Gå til innhold

Besøk etter fødsel. Hvordan gikk det? Opplevde du press?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fikk dere besøk og av hvem? Syns du det var ok, eller angrer du? Godtok f.eks besteforeldre å vente hvis dere ønsket det? 

Har termin i dag og alle maser om besøk. Alle vil være først. Svigers reiser til Syden om 7 dager og maser om at de må få se først siden de reiser. Jeg aner jo ikke om jeg har født en gang...

Mannen virker ikke helt forståelsesfull. Han mener det ikke skader med besøk kort tid etter fødsel og sier at moren har sagt at han kan vise baby frem mens jeg hviler. Men jeg vil jo gjerne være tilstede og oppleve første møte med besteforeldrene. Tror egentlig det er svigermor som har mast på mannen om at han kan gjøre det slik om jeg ikke er klar for besøk. 

Anonymkode: ea2e1...a2c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha besøk etter fødsel. Hadde 0 behov for egentid med baby. Besøk betydde pause for meg.

Fødte under korona, så kan være derfor jeg følte det slik. Var en ensom tid.

Anonymkode: 31839...26f

• Liker 3
Skrevet

Nå vet du jo ikke når du føder og hvor lenge dere blir på sykehuset da. Vi måtte være 5 dager , da orka jeg ikke være der mer.. siden vi bor veldig nære sykehuset så var det helt greit å dra, men måtte inn hver dag for veiing og sjekking av gulsot. Mine foreldre kom på besøk samme kveld som vi kom hjem fra sykehuset med den var JEG som inviterte , de kom på et kort besøk også reiste de igjen. Svigers fikk desverre ikke besøkt oss før barnet var 3 mnd og da er de jo omtrent ikke baby mer… nyfødt perioden varer jo bare 14 dager, så jeg forstår godt at de ønsker å treffe barnet tidlig. Hva med å si at de kan komme på besøk men maks 1 time?😊 De har jo forståelse for at du kanskje ikke er i toppform, ingen forventer oppvartning og du kan igrunn ligge rett ut på sofaen.. 

Anonymkode: 137ee...29e

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som barnslige besteforeldre. Konkurranse om å besøke FØRST? Baby i magen er jo mer voksen enn dem.

Jeg hadde sagt at vi ber inn til besøk når vi orker besøk. Ingen vet hvordan fødsel blir. Mannen din kan ikke rive et barn ut av armene dine, det er du som føder og du som bestemmer den første tiden. Kanskje barnet trenger hudkontakt konstant den første uken, man vet aldri.

Så kan dere trekke lodd om hvem som får besøke først dersom dere ikke ønsker å sende melding til begge par besteforeldre samtidig og de får komme seg til dere så fort de klarer. Men ærlig talt...

• Nyttig 2
Skrevet

Med mine har jeg vært i god form etter fødsel og tatt imot besøk samme dag eller dagen etter fødsel. Syntes det var leit at mine søsken ikke kom på besøk før etter en uke med andremann, ville jo gjerne vise frem med en gang. Men hadde ikke latt meg presse til å ta imot besøk fordi noen ville se babyen før de dro på ferie. Om det er så viktig for de burde de flyttet på turen sin for å være helt sikker på å få sett babyen før ferien. 

Anonymkode: bc669...959

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa at vi ikke skulle ha besøk før jeg ønsket. Fikk første 12 dager etter fødsel. Jeg gikk max overtid og fikk komplimasjoner i etterkant, så hadde lite besøk første måned. 

Anonymkode: 0d9c9...6e4

• Hjerte 1
Skrevet

Besteforeldre på begge sider kom den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Vi syntes begge at de måtte få lov til det. Det gikk veldig fint og var bare koselig!

Lillegutt er 1 uke nå og på den uken har svigermor vært her stort sett hele tiden - heldigvis!! Jeg er sengeliggende og hjelpen hennes er helt uvurdelig for min mann som sitter alene med alt!

Anonymkode: 02f21...465

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

På sykehuset: Mine foreldre kom, satt med baby på fanget, ga presang og beundret og dro, svigers kom med svoger med familie, de var seks stykker, de beundret baby og gratulerte, tok bilde og hadde på fanget og dro. 
Helt ukomplisert, tok kort tid, bare hyggelig. Så husker jeg ikke, men hadde kun korte besøk hjemme av mine søsken, de beundret baby og snakket litt og dro. 
Overhodet ikke noe slitsomt eller problem med noe eller noen. Jeg hadde lyst til å vise fram vidunderet og det største som hadde skjedd meg, det var bare hyggelig.

