AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Hvordan snakke med små barn om å ikke bli med fremmede uten å skremme? Hver gang jeg prøver så kommer det bare feil ut. «Noen mennesker kan være slemme og ta deg» liksom… Oppdaget her en dag at barnet mitt ikke «visste» at hun ikke kunne bli med fremmede. Det er jo ikke så rart - vi har jo aldri snakket om dette. Jeg tenkte jo at det var en selvfølge, men selvfølgelig ikke.. Så hvordan snakker man med barn om dette? Går i førsteklasse. Jeg så en video av en jente fra USA der en mann prøvde å ta taket i henne utenfor huset hun bodde i. Hun kom seg unna ved å skrike, sparke og løpe fra. Foreldrene sa at hun gjorde alt det riktige som de har snakket om at man skal gjøre i en slik situasjon. Kjente da på at jeg aldri har hatt en slik samtale med barnet. Hva gjør man om det kommer en tilsynelatende snill voksen/ungdom å lokker med godteri eller kattunger liksom. Uten å si at man kan bli kidnappet og drept hvis hun følger med.. Jeg vil jo heller ikke skremme henne. Tips? Anonymkode: 6895f...180
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Jeg har sagt det rett ut siden barnet mitt gikk i første klasse, at hvis noen voksne vil gi deg skyss med bil, sier at de har godteri eller søte kattunger, vinker deg til seg, begynner å følge etter etc så skal du bare springe , rope hjelp, ringe noen på telefonen, for det finnes mennesker som ikke er snille her i verden. De aller fleste er snille, men ikke alle. Noen måneder etter den praten ringte barnet meg og faren, for da var det en voksen mann i EM bil som tok bilder av han med telefonen sin. Han løp og ringte oss. Jeg har også sagt at han må ringe på et hus, hoppe inn i en hage hvis noe sånt skulle skje. Anonymkode: aeaff...299 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Bruker å si til fireåringen at han ikke skal snakke med fremmede uten at mamma og pappa/voksne i bhg er der, og aldri bli med noen. og, noen jeg lærte long time ago: voksne spør aldri om hjelp fra barn, så hvis noen spør deg om hjelp, si nei og gå. Barn er jo oppdratt til å være høflige og hjelpsomme(noen ihvertfall), så greit å lære at de ikke skal hjelpe fremmede. Anonymkode: 69fa3...ba1 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sagt det rett ut siden barnet mitt gikk i første klasse, at hvis noen voksne vil gi deg skyss med bil, sier at de har godteri eller søte kattunger, vinker deg til seg, begynner å følge etter etc så skal du bare springe , rope hjelp, ringe noen på telefonen, for det finnes mennesker som ikke er snille her i verden. De aller fleste er snille, men ikke alle. Noen måneder etter den praten ringte barnet meg og faren, for da var det en voksen mann i EM bil som tok bilder av han med telefonen sin. Han løp og ringte oss. Jeg har også sagt at han må ringe på et hus, hoppe inn i en hage hvis noe sånt skulle skje. Anonymkode: aeaff...299 Si i tillegg at heller ikke vi voksne kan bli med fremmede, Anonymkode: d60fc...725 3
Ulrikke Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 Denne samtalen hadde vi første gang rundt 4-års alder tror jeg, Jeg sa rett ut at det finnes voksne som ikke er snille med andre voksne, eller med barn. At hvis noen kom og prøvde å dra henne med seg skulle hun skrike HØYT (og si "Jeg kjenner ham/henne ikke!!!!", sprelle, sparke, slå og bite(!). Hvis noen spurte om hjelp, sa de hadde godteri eller søte dyr eller trengte hjelp til å lete etter valpen sin, så skulle hun si NEI! og bestemt stikke derfra,. Akkurat i sånne tilfeller synes jeg det er greit å være alvorlig nok. De fleste barn blir jo ikke livredd mennesker selv om de får sånne beskjeder. 6
CrazyCatLady2500 Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 Akkurat når det gjelder det her så er det ikke noe galt i å skremme. Du kan ikke understreke nok hvor farlig det er. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 Vi har også tat den praten og har også sagt at om en fremmed eller andre en besteforeldre sier at mamma/pappa har sagt at hun/han skal skal være med stemmer det ikke. Politiet, brannvesen, ambulanse har id kort. Og vist dem hvordan det ser ut. Vi har heler ikke navn på skolesekk synelig for andre og har sagt at om noen kan navne dit eller vårt er det ikke trygt å gå/bli kjørt. Det er vi foreldre som bestemmer hvem barna får være med. Vi har å måtte ta praten om at det er 2 foreldre på skolen som er farlig for barna og at de kan leke med derres barn på skolen men aldri være med de hjem eller innvitete disse med seg hjem/andre plasser. Anonymkode: 45d54...3d3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har også tat den praten og har også sagt at om en fremmed eller andre en besteforeldre sier at mamma/pappa har sagt at hun/han skal skal være med stemmer det ikke. Politiet, brannvesen, ambulanse har id kort. Og vist dem hvordan det ser ut. Vi har heler ikke navn på skolesekk synelig for andre og har sagt at om noen kan navne dit eller vårt er det ikke trygt å gå/bli kjørt. Det er vi foreldre som bestemmer hvem barna får være med. Vi har å måtte ta praten om at det er 2 foreldre på skolen som er farlig for barna og at de kan leke med derres barn på skolen men aldri være med de hjem eller innvitete disse med seg hjem/andre plasser. Anonymkode: 45d54...3d3 Hvorfor er det foreldre på skolen som er farlig for dine barn men ikke farlig for sine egne barn?😳 Anonymkode: e3fdf...3be 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #9 Skrevet 11. september 2022 Man må være veldig konkrete når man snakker med barn. Da sønnen min gikk i barnehage, så sa jeg til ham at han aldri måtte bli med slemme fremmede. Heldigvis sa han høyt hva han tenkte. Og det var «Men snille fremmede kan jeg bli med!». Så da fikk jeg muligheten til å forklare at vi ikke kan se om fremmede er snille eller slemme. Og at de som er slemme mot barn, kan late som de er snille for å lure dem. Anonymkode: c06ad...aff 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #10 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor er det foreldre på skolen som er farlig for dine barn men ikke farlig for sine egne barn?😳 Anonymkode: e3fdf...3be Om de er farlige for egene barn hvet jeg ikke, men jeg hvet hva de er dømt for. Anonymkode: 45d54...3d3 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 Hvorfor ikke skremme? Vi har sagt at du må aldri bli med fremmede du ikke kjenner. Du skal heller ikke snakke med fremmede uten at du er med en voksen du kjenner. Hun spør mye da, så vi hadde en lang samtale. Går du deg bort, spør du en som jobber der om hjelp, eller en annen mamma. Hun har spurt om fremmende er farlige, og jeg har sagt at de fleste mennesker er snille, men det finnes mange slemme mennesker som lurer barn med godteri, kosedyr og leker og gaver slik at de kan ta med barna og de får aldri se mamma og pappa igjen. Så om noen skal prøve å lure deg med det må du bare rope NEI! og løp hjem. Og det er sikkert skremmende nok, men man må være ærlig. Venninnen til min yngre søster ble forsøkt lurt med inn i en varebil, men hun greide heldigvis å slippe unna. Anonymkode: 89bcd...81d 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 Var liten når Baneheia skjedde, så det var mye fokus på det hjemme og på skolen. Vi fikk vite sannheten, og det tok vi alvorlig. Anonymkode: 03ce2...6b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå