Gå til innhold

Dere som har omplassert hund. Hvordan gikk det? Virket hunden fornøyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket hunden noe? Endret den seg i nytt hjem? Knyttet den seg til ny eier? Hvor lang tid tok det før du følte deg avslappet?

Anonymkode: b6e56...679

Skrevet

Jeg har tatt imot to omplasseringshunder. Begge gikk de fint  med og trivdes veldig godt. Begge hadde hatt en kjedelig periode hos forrige eier før de ble omplassert så de var lykkelige over masse tur og oppmerksomhet. Begge er noen skikkelige kosedyr. Siden jeg hadde barn da jeg fikk hund nr to og denne ikke var så vant med barn tok det litt tid å tilpasse seg men nå er de bestevenner.

Anonymkode: f900a...ee0

Skrevet

Glemte å svare på siste spørsmål hvor lang tid det tok før jeg var helt avslappet. Det tok 4-6 måneder før jeg var helt trygg på hund/barn sammen. 

Skrevet

Jeg har ikke omplassert hund før, men jeg har fått en hund når hun var 1,5 år. Det gikk ganske lang tid og krevde mye jobb å få henne trygg, men hun hadde også en fortid med mishandling så ikke rart. Etter ca 6 mnd var hun trygg på alle i huset men det tok noen år før fremmede ikke var livsfarlige🙈 nå er voffsen super knyttet til oss. jeg kjenner flere som har overtatt voksne hunder og som oftest går det noen uker eller noen få mnd før det er som om hunden alltid har vært i det hjemmet.

Anonymkode: 4c297...85d

Skrevet

Jeg har omplassert en hund. Var nøye på å presentere hunden skikkelig, med alle plusser og minuser, og var nøye på hvilken familie som passet for hunden. Var mange som ville ha den, men få som var aktuelle. 

Besøkte hunden noen ganger, og den slo seg fort til ro i ny familie. Var veldig lykkelig og tilfreds. Det gikk nesten så fort at det var litt sårt, men utrolig godt også, at hunden fikk det så fint. 

Anonymkode: ec00a...0ee

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Rart hvor fantastisk bra folk som omplasserer hundene sine liksom tror hele prosessen med å bli fjernet fra familien og hjemmet går for hunder..patetisk

Det er BS. Det tar tid og ja det smerter hunden å bli dumpa.  Om dere da ikke slo hundene så de slapp det.

Anonymkode: 6353a...935

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Rart hvor fantastisk bra folk som omplasserer hundene sine liksom tror hele prosessen med å bli fjernet fra familien og hjemmet går for hunder..patetisk

Det er BS. Det tar tid og ja det smerter hunden å bli dumpa.  Om dere da ikke slo hundene så de slapp det.

Klart det ikke er noen ideell situasjon, men når man ikke kan ha hunden lenger er det da fantastisk når hunden blir lykkelig i ny familie, eller hva? 

Jeg tror det var mest vondt for oss mennesker egentlig, og det er greit. Det skal ikke være en enkel avgjørelse. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Klart det ikke er noen ideell situasjon, men når man ikke kan ha hunden lenger er det da fantastisk når hunden blir lykkelig i ny familie, eller hva? 

Jeg tror det var mest vondt for oss mennesker egentlig, og det er greit. Det skal ikke være en enkel avgjørelse. 

"Kan ha"  ...stemmer  uhyre sjeldent.

Du lurer deg selv ved å tro det er fryd og gammen.  Å omplassere  en hund er etter min erfaring MYE enklere for de såkalte eierne.

Har dessverre mye empiri å vise til og det skjærer meg i hjertet.

Det er hva jeg har å si om denne saken.  

• Liker 1
Skrevet

Og latter

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og latterlig å si" er det da ikke fantastisk at hunden lever uendelige lykkelig i ny familie ?' 

Selvfølgelig er det bra!

Men tro ikke at veien dit er enkel for hunden, eller at det trenger å være tilfellet. 

Folk dumper og omplasserer som aldri før om dagen og  vit dette: hunden har det jævlig og er stresset,  kanskje finner den et hjem ,kanskje ikke.

Vær realistisk og slutt og lur dere selv. 