Anonymkode: 15b86...0e5

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde besøk på sykehuset, men jeg var i god form. De var max en time, sikkert ikke det engang. 

Men uansett må du jo både føde og se hvordan det går først 😊 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke besøk på sykehuset, og det er jeg så glad for i ettertid! Var helt fantastisk å bare være oss tre i en boble noen dager 😍 

Vi har fire parter med besteforeldre, to kom dagen vi kom hjem fra sykehuset, og de to andre dagen etterpå (barnas onkler/tanter var også med da).Vi hadde på forhånd sagt maks én time besøk, det var kun min mor som fulgte det. Så neste gang skal vi være modigere og kaste de ut etter en time, for jeg ble kjempesliten etter de besøkene, og det førte til at det tok lang tid før det egentlig fristet å ha besøk igjen. 

Anonymkode: 69fe2...2e0

• Nyttig 1
Skrevet

Måtte si nei til noen litt snurte besteforeldre samme dag som nr 1 ble født, fordi jeg ville st pappaen skulle få treffe han først (rakk ikke hjem til fødsel grunna jobb i nordsjøen).

Med nr 2 var jeg alene hele barseloppholdet på sykehuset (2 dager) uten besøk, og det var HELT fantastisk, selv om jeg var i god form! 

Da jeg kom hjem kunne jeg gjerne hatt mer besøk enn hva vi hadde. Dersom vi hadde lengre besøk og jeg trengte litt ro, tok jeg baby med meg inn på soverommet og slappa av. Introvert som jeg er, elska jeg ammeperioden da det var helt akseptert å trekke meg tilbake når som helst for å amme 😅

Anonymkode: 09746...94e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når fikk dere besøk og av hvem? Syns du det var ok, eller angrer du? Godtok f.eks besteforeldre å vente hvis dere ønsket det? 

Har termin i dag og alle maser om besøk. Alle vil være først. Svigers reiser til Syden om 7 dager og maser om at de må få se først siden de reiser. Jeg aner jo ikke om jeg har født en gang...

Mannen virker ikke helt forståelsesfull. Han mener det ikke skader med besøk kort tid etter fødsel og sier at moren har sagt at han kan vise baby frem mens jeg hviler. Men jeg vil jo gjerne være tilstede og oppleve første møte med besteforeldrene. Tror egentlig det er svigermor som har mast på mannen om at han kan gjøre det slik om jeg ikke er klar for besøk. 

Anonymkode: ea2e1...a2c

Jeg syns du er litt kjip jeg da, hvis du føder før og nekter foreldrene til mannen din og komme før de skal på en ferie som betyr de potensielt ikke ser babyen før den er 2-3 uker +/- avhengig hvor lenge de er borte. Tror du ikke mannen din gleder seg til og vise barnet til sine foreldre?  Syns mannen din har et veldig godt forslag, at hvis du ikke orker, kan han ta seg av det mens du hviler. Husk at dere er to i dette. Det er hans barn også :) 

Anonymkode: 9954d...3fb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde koronabarsel, og var desperat etter besøk. Foreldrene mine kom og var noen dager, og det var helt fantastisk. Hadde hatt åpent hus hvis jeg kunne!

Anonymkode: 42fba...04f

• Liker 2
Skrevet

Kjempekoselig med besøk etter fødsel 🙂. Svigers, slekt og venner var innom første uka. Ingen ble over en time. Servering var kaffe. Måtte vente 14 dager til mine foreldre kom, de bor langt borte. Men da ble de en uke 🙂. Jeg var i grei form, og helt vanlig baby som bare sov og spiste 

Anonymkode: dad0e...f4c

• Liker 2
Skrevet

Det eneste jeg klarer å tenke er at svigers har visst om din termindato lenge. Svigers har valgt å bestille sydentur en uke etter denne. Det er faktisk deres egen skyld om de ikke rekker å se baby. De kunne ha bestilt senere /utsatt reisen.

Det er ikke engang sikkert du har født, eller er ute av sykehuset da. 

Dette er ikke noe du skal ha noe som helst dårlig følelser rundt. 

Kan være du bør ta holdningen om at det ikke blir planlagt noe som helst før etter fødsel og dere vet mer om formen din, hvordan dere føler rundt besøk da og hvor lenge dere må være på sykehuset. De som maser blir sist. End of diskussion. 

Anonymkode: 83b7b...ab7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ved første fødsel var mine foreldre og hans foreldre innom og hilste på på sykehuset og da vi kom hjem var mine foreldre her og hadde ordnet med middag osv. Svigerforeldrene mine kom etter et par dage. 

