalde slappe pommes frites og smeltet milkshake 1,5 timer forsinket litt for mange ganger så gjør jeg ikke det lenger.

Anonymkode: 6430b...298

• Liker 3
Skrevet

Jeg har for det meste sluttet med det, fordi erfaringen med budene er så varierende. Noen er superhyggelige, mens andre f.eks. ringer når de står på gaten utenfor og forventer at jeg skal komme ut og ned for å hente maten og blir sure når jeg ber dem levere den på døra. Hele poenget med å bestille mat på døren er jo som oftest at jeg ser ut som en dass og er sliten - skal jeg først ut døren kan jeg like godt gå de 500 meterne og hente selv i samme slengen…

Men: Jeg tipser hvis det f.eks. er snøstorm og kaos utenfor, skikkelig tungt regn eller lignende - da tenker budet fortjener litt ekstra. Men det er ikke snakk om store summer - gjerne en 20-30 kr. 

Anonymkode: e4df1...058

Skrevet

Hvis jeg tipser i Norge så er det fordi jeg er fornøyd med service og mat. 
kan kun tipse på forhånd og da vet jeg jo ikke om jeg blir fornøyd eller ikke. Frakten er dyr nok ass.

Anonymkode: 56b10...ce2

• Liker 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet (endret)

Har sluttet å tipse etter at jeg nærmest måtte tvinge pengene på budet samtidig som han så på meg som om han så på noe rart. Er forresten enig i de over her at vi ikke burde tipse i Norge. Det går utover lønningene til de i restaurantbransjen, ikke bra.

Endret av PanteneProVVV
Skrevet

Nei. Foodora krever tips på forhånd og jeg gir ikke tips uten å ha opplevd god service først. I Norge er det heller ikke nødvendig å gi tips. 

Anonymkode: 9b20b...da4

• Liker 3
Skrevet

Nei, fordi du må tipse på forhånd. Sykt irriterende når du har tipset, også får du en fyr i bil som ikke gidder å gå ut av bilen for å levere maten. Hadde nok tipset dersom det hadde gått an å tipse etter levering.

Anonymkode: 6ae88...e58

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Av og til bestiller jeg mat hjem på døra. Som oftest fra foodora. Har hørt at de ikke lønnes så bra, så jeg har tipset et par ganger fordi jeg får dårlig samvittighet av at de tråkker langt på sykkel bare fordi jeg har lyst på en burger på døra. Det er jo utgangspunktet dyrt å bestille mat hjem, så lurer på hvor mye dere pleier å tipse budet? 50?100? Eller kanskje du ikke tipser i det hele tatt?

Anonymkode: e359e...df6

Jeg tipser aldri når tipsen bes om ved bestilling. Det var tilfellet hos foodora og er blitt vanlig ved mange restauranter. Tips ser jeg som på en hyggelig gest om servicen er veldig bra. Da blir det feil å gi før man vet hvordan servicen er.

Anonymkode: 3aa27...040

Skrevet

Nei, ikke når jeg må tipse på forhånd. Kunne gjerne tipset mange, da mange er raske og hyggelige, men ikke når jeg må betale før jeg har fått varen. 

Anonymkode: 8192b...63f

Skrevet

Jeg gir aldri tips.

Anonymkode: 68d1b...41d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har hørt at de ikke lønnes så bra, så jeg har tipset et par ganger fordi jeg får dårlig samvittighet

Jo mer du tipser, jo lavere lønn får de. 
Å betale en lønn arbeiderne kan leve av er arbeidsgivers ansvar. 

Anonymkode: 6f3d6...a2f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Runder opp til nærmeste 100 lapp 

Skrevet

Nja, legger ofte på en 20kroning. 

Men opplevd Foodora-bud som har syklet rundt halve byen før de kom til meg, sånn at maten er kald, noen ganger har drikkevarer gått lekk også. Vil heller tipse etter levering.

Anonymkode: b52c0...407

Skrevet

Nei. 

Forhåndstips er det absolutt dummeste konseptet jeg har sett her i landet.

Anonymkode: fc656...ef9

• Liker 2
Skrevet

Niks. Tipser ikke for det som heter alminnelig service. Tipser heller ikke på restaurant, hvis jeg ikke har fått service utover det normale.

Vi bor i Norge, ikke i et land som USA, hvor servitører og andre i restaurantbransjen er avhengige av tips for å klare seg. 

Om man skal tipse folk fordi de tjener «ganske dårlig», så må du tipse alle som jobber i butikk også da - gjør du det?

Anonymkode: 2c6b6...c80

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg har ikke gjort det, men om jeg skulle tipsa NOEN så hadde den nok blitt dem. 

Anonymkode: 2ab2a...e51

Skrevet

Nei, jeg tipser vanligvis ikke. Det skal en del til før jeg tipser. Som andre nevner her, er det jo håpløst å skulle tipse noen for god service FØR man har fått maten en gang. 

Har for øvrig bare benyttet meg av Foodora et par ganger.

Anonymkode: b75f4...609

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...