Kanskje blir det så preget av "eiernes" svik at den aldri ordentlig finner roen igjen, og blir omplassert igjen og igjen.

Til tross for at PROFFE folk gjør alt i sin makt for å finne egnet hjem.

IKKE SKAFF DERE DYR. 

• Liker 1
Skrevet

Har to omplasserte hunder. Den ene har vært vanskjøttet og mishandlet hos tidligere eier, tvangsomplassert av Mattilsynet. Vært gjennom en lang prosess med den, den var veldig plaget av stress så det tok noen mndr før den slappet av og «ga seg over» til meg. Vært gjennom perioder med separasjonsangst, ressursforsvar i forhold til meg og mat, aggresjon osv.

Nå har den bodd hos meg i fem år, kan trygt si at den er min beste venn. Ingen kan i dag se at den har vært et stresset og forvirret individ. Denne hunden gjør at jeg tenker alt er mulig, men jeg hadde som utgangspunkt at dette skulle gå bra uansett og jeg forelsket meg i den ved første blikk. Er fortsatt en veldig aktiv og gira hund, men det går på rase også. Kan i dag være litt hjemme alene, spise ved siden av andre hunder, ikke sjalu lenger hvis jeg gir andre hunder oppmerksomhet.

Har også en omplasseringshund som forrige eier ikke hadde tid og ork til. Den har vært happy hele tiden, virker overlykkelig over å få mye tur og kos. Slo seg umiddelbart til ro i sitt nye hjem. Forrige eier har vært å hilst på- hunden virker uinteressert i dem.

Anonymkode: 116b0...960

• Hjerte 1
Skrevet

Omplasserte en hund for noen år siden. Var veldig nøye på å beskrive hva hunden trengte, og veldig nøye på hvem som endte opp med den.

Hunden fikk det veldig bra, mye bedre enn hos meg som var syk og ikke orket noen ting, og den hadde et lykkelig liv helt til sin død. Ny eier var veldig glad i den og hunden var veldig glad i henne. Tror neppe flyttingen opplevdes spesielt traumatisk for hunden, den ga i alle fall ikke noe som helst uttrykk for det.

Anonymkode: ecdf9...496

• Hjerte 1
Skrevet

Litt of topic, men hva med avlastningshjem da kanskje 1 uke i mnd + noen helger og ferier. Hvordan reagerer hunder på dette da? Har de det jævlig og er stresset da også? De kan jo ikke vite at eierne kommer tilbake. 

Anonymkode: 5e883...9b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

"Kan ha"  ...stemmer  uhyre sjeldent.

Du lurer deg selv ved å tro det er fryd og gammen.  Å omplassere  en hund er etter min erfaring MYE enklere for de såkalte eierne.

Har dessverre mye empiri å vise til og det skjærer meg i hjertet.

Det er hva jeg har å si om denne saken.  

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og latter

Og latterlig å si" er det da ikke fantastisk at hunden lever uendelige lykkelig i ny familie ?' 

Selvfølgelig er det bra!

Men tro ikke at veien dit er enkel for hunden, eller at det trenger å være tilfellet. 

Folk dumper og omplasserer som aldri før om dagen og  vit dette: hunden har det jævlig og er stresset,  kanskje finner den et hjem ,kanskje ikke.

Kanskje blir det så preget av "eiernes" svik at den aldri ordentlig finner roen igjen, og blir omplassert igjen og igjen.

IKKE SKAFF DERE DYR. 

Fy søren så ufint, angående at dere overhodet ikke vet noe om hvorfor jeg måtte gi bort en hund jeg elsket svært høyt. 

Jeg har to hunder og en katt i dag, og har hatt det i mange år. Jeg hadde også hund før jeg havnet i en situasjon der jeg måtte innse at av hensyn til hunden måtte den omplasseres. 

