AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Jeg spiser store lengder smågodt hver eneste dag. Rundt en halvkilo. Jeg er fortsatt normalvektig. men har gått opp 4 kilo. Veier nå 55 kilo. Vekten vil jo bare fortsette å øke om jeg fortsetter slik, pluss at det overhodet ikke er sunt. Er faktisk litt overrasket over at vekten ikke har økt enda mer. Men jeg klarer ikke å slutte. Jeg bestemmer meg hver kveld for å slutte med smågodt, spesielt i hverdagen. Holde meg til en dag i uken. Men neste dag er det rett på butikken etter jobb og kjøpe inn smågodtet. Dette er jo ikke normalt. Og jeg spiser lite vanlig mat, for å kompensere for sukkeret. Har helt sikkert mangel på næringsstoffer. Jeg er altså i 30-årene, og ingen ung voksen som nylig har flyttet hjemmefra. Dette har pågått i noen år, men gradvis blitt til daglig høyt sukkerinntak. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Det føles som en besettelse. Jeg vil slutte. Men jeg klarer det virkelig ikke. Har dere noen tips? Vil en lege ta meg seriøst? Det synes jo ikke på kroppen min (enda). Og hva kan eventuelt en lege gjøre? Er det noe man kan få hjelp til utenfra? Jeg klarer tydeligvis ikke selv å droppe sukkeret og ha et normalt kosthold. Anonymkode: 82e36...2a1 1 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Følger. Har det på samme måte:/ Anonymkode: 15001...092 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Et godt tips er å fokusere på hva du bør spise, ikke hva du ikke bør spise. Altså, ikke ta vekk matvarer, men legg til matvarer. F.eks, lag en liste over hva du skal spise til frokost, lunsj og middag. Sunn mat som gir deg det du trenger. Deretter spiser du dette uansett om du tenker å spise smågodt på kvelden eller ikke. Når kroppen får i seg det den trenger, så vil cravingen for godteri automatisk gå ned. Anonymkode: 9a18f...b7f 5 2
Belima Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 (endret) Det er skremmende hvor avhengig en blir av sukker. 7 ganger mer avhengihetsskapende enn kokain. Det at du spiser lite mat, gjør ikke saken noe bedre. Prøv å spise mer vanlig sunn kost med mye fiber, proteiner og sundt fett. Les dette jeg viser til og se om du kjenner deg igjen av noe av det som står i stykket. https://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/farvel-til-sukker-2459016 Endret 13. september 2022 av Belima Fikk ikke med stykket. 3 1 2
Topsi Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 Kanskje prøve å spise grovt brød før du skal hjem fra jobb så blodsukkeret er stabilt? 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 Jeg har det i perioder som deg. Har du tenkt på hva som er grunnen til at du spiser så mye? Trøst, kjedsomhet, annet? Dette er en form for spiseforstyrrelse. Det kan nok være lurt å snakke med en profesjonell, enten lege eller psykolog. Anonymkode: 06472...870 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 Ta kontakt med f eks ernæringsdama på Balderklinikken, eller en annen der. Eller noen andre hvis du bor langt unna. Anonymkode: 26a78...e0b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 Sjekk ut «Spis deg fri». Lydbok ligger gratis på Spotify. Anonymkode: 2b2be...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 Hva tenker du, TS?😊 Anonymkode: 06472...870
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 Cold turkey. Du er sukkeravhengig. Anonymkode: 17cdc...878 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg spiser store lengder smågodt hver eneste dag. Rundt en halvkilo. Jeg er fortsatt normalvektig. men har gått opp 4 kilo. Veier nå 55 kilo. Vekten vil jo bare fortsette å øke om jeg fortsetter slik, pluss at det overhodet ikke er sunt. Er faktisk litt overrasket over at vekten ikke har økt enda mer. Men jeg klarer ikke å slutte. Jeg bestemmer meg hver kveld for å slutte med smågodt, spesielt i hverdagen. Holde meg til en dag i uken. Men neste dag er det rett på butikken etter jobb og kjøpe inn smågodtet. Dette er jo ikke normalt. Og jeg spiser lite vanlig mat, for å kompensere for sukkeret. Har helt sikkert mangel på næringsstoffer. Jeg er altså i 30-årene, og ingen ung voksen som nylig har flyttet hjemmefra. Dette har pågått i noen år, men gradvis blitt til daglig høyt sukkerinntak. