Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt gal, for jeg føler ikke at jeg blir forstått. 
Samboeren min er en super sparer, kjøper seg aldri noe og investerer alt han kan. 
Jeg vil spare, men også kunne unne meg noe jeg har lyst på. Feks vipper en gang i mnd. 

Vi krangler ofte om dette, for han mener jeg er egoistisk som ikke sparer men bruker penger på meg selv. 
Vi har ikke blitt enige om å spare noe i måneden, men likevel så har jeg spart noen tusen i måneden. Det måtte dog bli brukt for en stund tilbake i en krisesituasjon. 
Vi er ikke rike, men sliter heller ikke.. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg spare alt jeg har så han får som han vil ? Vi kan krangle så det suser vegg imellom annenhver uke.. Jeg er så sliten

Anonymkode: e4d0a...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er urimelig at han skal bestemme at du skal spare absolutt alt. Sett opp et budsjett og si at dette er det jeg kan spare i mnd. Har dere felles økonomi? 

Anonymkode: f73f8...638

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns det er urimelig at han skal bestemme at du skal spare absolutt alt. Sett opp et budsjett og si at dette er det jeg kan spare i mnd. Har dere felles økonomi? 

Vi har ikke felles økonomi :)

• Nyttig 1
Skrevet

Sparer dere til noe? Bolig? Eller bare for å spare? Det høres ikke ut som du har veldig mye sparepenger så det er jo bra hvis du får spart opp til pensjon og buffer og kanskje renovering hvis dere har hus. Men dere må bli enige om en sum til felles sparemål og utover det så må jo du få gjøre som du vil med dine penger og han med sine. 

Anonymkode: 97da7...56a

• Liker 2
Skrevet

Hvordan løsning har dere ift felles utgifter da? Felles økonomi? Delt økonomi ? Dere burde jo sitte igjen med en sum hver til «lommepenger» som dere kan bruke som dere vil👀

Anonymkode: fb9bc...de0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har ikke felles økonomi :)

Da har han ikke noe med hva du bruker dine penger på så lenge du betaler felles kostnadene. Klart om dere sparer til ny/egen bolig, ferie osv må dere jo heller sette dere ned og si i fra en sum dere begge han leve med. Livet er jo her og nå også. 

• Liker 2
Skrevet

Slik jeg leser saken her så "vil du spare", men velger å bruke pengene på deg selv. Greit nok det, det er dine penger. Når det er sagt så er det et skikkelig dårlig tegn med tanke på en fremtid fra mannens side.

Anonymkode: d635d...199

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Slik jeg leser saken her så "vil du spare", men velger å bruke pengene på deg selv. Greit nok det, det er dine penger. Når det er sagt så er det et skikkelig dårlig tegn med tanke på en fremtid fra mannens side.

som skrevet så VIL jeg spare, og sparer noen tusen i mnd. Men sparer ikke alt som er til overs etter faste utgifter

Skrevet

Mitt forslag er at dere setter dere ned og tar en gjennomgang av økonomien i fellesskap. Så kan dere opprette en felleskonto som går til felles regninger, og ha en dialog om dette med å spare versus å leve og finne en mellomting. Dere har begge rett, på hver deres måte, så det gjelder å finne et kompromiss. 

Skrevet

Nå høres din samboer litt ekstrem ut, du har en litt mer fornuftig og pragmatisk tilnærming. Hva er det egentlig han sparer til? Dere får bare være enige om at dere er uenige og har forskjellig tilnærming. Det er ikke noe som er riktig eller feil i denne sammenheng. 

Du bør derimot lære deg og ignorere hans kommentarer og ikke la deg rive med i disse kranglene. Du velger jo selv å la deg involvere i diskusjonen. Du kan feks si 'jeg hører hva du sier men jeg er ikke enig og sparer slik jeg føler passer for meg.' Punktum!! Ikke åpne for videre diskusjon, ignorere hva han sier. Forlat rommet og diskusjonen hvis han fortsatt vil diskutere.  

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vil spare, men også kunne unne meg noe jeg har lyst på. Feks vipper en gang i mnd. 

likevel så har jeg spart noen tusen i måneden. Det måtte dog bli brukt for en stund tilbake i en krisesituasjon. 

Så du har null oppsparing fordi krisesituasjon og du bruker penger på vipper. Det er tåpelig, dumt og hjernedødt. 

Men ditt valg, selvklart. 

Jeg hadde ikke akseptert samboerens innblanding. Voldsom krangling annenhver uke hadde jeg flyttet fra. Forholdet høres dødsdømt ut. 

Anonymkode: 0cafe...9b8

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener han du er egoistisk?