Ved min andre fødsel var det ikke tillatt med besøk på sykehuset, men min svigermor var her da vi kom hjem siden hun hadde passet storebror. Mine foreldre kom uken etter. 

Jeg følte ikke noe press om besøk og synes det var hyggelig å få besøk. Men så var det ingen av de som maste om å få komme heller, de lot oss ta initiativ til å invitere når vi var klare. Hvis de hadde mast hadde jeg nok blitt irritert. Synes det er foreldrene som må få ta initiativ til det selv. 

Anonymkode: e198c...3bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det eneste jeg klarer å tenke er at svigers har visst om din termindato lenge. Svigers har valgt å bestille sydentur en uke etter denne. Det er faktisk deres egen skyld om de ikke rekker å se baby. De kunne ha bestilt senere /utsatt reisen.

Det er ikke engang sikkert du har født, eller er ute av sykehuset da. 

Dette er ikke noe du skal ha noe som helst dårlig følelser rundt. 

Kan være du bør ta holdningen om at det ikke blir planlagt noe som helst før etter fødsel og dere vet mer om formen din, hvordan dere føler rundt besøk da og hvor lenge dere må være på sykehuset. De som maser blir sist. End of diskussion. 

Anonymkode: 83b7b...ab7

Hvis de ikke rekker er én ting. Om de blir nektet er en helt annen. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde en komplisert fødsel med stor blødning og totalruptur. Hadde blodmangel og var i store smerter. Var ekstremt redusert når vi reiste hjem fra barsel etter 3 dager. Klarte ikke å si nei til besøk så vi hadde folk innom hver dag den første uka. Jeg har liten familie men han har stor. Så der var det både tanter og onkler og søskenbarn innom. Var drittlei og ekstremt sliten etter den uka. Skulle ønske jeg klarte å sette mer grenser

Anonymkode: 6aea8...8b7

Skrevet

Da vi ventet førstemann fikk vi et råd på det foreldreforberedende kurset: Ikke ta i mot besøk første dagen hjemme fra sykehuset. Og det var et godt råd! Første dagen hjemme visste vi verken opp-ned på oss selv eller babyen. Hvor skulle vi legge han?? Vi hadde jo ikke plast-kuvøsen fra sykehuset å legge han i! Og hvordan skulle jeg klare å amme uten hjelp?? Hvorfor gråter han?? Han kan jo ikke være sulten nå igjen, han spiste jo for 20 minutter siden?!?! :fnise: 

Så dersom svigers skal reise bort om 7 dager, og derre ikke ha kroner hjem fra sykehuset samt hatt minst en dag hjemme alene etter det…synd for de. 🤪 De har selv valgt å reise bort tett på termindato, og da kan de faktisk takke seg selv. 🙈

Når det er sagt så er besøk på sykehuset absolutt å foretrekke, da besøkstiden typisk er på 1 time og dere ikke kan forventes å koke kaffe og varte opp besøket. Da blir det korte besøk så familien får treffe babyen, også kan dere sende de avgårde igjen uten verken noe å bite i eller dårlig samvittighet. :) 

Anonymkode: f6b2f...6be

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns du er litt kjip jeg da, hvis du føder før og nekter foreldrene til mannen din og komme før de skal på en ferie som betyr de potensielt ikke ser babyen før den er 2-3 uker +/- avhengig hvor lenge de er borte. Tror du ikke mannen din gleder seg til og vise barnet til sine foreldre?  Syns mannen din har et veldig godt forslag, at hvis du ikke orker, kan han ta seg av det mens du hviler. Husk at dere er to i dette. Det er hans barn også :) 

Enig i dette. Det er fars barn også, Alle forstår at du kanskje ikke er i form til å ha besøk, men far kan trille ut baby og vise den fram til besteforeldre før de drar på ferie. Det er jo stas for alle. Du trenger ikke være med på alt! ..og alt handler ikke om deg. 

Men det går jo an å gjøre besøket kort slik at du ikke ligger der alene i 1 time mens de har babyen din. Det går jo ikke...

Jeg hadde verken foreldre eller svigerforeldre på samme kant av landet da jeg fødte, så det var meg og far. Jeg trengte ikke ta stilling til det, og det var vel egentlig ikke noe jeg hang meg opp i heller. Svigermor kom på besøk da barnet var 1 uke, og jeg dro hjem til mine foreldre da barnet var 6 uker med fly. Jeg var ung og ingenting var et problem. Jeg tok det på strak arm....og det er gjerne fordelen ved å være ung. Man lager ikke problemer av ingenting. 

Endret av Mooza
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...