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Det føles som en besettelse. Jeg vil slutte. Men jeg klarer det virkelig ikke. Har dere noen tips? Vil en lege ta meg seriøst? Det synes jo ikke på kroppen min (enda). Og hva kan eventuelt en lege gjøre? Er det noe man kan få hjelp til utenfra? Jeg klarer tydeligvis ikke selv å droppe sukkeret og ha et normalt kosthold. Anonymkode: 82e36...2a1 For meg fungerer det å spise på jobben i 14-tiden, da er jeg ikke oversulten verken når jeg handler eller kommer hjem. Det blir mye mindre impulskjøp på butikken om du IKKE er sulten når man er der. Kjøper man ikke, så er det ingen ting å hente i skuffer og skap hjemme heller Anonymkode: 875f7...5ed
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 Jeg tar til meg tipsene deres Skal spise før jeg drar hjem fra jobb. Planen i dag var også å ikke ha med pengeboka, slik at jeg ikke får kjøpt smågodt på vei hjem. TS Anonymkode: 82e36...2a1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 første skritt er å begynne å spise ordentlig mat med fett og proteiner og fiber som holder deg mett, og gjerne følge de nye rådene om å droppe mellommåltidene. Da blir det lettere å kutte smågodtet. Og enig med den som anbefaler å gå cold turkey. Da går det suget fortere over. Si til deg selv at det suget er midlertidig, det er ikke farlig, det går over, du tåler det og finn på noe som distraherer. Anonymkode: 1666a...46c 2
sommermor Skrevet 13. september 2022 #14 Skrevet 13. september 2022 Tenk på de pengene du sparer på å slutte å kjøpe dyrt smågodt. Jeg er veldig glad i sjokolade selv, men kjøper sjelden smågodt. 1
Embla Othea Skrevet 13. september 2022 #15 Skrevet 13. september 2022 Jeg vil ikke anbefale deg å gå cold turkey. Spis gjerne litt godteri, men spar det til helgene. Unn deg ca 200 g (en stor skål) på lørdagene. Det mentale er minst like viktig som det fysiske.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #16 Skrevet 13. september 2022 Noen erfaringer jeg har gjort meg: - omtanke for deg selv - fyll på med god og næringsrik mat ellers, mat du liker og ser frem til å spise - reflekter rundt hva snopet gir deg emosjonelt. (For meg dreide det seg mye om støtte, og noe som garantert smakte godt). Så da må man lete etter de opplevelsene i andre ting. Kan jeg søke støtte på andre måter, andre steder? Kan jeg lage andre opplevelser for meg selv som vil føles bra? Tenker alle mulige opplevelser. Men definitivt med også maten, derfor er det ekstremt viktig at du spiser mat du liker, og ikke presser i deg mat du egentlig ikke vil ha. De fleste måltider er bra for deg så lenge de lages med ekte ingredienser. - For meg er reagerer kroppen totalt forskjellig på hvitt sukker, og mer naturlig sukker. Jeg bruker dadler, kokossukker og maple sirup uten problemer og med god samvittighet. Frukt om du liker det. Men hvitt sukker får meg på kjøret med en gang. - Finn alternativer. Å bare slutte uten å ha en plan eller en erstatning klar, er å sette seg selv opp til en dårlig opplevelse med å mislykkes. Ikke gjør det. Hjemmelagde alternativer med de overnevnte søtningskildene funker bra for meg. Trenger ikke alltid så mye, og ikke alltid jeg spiser det heller, men vet jeg kan lage meg noe om jeg fremdeles har lyst på noe søtt etter et måltid. - forsk på din egen løsning, ikke sikkert den er lik noen andres. Følelsene er superviktig. Kjenn etter hva som gir deg en følelse av deprivasjon, og hva som gir en følelse av tilfredshet, viten om at du har nok. For meg for eksempel, ville det å kutte tvert uten alternativer ledet til en angst om å aldri føle seg tilfreds igjen, og det stresset ville ganske kjapt ha skapt en binge-episode. Anonymkode: 6a909...30a 2 1