Dere vet absolutt ingenting om menneskers skjebner når dere påstår slikt som dere skriver. Hvilken utrolig tung situasjon som kan ligge bak å gi fra seg er høyt elsket dyr, som er familie, "barnet" ditt. Så klapp igjen! Folk bør så absolutt tenker seg om før de får dyr, men slike som dere bør også tenke dere om før dere raser mot folk som av en eller annen årsak, som dere ikke kjenner til, måtte ta et så tungt valg. Jeg vet at jeg i min situasjon hadde vært egoistisk dersom jeg ikke tok hensyn til hunden, mer enn mine følelser. Det finnes vonde skjebner, hvor et slikt valg er det beste for hunden. Jeg gjorde i den situasjonen det rette for hunden. Det vet jeg, men slikt dritt som dere skriver er likevel utrolig vondt. Dere vet absolutt ingenting om hvorfor jeg måtte ta et så tungt valg, eller at andre må det, så tenkt litt før dere spyr ut dritt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min forrige hund var en omplasseringshund. Han var bare åtte måneder da jeg fikk ham, men han hadde allerede vært i fire(!) hjem. Herregud, så livredd han var for at han skulle bli sendt bort igjen! Siden han forbandt bilkjøring med å bli forlatt var det den største utfordringen, og han hadde også en uro i seg som han aldri helt ble kvitt. Jeg har forresten aldri hatt en hund som jeg har stolt så mye på som ham, han var helt spesiell. Den humla jeg har nå kan jeg ikke stole på lenger enn jeg ser henne. 😂

Jeg ville gjort alt i hele verden for å slippe å omplassere hunden min. Det er virkelig en fryktelig påkjenning for dem.

Anonymkode: 70344...174

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fy søren så ufint, angående at dere overhodet ikke vet noe om hvorfor jeg måtte gi bort en hund jeg elsket svært høyt. 

Jeg har to hunder og en katt i dag, og har hatt det i mange år. Jeg hadde også hund før jeg havnet i en situasjon der jeg måtte innse at av hensyn til hunden måtte den omplasseres. 

Dere vet absolutt ingenting om menneskers skjebner når dere påstår slikt som dere skriver. Hvilken utrolig tung situasjon som kan ligge bak å gi fra seg er høyt elsket dyr, som er familie, "barnet" ditt. Så klapp igjen! Folk bør så absolutt tenker seg om før de får dyr, men slike som dere bør også tenke dere om før dere raser mot folk som av en eller annen årsak, som dere ikke kjenner til, måtte ta et så tungt valg. Jeg vet at jeg i min situasjon hadde vært egoistisk dersom jeg ikke tok hensyn til hunden, mer enn mine følelser. Det finnes vonde skjebner, hvor et slikt valg er det beste for hunden. Jeg gjorde i den situasjonen det rette for hunden. Det vet jeg, men slikt dritt som dere skriver er likevel utrolig vondt. Dere vet absolutt ingenting om hvorfor jeg måtte ta et så tungt valg, eller at andre må det, så tenkt litt før dere spyr ut dritt. 

Selvfølgelig kan folk ha gode grunner til å omplassere. Veldig mange har det dessverre ikke. De trenger en solid oppstrammer og de trenger å forstå at de skalter og valter med små vesener som elsker dem himmelhøyt og som på ingen måte forstår alle de gode grunnene til at de blir forlatt.

Anonymkode: 70344...174

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og latter

Selvfølgelig er det bra!

IKKE SKAFF DERE DYR. 

Da jeg var 19 år fikk jeg ny hund etter at familiens hund hadde dødd av alderdom. Jeg var aktiv som fy, fjellturer hver eneste helg, lange turer på ettermiddag og morgen. Jeg og hunden delte alt. Så skjer det at jeg må flytte fra en voldelig kjæreste, jeg prøvde alt jeg kunne å få med meg hunden men alt vi fikk var en drittrang leilighet i 8 etg i en blokk. Jeg kunne ikke vente i evigheter på å finne noe. Jeg valgte da å omplassere min beste venn, hun var da 3 år. Hun havnet hos en aktiv barnefamilie hvor de hadde samme livsstil som jeg hadde, og jeg mottok i lang tid bildr og video, og det jeg så var en like lykkelig hund. Den levde til den var 13 år, og døde på post ( jakthund).

Det er sånn at hendelser kan skje og livet kan endre seg drastisk. Så ja man bør ikke skaffe hund hvis man vet at den bare blir kortvarig men ikke vær så bastant i holdningene dine er mitt tips

• Hjerte 2
Skrevet

Har omplassert én hund selv, og tatt i mot to omplasseringshunder. Har per nå én omplasseringshund. Alle har kun hatt et hjem før omplassering, og de var mellom 6-9 år når de ble omplassert. Ingen av dem har hatt adferdsproblemer, og de har hatt det bra og vært høyt elsket hos forrige eier. Årsaken til omplassering har vært tidsmangel/samlivsbrudd. 

