Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hvis du er blakk og ikke får betalt regninger

Noen som vet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til enkelte regninger ja

• Liker 2
Skrevet

Sikkert en og annen gang, men med ufør er du ment å være selvhjulpen.

Anonymkode: 9ac1f...124

• Liker 3
Skrevet

Jeg er uføretrygdet og gambler ofte pengene bort, samt kjøper mye dumme dyre ting. Jeg søker nødpenger ofte og får det.

Anonymkode: 59dd4...1ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er uføretrygdet og gambler ofte pengene bort, samt kjøper mye dumme dyre ting. Jeg søker nødpenger ofte og får det.

Hvor mye er det snakk om? Jeg går ut i fra at du må sende ved en kontoutskrift hvor de ser hva du har brukt penger på

Skrevet
trøndermann38 skrev (12 minutter siden):

Til enkelte regninger ja

Som husleie?

Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Som husleie?

Hva er det som har vært viktigere å betale enn husleie? Nødhjelp utbetales til krisesitusjoner som f.eks mat.

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Som husleie?

Ja husleie er jo en av de viktigste å betale.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det som har vært viktigere å betale enn husleie? Nødhjelp utbetales til krisesitusjoner som f.eks mat.

Hvor ofte kan man ha slike krisesituasjoner?

Skrevet

Nødhjelp er egentlig kun til mat. Man kan også få penger til husleie og strøm du skylder, men det kalles egentlig ikke for nødhjelp. Dette gjelder uansett inntekt, men man må legge ved kontoutskrifter og kunne forklare hva pengene har gått til. Man må altså stå i en vanskelig situasjon man ikke klarer å komme seg ut av selv. 

Om dette skjer gang på gang så vil Nav presse på med frivillig forvaltning. Om personen nekter så kan det bli tvungen forvaltning.

Anonymkode: 69af3...19c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nødhjelp er egentlig kun til mat. Man kan også få penger til husleie og strøm du skylder, men det kalles egentlig ikke for nødhjelp. Dette gjelder uansett inntekt, men man må legge ved kontoutskrifter og kunne forklare hva pengene har gått til. Man må altså stå i en vanskelig situasjon man ikke klarer å komme seg ut av selv. 

Om dette skjer gang på gang så vil Nav presse på med frivillig forvaltning. Om personen nekter så kan det bli tvungen forvaltning.

Kan de også gi forskudd for neste utbetaling? 

Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

Hvor ofte kan man ha slike krisesituasjoner?

Ikke mange gangene før man blir oppfordret til verge for økonomi.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke mange gangene før man blir oppfordret til verge for økonomi.

Hvem kan bli verge? Vil de oppnevne en fra det offentlige?

Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Kan de også gi forskudd for neste utbetaling? 

I prinsppet så kan man det fordi nødhjelp skal dekke frem til neste utbetaling (av et eller annet, om det er lønn, sosialstønad, AAP, dagpenger eller uføretrygd.) Men om det skjer flere ganger så setter man i gang økonomisk veiledning og frivillig forvaltning.

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Man får som oftest oppnevnt en offentlig ja. Det er det letteste for alle parter. Alternativet er frivillig forvaltning om man har en trygdeytelse.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Pipaluk said:

Hvor mye er det snakk om? Jeg går ut i fra at du må sende ved en kontoutskrift hvor de ser hva du har brukt penger på

Ja kontoutskrift må sendes inn. Det er snakk om 800-1000kr bare som skal gå til mat.

• Liker 2
Skrevet

Fikk nødhjelp 1 gang i mnd et helt år. Så tipper iallefall en gang i mnd. Jeg hadde verken dagpenger/aap/uføretrygd/sykepenger/lønn eller fikk sosial stønad. Trodde de pengene jeg fikk var sosial stønad typ 1800-2500 kr i mnd. Men fant ut etterhvert at det var nødhjelp jeg fikk hver mnd.

Anonymkode: 33328...35d

• Liker 1
Skrevet

TS: Sosialkontor jobber med faste satser på hvor mye penger en klient må ha pr. mnd. til livsopphold(mat etc.), etter at boutgifter er betalt.

La oss si at satsen for en enslig er på 6000 kr., og at du har husleie+strøm på kr. 10 000 pr. mnd., totalt kr. 16 000. Hvis du har en inntekt som er lavere enn 16 000, har du krav på supplerende sosialhjelp slik at du kan dekke utgiftene. Men hvis inntekten din er høyere enn 16 000 har du nok penger etter sosialkontorets satser, og da vil du få avslag.

Unntak kan gjøres om du dokumenterer spesielt høye utgifter som er særs viktige, men der vil praksis variere mellom de forskjellige kontorene. Om du rett og slett er blakk nå, kan du søke om et engangsbeløp slik at du klarer deg til neste pengeutbetaling. Slik engangshjelp kan gis som tilskudd eller som lån(i følge sosialtjenesteloven). Ved søknad må utgifter og inntekter dokumenteres, ofte tre måneder tilbake i tid. Kontoutskrift* er vanlig dokumentasjon, de vil også gjerne se siste skatteoppgjør.

Så vidt jeg kjenner til, gis ikke slike nødpenger gjentatte ganger. Ved varige pengeproblemer må du heller søke om mer varig hjelp så lenge det er nødvendig.

* En kontoutskrift viser detaljer av privat karakter, og du har lov til å "sensurere" utgifter med å tusje over dem på utskriften, MEN: Ikke prøv å sensurere inntekten din! De må vite hva du får inn og hva du har i boutgifter, men hva du har brukt livsopphold på i hverdagen er faktisk en privatsak.

Anonymkode: 949d1...028

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lurer på hvordan det ville vært med meg; jeg er ufør og har ca 24 000 kr i mnd. Men har en tilstand som det offentlige helsevesenet ikke har kunnskap/særlig hjelp for. Bruker veldig mye av mine oppsparte penger på privat helsehjelp; jeg må også bo periodevis i en annen by pga dette. Nå er det snart tomt…ville jeg kunne få nødhjelp…?❤️

Anonymkode: c40ac...00d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

I dette tilfellet har personen 100 prosent ung ufør og husleie på rundt 10 000 ish. Jeg tror strøm er inkludert. Personen spiser mye ute, mye alkohol i helgene. Personen gjør også en del dumme vurderinger som å legge igjen kortet i baren mens folk spiller diverse spill.  Etter noen drinker så husker ikke Personen hvem som var med og spilte og som da skal vipse penger 

En annen personer mener at nødhjelpen hun får når hun er blakk må være forskudd på neste utbetaling. Hun mener det er urimelig at hun får ekstra i ufør pga at hun ikke klarer å styre økonomien 

Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Offentlig ja. I verste fall vil du bli påtvunget forvaltning hvis du blir vurdert ikke skikket til å håndtere egen økonomi pga gjentatte nødshjelpsøknader og mangel på prioritering av viktige utgifter som husleie.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...