Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg helt desperat etter en natt med søvn. De siste 3-4 månedene av graviditeten sov jeg nesten ikke om natten pga urolige bein, og babyen som nå er snart 5 måneder våkner hver time om natten. Jeg har altså ikke sovet en hel natt på så lenge jeg kan huske.

Jeg våkner av den minste lyd, og barnet roer seg ikke med mindre det blir løftet opp og enten bysses i søvn eller får mat.

Far våkner aldri, med mindre jeg dytter i han, men da er jeg jo allerede våken.

Jeg har sagt fra mange ganger om at jeg snart ikke tåler stort mer, og spurt om jeg kan få en natt med noen timers sammenhengende søvn. Han sier ja, men det blir jo aldri noe av det.

Barnet tar flaske, så det ville ikke vært noe problem sånn sett.

Far er flink til å hjelpe til på dagtid etter jobb, og jeg kan da få en hvil på et par timer, men jeg føler det har gått så langt nå at det ikke hjelper. Det er nesten så jeg er på tanken til å si fra om at jeg tar inn på hotell en natt, så får du klare deg på egenhånd hjemme med barnet, men jeg får meg ikke til å gjøre det heller.

Er det noen som har vært i samme situasjon og har tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 7bca5...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo faren som Må avlaste deg. Vis han det du har skrevet her kanskje? Det er gjerne lettere å formulere seg skriftlig enn det du kanskje har klart muntlig. Det er uendelig sløvt av han at han lar det gå så langt, men sånn er det nå..

Så får du bare si at jeg må sove nå. Ikke et spørsmål,  men et krav for at du skal orke å stå på beina. Legg deg på et annet rom med ørepropper i ørene, og la far finne ut av det. Han kan evt komme inn en gang eller to for amming ila natta hvis det trengs.

Hos oss endret faren sitt sovemønster seg når han tok over nattevåken da jeg sluttet å amme i søvn. Da våknet han plutselig av gråten, noe han aldri gjorde før. Mens jeg "skrudde av" min beredskap og sov gjennom mye som garantert hadde vekket meg når jeg var på vakt. Biologien er snedig innimellom 😛

Skrevet

Snakk med mannen din. Jeg hadde akkurat det samme...du må rett og slett dytte til han og si din tur..ja du våkner men du kan legge deg igjen og sove videre.

Og eventuelt mannen din tar morgenen med babyen slik at du kan sove videre..

Eller at du går å legger deg på ettermiddagen 

Skrevet

Kan du legge deg et annet sted? Slik at du slipper våkne selv. 

Anonymkode: 2396e...916

• Liker 1
Skrevet

Si til mannen din at «i natt tar du babyen, jeg er nødt til å få mer søvn hvis ikke går det utover helsen min».  Så legger du deg på et annet rom med ørepropper og får deg en velfortjent god natt søvn! Det er utrolig viktig at du prioriterer deg selv slik at du får sove mer sånn at du ikke risikerer å blir syk. 

Anonymkode: 8a41a...413

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Si til mannen din at «i natt tar du babyen, jeg er nødt til å få mer søvn hvis ikke går det utover helsen min».  Så legger du deg på et annet rom med ørepropper og får deg en velfortjent god natt søvn! Det er utrolig viktig at du prioriterer deg selv slik at du får sove mer sånn at du ikke risikerer å blir syk. 

Dette! Hadde gjort det for lengst!

Anonymkode: 1af28...0db

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Absolutt dette. Langvarig søvnmangel er ikke bra for helsa, både fysisk men spesielt psykisk. Det blir fort slik at du får kortere lunte med babyen også.

Anonymkode: 4bf42...b04

Skrevet

Ei venninne av meg tok faktisk inn på hotell en natt i ny og ne for å få sove. Pappaen var en like god omsorgsperson som henne, babyen tok flaske, og han våkna når han visste at mor ikke var der. Dette er begge sikre på at reddet henne gjennom en periode hvor babyen var våken «hele tiden» så hun aldri fikk sammenhengende søvn. Man kan bli tullete av mindre, å det er ikke noe ille å faktisk sette sin mentale helse først av og til. Pappaer kan fint ta babyen når den tar flaske. 

Anonymkode: e75ac...726

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...