Min erfaring er at hundene lever såpass i nuet at de ikke bryr seg. Nye omgivelser og folk er spennende, og de har brukt kort tid på å tilpasse seg nye rutiner. De har spist fint, falt raskt til ro og kosa seg glugg.

Når jeg har besøkt hunden jeg omplasserte, eller fått tidligere eiere på besøk selv har hunden bare reagert som om det er en vanlig mann på gata. Ingen nostalgi der i gården. Til tross for at denne er en rase som visstnok knytter seg ekstremt til eier.

Synes ut fra mitt grunnlag at omplassering er unødvendig å demonisere. Det er allerede tungt og vondt nok å ta beslutningen, og det sitter langt inne. 

Dere som demoniserer dette angriper feil sted i forsyningskjeden;

- Fokuser heller på viktigheten av at folk velger en rase med passende medfødte egenskaper og behov. 

- Fokuser på den hårreisende markedsføringa av enkelte raser og blandinger. 

- Få folk til å forstå de negative aspektene ved å ha hund. Uerfarne ser for seg en dans på roser, men hunder er individer og tilpasser seg ikke vår fantasi. Få planlegger problemadferd, eller hvor forjævlig oppveksten kan være. 

(Hadde besøk av ei som ønsket å skaffe seg hund. Veldig uerfaren. Hun utbasunerte om hvor umulig unghunden min var og hvor bra den fremtidige hunden hennes skulle bli. 5-6 ganger så stor rase med et ekstremt mye høyere behov for stimuli. Denne rasen var jo visstnok mye enklere enn min, og refererte til et 13 år gammelt eksemplar hun kjente. Tuta fikk en annen lyd etter at hun hadde passet en unghund i noen timer. Ti år etter har hun fremdeles ingen hund, og min hun gikk raskt fra å være umulig til å bli verdens snilleste. Så glad for at hun lot være).

Anonymkode: 09e62...466

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Skjerp deg! Dette er fakta! Spør hvem som helst som jobber med dette.

Sorry, du spør og får svar.

Frekt som fy av deg å si at jeg spyr ut dritt når jeg sier  hva jeg og andre opplever.  Det kan for all del gå bra men dine følelser i denne anledning interesserer meg ikke.  Dette er et forum for kjæledyr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjerp deg! Dette er fakta! Spør hvem som helst som jobber med dette.

Sorry, du spør og får svar.

Frekt som fy av deg å si at jeg spyr ut dritt når jeg sier  hva jeg og andre opplever.  Det kan for all del gå bra men dine følelser i denne anledning interesserer meg ikke.  Dette er et forum for kjæledyr.

Nei, skjerp deg! Som en av de som har sett mange triste skjebner, har jeg likevel empati og forståelse for de som må omplassere. Ja, det finnes de som ikke har "gode nok" grunner til å omplassere. Men det finnes de som av legitime årsaker må omplassere sin beste kompis. Blant annet har jeg hatt hund i midlertidig pensjon hvor eier har trodd de skal overleve kreften, for så å bli så dårlig av ettervirkninger av behandlingen at lykkepillen på fire bein må omplasseres permanent. Men så "hard" som du er, tviler jeg på at du har empati i en slik situasjon...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Litt of topic, men hva med avlastningshjem da kanskje 1 uke i mnd + noen helger og ferier. Hvordan reagerer hunder på dette da? Har de det jævlig og er stresset da også? De kan jo ikke vite at eierne kommer tilbake. 

Anonymkode: 5e883...9b1

Jeg har flere avlastere for min hund og den elsker dem alle. Det er ikke et problem for min hund men nå er den heller ikke typisk enmannshund. Men den hadde helt sikkert syntes det var helt topp hvis vi alle var en svær flokk.😊

Når det er sagt så mener jeg også at et hundekjøp er noe man bør tenke veldig nøye igjennom. De hundene jeg har overtatt kom fra gode hjem men livssituasjon endret pga sykdom og død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...