Marcie Skrevet 13. september 2022 #17 Skrevet 13. september 2022 (endret) Embla Othea skrev (På 13.9.2022 den 9.15): Jeg vil ikke anbefale deg å gå cold turkey. Spis gjerne litt godteri, men spar det til helgene. Unn deg ca 200 g (en stor skål) på lørdagene. Det mentale er minst like viktig som det fysiske. Jeg ser poenget ditt, og jeg er enig i at det er viktig å ikke stille opp regler om nei-mat, og nekte seg noe resten av livet. Det er viktig å være litt realistisk i målene. Samtidig er det gjerne sånn at når man gir etter for cravings, s opprettholder man det suget. Det er mange som har erfart at cold turkey er den beste måten å bli kvitt det suget på. Jeg tror det er lurt å kutte helt. Det er ikke snakk om mange dagene, før det suget er vekke, særlig om TS spiser ordentlig mat de dagene. Så kan h*n innføre litt godteri på lørdagene, men ikke før h*n har kuttet det i hverdagene. Og jeg er enig i at det må være noe som monner litt, men 200 gram smågodt er veldig mye. Det finnes en mellomting mellom 5 biter (som jeg tipper mange vil anbefale..) og 200 gram. Endret 1. januar av Marcie
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #18 Skrevet 13. september 2022 Lucille skrev (1 minutt siden): Jeg ser poenget ditt, og jeg er enig i at det er viktig å ikke stille opp regler om nei-mat, og nekte seg noe resten av livet. Samtidig er det gjerne sånn at når man gir etter for cravings, å opprettholder man det suget. Det er mange som har erfart at cold turkey er den beste måten å bli kvitt det suget på. Jeg tror det er lurt å kutte helt. Det er ikke snakk om mange dagene, før det suget er vekke, særlig om TS spiser ordentlig mat de dagene. Så kan h*n innføre litt godteri på lørdagene, men ikke før h*n har kuttet det i hverdagene. Og jeg er enig i at det må være noe som monner litt, men 200 gram smågodt er veldig mye. Det finnes en mellomting mellom 5 biter (som jeg tipper mange vil anbefale..) og 200 gram. Min erfaring med cold turkey er at det leder til bingeing. Jo færre regler jeg har på meg selv, jo lykkeligere og sunnere er jeg. 200 g er ikke såmye. Det er ca 600 kalorier. Anonymkode: ce187...420 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #19 Skrevet 13. september 2022 Jeg føler med deg, og vet hvordan det er, for jeg har vært/er der selv. Jeg er litt der nå. Jeg sitter på hjemmekontor, har det dritt på jobb, er kjempesliten pga små barn som sover rævva, helt på felgen etter mangel på alenetid og opplading og ting som er kjekt. Og da klarer jeg rett og slett ikke holde meg unna godteskapet.. Skulle så inderlig ønske vi ikke hadde snop liggende i hus, men mannen kjøper inn på tilbud, så det er alltid masse sjokoladeposer som ligger åpnet, så det bare er å snike hånden nedi, og vipps.. trøst. kos. og skam og fortvilelse... Jeg klarer meg mye bedre når det er vanskelig å få fatt i godsakene, men det er det jo ikke nå... Anonymkode: 7c79d...d21 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #20 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min erfaring med cold turkey er at det leder til bingeing. Jo færre regler jeg har på meg selv, jo lykkeligere og sunnere er jeg. 200 g er ikke såmye. Det er ca 600 kalorier. Anonymkode: ce187...420 Akkurat det med regler er veldig individuelt. Jeg for min del fungerer best med helt konkrete regler. Som i "Jeg har ikke lov å spise av alt snopet/kakene/bollene som det bugner av på jobb, utenom når det er for å feire en kollega på teamet mitt". "Jeg har bare lov å spise snop om lørdagskvelden" (akkurat nå sliter jeg med den, da, ref innlegg over) Men det å ha en konkret regel, ikke måtte ta valg hele tiden, hjelper veldig for meg. Før gikk jeg rundt på jobb og ble hele tiden fristet, "Skal jeg ta en liiiten bit i dag mon tro", hele tiden.. Anonymkode: 7c79d...d21 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå