Gå til innhold

Nord-Norge, fastpris eller spotpris på strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bor i Nord-Norge, har dere spotpris eller fastpris på strømmen? 
Hvilken tanker har dere om strømprisen til vinteren?

Har selv spot i dag. Men vurdere fastpris til 46 øre, antar denne stiger i morgen. 
Normalt sett lønner det seg jo ikke med fast, men nå er vi jo i en unormal periode.

Anonymkode: 9c6d9...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fastpris. Når spot-prisen er lav, taper vi jo på å ha fastpris, men utover høst/vinteren tjener vi det inn, tenker vi. I dag er spotprisen ganske høy, opp mot 276 øre pr kWh. Når vi kommer hjem idag, betaler vi 47 øre pr kWh. I dag tjener vi på å ha fastpris. Min teori er at strømprisen utover høsten og vinteren blir å nå liknende priser som de i sør, av solidaritet eller hva, det vites ikke, men Nord-Norge skal jo alltid tape på en eller annen måte. Er i alle fall det inntrykket jeg har. Jeg håper jeg tar feil.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde tenkt over det hele sommeren, og bestemte meg på forhånd om at fastpris var det jeg ville gå for. Jeg ble bare litt sent ute, men klarte å komme meg inn på fastpris med et nødskrik før avtalene forsvant nå. Markedet er så ustabilt og truet fra alle kanter, at fastpris føltes riktig. 

I dag var strømprisen ekstrem, men det er en unntakstilstand der mye slo inn samtidig. Herav at to kraftverk i Sverige var tatt ut av drift samtidig og at det var vindstille. Slik vil det ikke være i vinter, så ikke frykt dagens pris fremover. Men at strømprisen vil ligge mellom 25 - 80 øre kWt i vinter, ja det tror jeg er sannsynlig. Og at man kan forvente bunner på 10 øre og topper på kanskje 300 øre i ekstraordinære tilfeller. At jeg da klarte å binde meg opp på 47 øre kWt så føler jeg det er en god deal for stabilitet og usikkerhet, og tror jeg vil komme godt ut av det tilslutt. 

Stabilitet og usikkerhet har for øvrig en pris det også. Skulle strømmen bli billig i vinter så tenker jeg at fastprisen min uansett vil være verdt det. 

Vi vet heller ikke hvilke politiske styringer både internt i Norge, internt i Sverige og mot EU som vil komme. Jeg føler at "alle" er ute etter å ta fra våre strømforsyninger og truer dermed våre priser. 

Jeg tror at hvis vi får en vindstille, tør og kald vinter så kan prisene eksplodere nordpå over tid, og det ønsket jeg å sikre meg mot. 

Så nå kan jeg slippe å tenke på pris time for time, leve i usikkerhet for morgendagen, følge med på nyheter og bli preget av hendelser og irritere meg over politiske grunner mot å bruke strøm når jeg vil og så mye jeg vil mot at jeg vet hva det vil koste, og ikke minst kan jeg nå håpe på godt vær i hele vinter. 

For å si det på en konkret måte: Jeg vet nå at det både blir advent, jul, varmt, lyst og godt uansett hva som ventes av priser, vær, vind og politikk i tiden som kommer. Og den følelsen er faktisk god å kjenne på! Overraskende god! En følelse det er verdt å betale ekstra for! 

Anonymkode: 448cf...c49

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Selskapet vi bruker hadde fastpris liggende ute i går, og vi bestemte oss for å gå for det. Når jeg trykket meg videre inn i bestillingen stoppet det, så ble ikke noe fastprisavtale på oss.

Etter å ha regnet på det ser jeg at det er helt overkommelig for vår del selv med skyhøy pris til vinteren. På det meste har vi brukt 5500 kWh timer på 1 mnd, med en snittpris på 4 kr/kWh vil vi etter strømstøtte lande på ca 4500kr + nettleie. Når det er sagt tviler jeg på at vi kommer så høyt, og vi ligger normalt en del lavere i forbruk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

med en snittpris på 4 kr/kWh vil vi etter strømstøtte lande på ca 4500kr + nettleie

Strømstøtten regnes ut fra snittprisen, men du betaler spotpris, og typisk er den mye høyere når du trenger den enn når du ikke gjør det.

Anonymkode: dbc75...5f8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 9.25):

Dere som bor i Nord-Norge, har dere spotpris eller fastpris på strømmen? 
Hvilken tanker har dere om strømprisen til vinteren?

Har selv spot i dag. Men vurdere fastpris til 46 øre, antar denne stiger i morgen. 
Normalt sett lønner det seg jo ikke med fast, men nå er vi jo i en unormal periode.

Hvilke strømselskap tilbyr fastpris til 46 øre i Nord.  Såg at m..a. Helgeland strøm har oppheva fastpirstilbudet på grunn av stor etterspørsel etter fastpris

Anonymkode: 5373d...3d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvilke strømselskap tilbyr fastpris til 46 øre i Nord.  Såg at m..a. Helgeland strøm har oppheva fastpirstilbudet på grunn av stor etterspørsel etter fastpris

Anonymkode: 5373d...3d6

Da jeg skrev første innlegg hadde ishavskraft tilsynelatende fastpris til 46 øre. Dagen etter da jeg skulle bestille lå det fremdeles åpent for bestilling, men det kom feilmelding noen trinn inn i bestillinga.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Strømstøtten regnes ut fra snittprisen, men du betaler spotpris, og typisk er den mye høyere når du trenger den enn når du ikke gjør det.

Anonymkode: dbc75...5f8

Er klar over det, men sannsynlighet for å lande på en snittpris på over 4kr/kWh pr mnd  anser jeg som liten.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...