AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Tenker da på korte turer på 10-20 min i første omgang. Burde jeg skaffe ham mob eller liknende? Er det uansvarlig å la ham være alene hjemme uten? Anonymkode: 2c3ad...030
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #2 Skrevet 11. september 2022 Hvis det er uansvarlig å la ham væe alene i ti minutter uten mobil, så har mennesker vært uansvarlig i hele deres eksistens bortsett fra de siste tyve årene. Pluss alle de i dag rundt omkring i verden hvor små barn ikke har mobil. Det faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 84ae8...dd9 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Hvis dere ikke har fasttelefon (Har noen det lenger?) vil jeg si det er uansvarlig ja. Ikke fordi faren for at noe skal skje er særlig stor, men fordi barnet skal føle seg trygge på at det alltid kjapt kan få kontakt med dere. Anonymkode: c6d82...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 Kjøp en mobil til ungen din, da. Eller en mobilklokke ala Explora. Hva er problemet? Er du sånn som skal holde igjen på alt mulig, bare av prinsipp? Anonymkode: e9e1a...eee 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøp en mobil til ungen din, da. Eller en mobilklokke ala Explora. Hva er problemet? Er du sånn som skal holde igjen på alt mulig, bare av prinsipp? Anonymkode: e9e1a...eee Hjelpes, stått opp på feil fot?? Anonymkode: a2664...05d 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 Da min eldste begynte i 1.klasse og skulle begynne å være alene hjemme korte stunder ordnet vi en billig mobil som lå hjemme. For hans trygghet og vår. Var greit for begge parter å vite at han kunne ringe oss hvis han ble redd f.eks. Anonymkode: b7f3a...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 Går fint an å kjøpe en billig mobil og ha som «hustelefon», ikke som seksåringen skal ha tilgang på permanent. Kjekt å ha når man øver på å være litt alene, og når han går til venner etter hvert. Jeg har hatt ett litt engstelig barn, da har det hjulpet at hun kan ringe og få bekreftet at jeg straks er hjemme igjen f.eks., heller enn at hun stresset seg opp og brukte lenger tid å bli trygg (om jeg gikk på butikken som ligger ved siden av blokka f.eks.). Nå som hun er større går det fint, men mobilen er fortsatt en ekstra trygghet (har sin egen nå). Anonymkode: 3ad58...0a9 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 Tenker du kan kjøpe en telefon som kan være der for tryggheten skyld. Anonymkode: d2540...817
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #10 Skrevet 11. september 2022 Du må jo ha en telefon, om så en doro som ligger hjemme. Hva om det brenner i nabohuset eller noen står på døra og han blir redd. Man må jo kompensere for at hustelefonene er borte. Anonymkode: d4eea...b8d 2 1
Sirah Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går fint an å kjøpe en billig mobil og ha som «hustelefon», ikke som seksåringen skal ha tilgang på permanent. Kjekt å ha når man øver på å være litt alene, og når han går til venner etter hvert. Jeg har hatt ett litt engstelig barn, da har det hjulpet at hun kan ringe og få bekreftet at jeg straks er hjemme igjen f.eks., heller enn at hun stresset seg opp og brukte lenger tid å bli trygg (om jeg gikk på butikken som ligger ved siden av blokka f.eks.). Nå som hun er større går det fint, men mobilen er fortsatt en ekstra trygghet (har sin egen nå). Anonymkode: 3ad58...0a9 Dette. En doro eller noe annet superenkelt. Den kan ha fast plass i gangen og fungere som "hustelefon" og kun bli brukt i krisesituasjoner. 1
solmåneogstjerner Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 (endret) Kjøp telefon som ligger hjemme. Før hadde vi jo fasttelefon. Det skal mye til at de trenger telefon på 20 min, men jeg ville likevel hatt det. Og legg inn dere foreldre og besteforeldre som hurtigkontakter. Allier deg også med noen naboer som barnet vet at det kan gå til. Synes det er helt greit å øve på dette. Men husk at når vi var små så hadde vi fasttelefon. Lær også barnet nummeret til minst en nødtelefon (er egentlig ikke så viktig hvilken det er, de har alle kompetanse og muligheten til å sette over eller sende andre nødetater). Det fikk jeg også opplæring i, lenge før jeg hadde mobiltelefon. Endret 11. september 2022 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #13 Skrevet 11. september 2022 En tlf han kan få tak i deg på om dere ikke har hustlf syns jeg absolutt. Stor forskjell på barn. I min avis står det at beste uke må foreldre belage seg på å være hjemme med 4-5 klassingene. Min på 10 har vært alene hjemme hele dager uten stress. Hun ringer om det er noe. Klarer å lage mat, liker å se på tv, spille pc osv. Føler ikke jeg må ta fri fra jobben for å være hjemme med henne. Anonymkode: 3a4d7...11c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #14 Skrevet 11. september 2022 Jeg synes barnet er litt for lite til å være alene enda jeg da. I hvert fall uten telefon/ mobilklokke Anonymkode: 0e263...eb6 1
Gjest Albbas Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 Finnes det apper de kan bruke? Står i litt samme problemstilling, men kunne tenke meg at han bruker nettbrettet (som han forstår og som alltid er oppladet) i stedetfor en telefon han ikke kan og som vi garantert vil glemme å lade... Har jo ikke lyst til å opprette messengerprofil for en seksåring, og det er kanskje ikke mulig heller? 😅 Google meet krever eget mobilnr.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #16 Skrevet 11. september 2022 Har en 2 klassing som liker å være alene hjemme av og til mens vi er på småturer..han har klokke han kan ringe oss,søsken og besteforeldre med..kanskje de kunne vært en ide? Anonymkode: 5c99e...b3d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 Han må ha telefon om han skal være hjemme alene. Eller hustelefon! Nor vore begynte å være alene hjemme, kjøpte vi en billig og enkel telefon Til å ha hjemme. Anonymkode: bfbf2...355
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis det er uansvarlig å la ham væe alene i ti minutter uten mobil, så har mennesker vært uansvarlig i hele deres eksistens bortsett fra de siste tyve årene. Pluss alle de i dag rundt omkring i verden hvor små barn ikke har mobil. Det faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 84ae8...dd9 Før hadde vi fasttelefon. Anonymkode: aecd0...83c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #19 Skrevet 11. september 2022 Vi hadde kanskje fasttelefon før, men ingen hadde mobil, så vi fikk jo ikke tak i noen om de ikke var hjemme, feks på butikken eller noe. Jeg har lært opp barna mine til å gå til naboene om det er noe. Anonymkode: 7380c...6ef
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #20 Skrevet 11. september 2022 Kjøp en Xplora klokke. En mobil som ligger hjemme hjelper lite dersom 6-åringen bestemmer seg for å gå ut en tur. Anonymkode: cd414...93e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå