Gå til innhold

Er det frekt å blande seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det samme barnet gang på gang ikke har med en ting til ha-med-dagen, eller svømmetøy til svømming på skolen osv. Jeg får så vondt av det. Mistenker at foreldrene ikke gjør lekser med barnet, og derfor ikke ser at det står «husk å ta med en ting til ha-med-dagen» osv. Kan man selv blande seg? Feks ved å si til barnet «hva skal du ha med deg til ha-med-dagen i morgen?», «gleder du deg til svømming i morgen» eller liknende? Mistenker at lærer ikke tør å si direkte til forelder. 

Anonymkode: 70067...503

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når det samme barnet gang på gang ikke har med en ting til ha-med-dagen, eller svømmetøy til svømming på skolen osv. Jeg får så vondt av det. Mistenker at foreldrene ikke gjør lekser med barnet, og derfor ikke ser at det står «husk å ta med en ting til ha-med-dagen» osv. Kan man selv blande seg? Feks ved å si til barnet «hva skal du ha med deg til ha-med-dagen i morgen?», «gleder du deg til svømming i morgen» eller liknende? Mistenker at lærer ikke tør å si direkte til forelder. 

Hvem er du i forholdet til dette barnet? 

Anonymkode: d1d87...9e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem er du i forholdet til dette barnet? 

Jeg er forelder til medelev. 

Skrevet

Synes måten du beskriver å spørre på er fin, ikke frekk. 

Anonymkode: 1ad4d...26c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er forelder til medelev. 

Da syns jeg ikke du skal blande deg inn, for det er ikke sikkert den versjonen du hører er helt riktig. Skolen følger nok opp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet da? Du kan risikere å gjøre vondt verre, spesielt med det med svømmetøy. Jeg var en av disse barna som ikke hadde med svømmetøy. Andre ting greide jeg å holde oversikt over selv, men svømmetøy krever at man har rene håndklær i hus, badetøy som passer og er rent, sjampo etc. Vi hadde sjeldent noe av dette. Var kjempeflaut å dukke opp til svømming uten, hadde blitt enda verre om andres foreldre påpekte det.

Leker dette barnet med ditt barn? Kan du invitere barnet hjem og bli litt bedre kjent? Nok til å begynne å sende med ditt barn dobbelt og at det føles greit for begge barn? Evt prøve å bli kjent med foreldrene?

Anonymkode: 85b7d...be0

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor gammelt er barnet da? Du kan risikere å gjøre vondt verre, spesielt med det med svømmetøy. Jeg var en av disse barna som ikke hadde med svømmetøy. Andre ting greide jeg å holde oversikt over selv, men svømmetøy krever at man har rene håndklær i hus, badetøy som passer og er rent, sjampo etc. Vi hadde sjeldent noe av dette. Var kjempeflaut å dukke opp til svømming uten, hadde blitt enda verre om andres foreldre påpekte det.

Leker dette barnet med ditt barn? Kan du invitere barnet hjem og bli litt bedre kjent? Nok til å begynne å sende med ditt barn dobbelt og at det føles greit for begge barn? Evt prøve å bli kjent med foreldrene?

Men hvis foreldrene ikke klarer å følge opp de enkle tingene du beskriver så bør man virkelig bry seg slik at barnet får hjelp. Foreldre med så dårlige foreldreevner må i det minste ha foreldreveiledning hvis de skal ha barn boende hos seg.

Anonymkode: 604ed...773

Skrevet

Det kan være at barnet selv ikke ønsker å ha med noe på ha-med dagen. Kanskje det er personlige eller medisinske grunner som du ikke vet til at barnet ikke bader. Pass på deg selv og dine heller.

Anonymkode: bac89...727

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes du fint kan spørre på denne måten. Barnet blir ikke på noen måte presset i et hjørne og kan lett svare ja/nei, ta påminnelsen eller fortelle hvis det er noe å fortelle.

Anonymkode: f8aee...bc5

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis foreldrene ikke klarer å følge opp de enkle tingene du beskriver så bør man virkelig bry seg slik at barnet får hjelp. Foreldre med så dårlige foreldreevner må i det minste ha foreldreveiledning hvis de skal ha barn boende hos seg.

Anonymkode: 604ed...773

Helt klart, men ikke mas på barnet. Barnet har gjerne nok med sitt i slike tilfeller. Er faktisk ganske mye jobb å dekke over omsorgssvikt i hjemmet. Ble lettere da jeg var 9 og lærte å bruke vaskemaskinen.

Nå aner vi ikke hva som er tilfelle her da, kan hende foreldrene flittig legger fram leker og svømmetøy hver morgen og barnet kaster det i en busk på vei til skolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...