Gå til innhold

Mitt forslag til endring i Norges politiske system

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/09/10/195870330/ap-under-20-prosent-pa-nok-en-maling-borgerlig-flertall?fbclid=IwAR047diN2jHu74A8y7bOYHm1QZi_nvzN3sKzmqvtFc6bYbMt1-DhPxNx_m8

Ap faller igjen under 20% på atter en måling. Sp er på magre 4% over tid. Samlet har regjeringen 23-24% og støtten i befolkningen faller for hver dag som går. Nå er det igjen borgerlig flertall ifølge denne meningsmålingen også. Støres regjering begynte å miste stemmer omtrent fra starten og prosessen trappet opp de siste månedene.

Det er dypt urettferdig og grunnleggende feil at en regjering som støttes av knappe 23% av befolkningen, skal styre over de resterende 77%. De er ikke i nærheten av å ha legitimitet. De gjør noe veldig feil og tross gjentatte målinger som peker hva folket mener, fortsetter de. Det er vel mest dramatisk for Sp, men Ap går også ned i sluket.

Mitt forslag er følgende:

Hvis en regjering i løpet av sin tid mister såpass mye støtte i befolkningen som Støre sin, bør det automatisk gjennomføres referendum hvor folket får bestemme om regjeringen skal fortsette eller gå. Det er en gjeng feiginger på Stortinget som ikke våger kaste regjeringen, så folket bør få bestemme med bindende utfall. Referendum burde brukes langt oftere i Norge enn aldri slik det er nå. Slik kan en tabbe rettes og de som stemte Ap og Sp kunne renvaske seg ved å stemme dem vekk fra regjering på referendum.

For meg er det et mysterium at folk er innstilt på å vente i 3 år til før de har muligheten å vende tommelen ned med stemmeseddel. 3 år er veldig, veldig lenge når regjeringen kjører befolkning og næringsliv rett i grøfta i rekordfart.

3 år til med handlingslammelse?

3 år til med løgn fra tv og aviser?

3 år til med ''vi følger nøye med'' passivitet?

3 år til med konkurser og ekstrem fattigdom for flere og flere vanlig folk?

Virkelig? :murvegg:

Referendum om regjeringens skjebne nå!

Endret av Drizzt
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Kanskje ikke så dumt. Tror mange vil være enige etter at statsbudsjettet presenteres ihvertfall. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Skal vi kunne kaste regjeringen basert på meningsmålinger da? Eller skal vi ha månedlige folkeavstemninger? Hvordan ville valgdeltakelsen sett ut etter noen år med et slikt system?

Jeg er for så vidt enig i at det er noe absurd å ha en regjering med så lite støtte i befolkningen og jeg er absolutt ikke noen fan av sittende regjering, men jeg vet ikke om løsningen er å følge svingningene i opinionen fra uke til uke.

Endret av Jdz
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har egentlig mindre tro på den borgerlige siden. 

Husk på at meningsmålinger og reelle stemmer ikke er det samme. Vi vet ikke om det ville blitt borgerlig flertall eller ikke om det var valg denne mnd. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skulle høyresiden trylle bort inflasjon, strømpriskrise og redde næringslivet?  Eller sørge for mindre fattigdom blant folket?  Det tror jeg ikke et øyeblikk på. Høyre sitter stille i båten og er enige i regjeringens politikk, endringene var godt i gang da de gikk av.  Frp er dyktige i opposisjon. 
Eller er det ytterste høyre eller venstreside og en slags revolusjon man vil ha. Noen ønsker seg diktatur også.  Ikke godt å vite.  Det er mye å være misfornøyd med i dag, og det er jeg helt enig i, men trøbbel og bråk blir det likevel.

Endret av Adobyen
Skrevet

Problemet med forslaget ditt er at det vil gjøre regjeringer enda mer handlingslammede og reformfiendtlige dersom de risikerer folkeavstemning om de blir for upopulære. Da får man regjeringer som ikke tør å gjennomføre tøffe og upopulære reformer og lovforslag, det motsatte av det intensjonen åpenbart var. Alle regjeringer blir upopulære i løpet av sin regjeringstid, men henter seg gjerne inn før valg når effekten av reformer og lovendringer viser seg, det er en del av prisen for å sitte i regjering. Lar man meningsmålinger styre landet, blir vi handlingslammede og får ustabile og svake regjeringer, derfor er det et dårlig forslag.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

I Norge hjelper det uansett ikke å kaste regjeringen ettersom en ny regjeringssammensetning må dannes ut fra det samme Stortinget. Det blir ikke nyvalg. Dersom det ikke er et annet reelt regjeringsalternativ som kan få flertall i Stortinget, er det bare bortkastet å kaste regjeringen. 

Det du foreslår er lite gjennomtenkt. Det ville ført til politisk kaos og ren populisme. Noen ganger må upopulære valg tas. Jeg er enig i at regjeringen ikke akkurat leverer, men jeg tviler sterkt på at noe annet reelt regjeringsalternativ nødvendigvis hadde gjort det bedre. 

• Liker 2
Skrevet
saltpepper skrev (4 timer siden):

I Norge hjelper det uansett ikke å kaste regjeringen ettersom en ny regjeringssammensetning må dannes ut fra det samme Stortinget. Det blir ikke nyvalg. Dersom det ikke er et annet reelt regjeringsalternativ som kan få flertall i Stortinget, er det bare bortkastet å kaste regjeringen. 

Det du foreslår er lite gjennomtenkt. Det ville ført til politisk kaos og ren populisme. Noen ganger må upopulære valg tas. Jeg er enig i at regjeringen ikke akkurat leverer, men jeg tviler sterkt på at noe annet reelt regjeringsalternativ nødvendigvis hadde gjort det 

Meningen med demokrati er jo å være populistisk. Flertallet bestemmer.

Skrevet
Trikker skrev (18 minutter siden):

Dte er en balansegang. Man stemmer ved jevnlige valg for den politikken man ønsker, men etter valget får regjering og storting arbeidsro til å gjennomføre lovendringer og reformer som måtte trengs uten å måtte bekymre seg for å bli kastet gjennom folkeavstemning pga. regjeringsslitasje enhver regjering opplever.

Skrevet
Trikker skrev (23 minutter siden):

Det skal også være pragmatisk. Beslutninger krever utredelser og overveielse av konsekvenser. Denne konsekvenstenkingen kan lett forsvinne dersom man vet at neste måned kan man ryke fra makten. Da vil man at beslutninger tas kjapt. Man vil også ende opp med å ta beslutninger som lang sikt viser seg å ikke være så kloke. Selvfølgelig det kan skje uansett, men faren er større dersom politikk blir ren populisme. 

• Liker 1
Skrevet

Vi velger for fire år av gangen. Det er ganske vanlig at regjeringer gjør de mest upopulære valgene som året etter valget, slik at det er lenge til neste valg. Noen ganger er det rett og slett nødvendig. Akkurat nå er jeg veldig glad for at vi har politikere som styrer som faktisk våger å gjøre upopulære valg i en krevende tid fordi det er nødvendig. 

Folk flest forstår åpenbart ikke at å bruke masse penger under en kraftig inflasjon er en elendig idé. På mange måter er jeg veldig glad for at det ikke er valgår i år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...