Anonymkode: 7c320...342

Skrevet

Vi hadde litt lignende problemer, og ordnet oss time til familievernkontoret for å få tips og råd om hvordan vi bedre kan prøve å se situasjonen fra den andres ståsted. Det hjalp masse! 😊

Anonymkode: 3744a...bea

Skrevet

Hvis han må dekke din del av mat og strøm, pga at du skal ha vipper, så skjønner jeg at han er sur.

Forstår det slik at du dropper å spare nå, fordi du prioriterer vipper i stedet? At han dermed ser drømmen om felles huskjøp og familie gå i vasken? Det signaliserer jo veldig uvettig økonomisk sans å kjøpe seg vipper når du nettopp har måtte tømt sparekontoen pga krise. Da burde du prioritere å fylle den opp igjen. Ikke tømme den på ny med jåleri. Jeg antar du har normale vipper som ser helt flotte ut med mascara?

Anonymkode: 4c1d5...397

Skrevet

Eier dere bolig sammen? Eller har planer om å kjøpe noe sammen? Har du i så fall tilstrekkelig egenkapital til å kjøpe deg inn med en dugelig andel, eller vil han ende opp med å eie 90% og du bare 10%? I så fall tenker jeg at det er dårlig gjort av deg, da vil jo han bli sittende med en uforholdsmessig stor del av kostnadene og vil ha lite å spare på å eie sammen med deg. Tenker egentlig det er en bedre løsning av han eier 100% og du heller betaler en liten leie til ham. 

Anonymkode: 1d915...03f

• Liker 1
Skrevet

Økonomisjefen har talt ! .

Håper økonomisjefen  har sørget for at det er tilstrekkeleg på kontoen når strømregningen forfaller, 😄

Anonymkode: 625ad...eed

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

som skrevet så VIL jeg spare, og sparer noen tusen i mnd. Men sparer ikke alt som er til overs etter faste utgifter

Er ikke dette snakk om noen tusen til en buffer konto? Som nå er tømt? Jeg tenkte litt mer langsiktig sparing, f.eks fond/BSU.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 9.27):

Jeg blir helt gal, for jeg føler ikke at jeg blir forstått. 
Samboeren min er en super sparer, kjøper seg aldri noe og investerer alt han kan. 

Vi krangler ofte om dette, for han mener jeg er egoistisk som ikke sparer men bruker penger på meg selv. 
Vi har ikke blitt enige om å spare noe i måneden, men likevel så har jeg spart noen tusen i måneden. Det måtte dog bli brukt for en stund tilbake i en krisesituasjon. 
Vi er ikke rike, men sliter heller ikke.. 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg spare alt jeg har så han får som han vil ? Vi kan krangle så det suser vegg imellom annenhver uke.. Jeg er så sliten

Dette er nok en personligskollisjon, som gir veldig dårlige prognoser for et samliv. Sparemani har som regel sammenheng med tvangstrekk som bare blir verre med alderen.

Anonymkode: 2dbee...735

Skrevet

Vi kunne blitt mye bedre på å spare. Strammet inn matbudsjett, spist ute og take-away sjeldnere og dratt på billigere ferier. Men vi er enige om at vi kun lever en gang. Selvsagt betales regninger og huslån til tide og vi investert i boligen gjennom årene. 

Vi er gift, og har delvis separat økonomi, felles regningskonto, men separate brukskontoer. Da kan jeg bruke på frisør, konserter, jentekvelder mm. Og han kan bruke sine penger på Clas Ohlsson og finn.no! 😂

Vi har mistet en søster og god venninne i kreft siste årene, de ble knapt 40 år. Så vi må leve mens vi kan. 

Anonymkode: a2f15...c74

• Liker 2
Skrevet

Hm. Jeg ville lurt på hva det egentlige problemet er. Sett deg ned og spør han. Si "dette kan ikke handle om at jeg kjøper nye vipper en gan i mnd - HVA er det egentlig som plager deg?" Og se hva han svarer og ta det derfra. Tok meg litt tid å få mannen her til å tørre å være ærlig om hva som plager han. Men i et forhold MÅ man bare, selv om det ka ha ubehagelige konsekvenser. Han kunne typ reagert på mitt forbruk om han egentlig gikk og funderte på hvordan det skulle gå å forsørge et barn sammen. Kanskje prøver han å se deg i en fremtid, der han har klare meninger om hva som må til for å forsørge familien. Uten at det er det han sier til deg. Så prøv å grave i hva som faktisk plager han! Dette handler neppe om vipper. 

Anonymkode: 075b1...5b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...