Gå til innhold

"Koronahunder" omplassere, oppdrettere sliter.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, så var vi der mange av oss i hundemiljøet forutså. Oppdrettere sliter med å få solgt hunder nå som nedstengningen er over og hverdagen er tilbake. Folk omplasserer nå bestekompisen de gikk til anskaffelse av fordi de var "bittelitt ensomme" og trengte selskap. At hverdagen kom, var det få som tenkte på. Mange hunder har i tillegg utviklet både seperasjonsangst og problematferd. Årsaken er ukyndige eiere, ingen valpekurs og alle var hjemme. 

Hva er det som fikk folk til å gå til anskaffelse av "koronahund" og hvordan løser vi problemet som nå er oppstått

Link til sak hos NRK.

(Dette er selvsagt ikke uthenging av folk som skaffet seg en planlagt hund under nedstengningen)

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Ramona1970
Skrevet

Uff, dette er kjipt....dumt ikke oppdretterne forutså det også.

Skrevet

Trist: Ja

Uventet: Nei

Jeg er glad i hunder, men omplasseringshund full av allskens uvaner er jeg faktisk ikke interessert i. "Min" oppdretter har veldig streng screening på valpekjøpere, og der kommer det garantert ingen i retur.

• Liker 7
Skrevet

Jeg blir nesten litt provosert over oppdrettere som står frem i media og klager over at de blir sittende igjen med valper nå. Det er jo oppdretterne som ukritisk har produsert valper som selv er skyld i situasjonen. Man burde ha en del interesserte allerede før man parrer tispa. Når vi kjøpte valp i fjor var det allerede over 20 som hadde ringt før oss, det var på et kull hvor oppdretter akkurat hadde bestemt seg for hvilken hannhund de ønsket å bruke. 

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet
Ramona1970 skrev (36 minutter siden):

Uff, dette er kjipt....dumt ikke oppdretterne forutså det også.

Oppdretter og oppdretter, tja, det kan man si, men jeg vet ikke helt om jeg tror på at så mange seriøse oppdrettere har kastet seg på denne bølgen. Svangerskap sliter på hundene, så jeg vil håpe og tro at seriøse folk ikke har paret bikkjene sine i vilden sky for å selge til hvem som helst.

Det er verre med disse 2vanlige" hundeeierne som har paret tispen sin med første og beste hannhund og så tatt flere titusener pr. stk. for diverse eventyrblandinger.

Jeg håper det sitter en del av disse "oppdretterne" rundt omkring med dårlig samvittighet nå, og at de har fått noe å tenke på, men det er vel for mye å vente ...

Skrevet

Folk som skaffet ser dyr under nedstengingen og så kvitter seg med dem, burde vært anmeldt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Ramona1970
Skrevet

Hele nedstengningen skulle vært anmeldt.

Skrevet (endret)

De som klager på at de ikke får solgt valpene nå, bør kanskje sette ned korona-prisene sine da... Det markedet som gjorde at prisene skjøt til værs på hund og katt så de økte så dramatisk under korona, har nå forandret seg. Tilbud og etterspørsel styrer prisene. Men iflg det jeg kan se på Finn, skal de fremdeles ha typ 30 000 for en vanlig puddelvalp eller puddelblandinger.

Endret av Million
omformulerte en setning
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Helg sant Million. Jeg kjøpte min hund i 2019 for 12000kr. Samme rase gikk for 40 000 under korona. Og de har ikke gått mye ned igjen. 
Vi vurderer en liten kompanjong til vår hund så jeg følger med. Men så lenge prisene er så hinsidige så venter vi bare lenger. Kan fint få oss omplasseringshund, men disse koronahundene har jo ikke vært sosialisert og «må være alenehund» og ikke være i en familie med barn. 

• Liker 6
Skrevet
Million skrev (30 minutter siden):

De som klager på at de ikke får solgt valpene nå, bør kanskje sette ned korona-prisene sine da... Det markedet som gjorde at prisene skjøt til værs på hund og katt så de økte så dramatisk under korona, har nå forandret seg. Tilbud og etterspørsel styrer prisene. Men iflg det jeg kan se på Finn, skal de fremdeles ha typ 30 000 for en vanlig puddelvalp eller puddelblandinger.

Puddel blandinger kommer nok til å dale i pris om ikke lenge. Husky, schæfer og border collie er allerede på god vei ned. Sikkert fordi det er snakk om relativt krevende hunder, i forhold til puddel miksene. 

Heldigvis har seriøse oppdrettere hatt få kull og samtidig ikke økt prisen mer enn hva som er vanlig fra år til år. Det ser vi spesielt hos jakthunder og andre bruksraser. Unntatt malinois, som desverre er blitt meget populær å avle på den siste tiden. (Kull økt, pris stabil) 

Lurer på hva som kommer til å skje når markedet er helt mettet? Forhåpentligvis slipper vi å se like mange tragiske skjebner som det vi har sett hos katt i mange år...

• Liker 3
Skrevet

Sto det ikke at det var blitt 10 ganger så mange «oppdrettere» under koronaen? Tydelig at da mange mer eller mindre seriøse satte i gang for å tjene penger? 

Skrevet

Så at hun som har kennel pil bruker hannhunder fra Drøbak hundehotell, lov å håpe at folk har begynt å styre unna sånne typer?🤞🏼

• Liker 6
Skrevet
Diamant20 skrev (30 minutter siden):

Så at hun som har kennel pil bruker hannhunder fra Drøbak hundehotell, lov å håpe at folk har begynt å styre unna sånne typer?🤞🏼

Uffda...! Håper virkelig at folk snart tar til seg informasjonen som ligger der ute vedrørende DH og hundene derfra. (Og lignende oppdrettere)

• Liker 2
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Vi trenger et visst antall vakthunder, blindehunder, bombehunder, politihunder, tollhunder, militærhunder, jakthunder,  søkehunder, rashunder, gjeterhunder. Men at vi bruker store ressurser til hundemat og utstyr, milliarder og høyt utdannede vetrinærer på såkalte kosehunder, ihjælavlede krek som limer folk hjemme og tar fra de friheten, det kommer jeg aldri til å forstå. La heller snille familier låne nyttehundene i blant, eller når de blir pensjonerte, så får de kanskje dekket "hundebehovet" sitt noen helger i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...