Gå til innhold

Eget kort for matkonto eller mastercard?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har 6 kontoer i banken (brukskonto, regningskonto, aksjesparekonto, to bufferkontoer og BSU).

Nå funderer jeg å opprette en matkonto og skaffe meg et mikrokort (har smartklokke med mikrokort som er koblet opp til brukskonto) til mathandling, da jeg blir så forvirret av at både matpenger og brukspenger ligger på brukskonto. Jeg må da bedrive hoderegning, for å regne ut hvor mye jeg har brukt til mat og hvor mye jeg har «igjen». Samtidig så vurderer jeg kanskje å bruke mastercardet på matbutikken, og betale inn til forfall hver mnd.

Hva er smartest? Hva bruker folk?

Anonymkode: acb4a...9b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen banker som jeg tror DNB har budsjett-funksjoner kan kategorisere hvor mye du har brukt ved at de leser ut hvor du har kjøpt det, f.eks. på en matbutikk lister de opp som penger brukt på mat... Kanskje dette er noe for deg?

Endret av Gjest5656
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lønnsomt med f,eks Trumf visa, et kredittkort som gir ekstra trumfpoeng, altså hvis man er flink til å holde seg til budsjettet og sikker på at man klarer å betale hele saldoen ved forfall. Dvs om man vanligvis handler der de bruker trumf. Norgesgruppen har jo Kiwi, Spar og Meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikanovisa til alt av matvarekjøp og det gir meg 2 % rabatt som trekkes fra på regningen.

Anonymkode: 32420...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker trumf visa til absolutt alt forbruk og betaler inn fortløpende uten renter.

Mange kroner og ører i trumf og alle monner drar. Får inn 7000 kroner i året på trumf. Minst 

Anonymkode: c537a...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker ikanovisa til alt av matvarekjøp og det gir meg 2 % rabatt som trekkes fra på regningen.

Anonymkode: 32420...574

Det samme gjør jeg og er veldig fornøyd med den løsningen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bruker trumf visa til absolutt alt forbruk og betaler inn fortløpende uten renter.

Mange kroner og ører i trumf og alle monner drar. Får inn 7000 kroner i året på trumf. Minst 

Anonymkode: c537a...3dd

Trumf Visa gir 0 på konkurrerende matbutikker og er derfor ganske bortkastet for meg som stort sett handler på Rema og noen ganger Coop Extra. Så jeg bruker Ikano Visa på mat (2%), Flexi Visa på diesel og annet kjøp på bensinstasjoner (4%)  og Bank Norwegian Visa til alt annet, siden jeg der får 1% poeng som kan kan brukes på flybilletter. Trumf Visa gir bare 0,5 %, men det er jo i valuta da, så hvis man ikke flyr noe særlig er det kanskje lurere. 

Men uansett vet jeg jo sånn ca hva jeg bruker på mat i måneden og det endrer seg jo ikke selv om jeg bruker kredittkort. Så ts bør finne ut omtrent hvor mye hun bruker på mat i måneden, og så er løsning med enten egen matkonto eller kredittkort egentlig det samme (bortsett fra fordelene med kredittkort, da). 

Anonymkode: 8d7e7...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker trumf visa til absolutt alt av handel til husholdningen. Passer på å handle på trippel trumf dagene i tillegg. Nå bruker vi bare kiwi da (en sjelden gang Rema1000). 
Vi overfører trumf bonusen til nordic choice poeng som gjør at vi har masse gratis overnatting. Har nordic choice kort til handel ellers (nett, møbler, reise etc)

Anonymkode: 59afb...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egen matkonto og hander stort sett alt på Coop og scanner Coop korter, da kan jeg se i Coop appen hvor mye jeg har handlet for.

Anonymkode: 7b4e9...83a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Trumf Visa på Kiwi, og Ikano på Coop og Rema. 

Bruker stortsett Trumf Visa ellers også. Flyr nesten aldri så har ikke skaffet Norwegian kort.

Anonymkode: bffd7...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eget kort til matkonto. Fungerer veldig greit, og får god oversikt. Bakdelen er kortavgiften hver januar. 

Anonymkode: b9ee3...677

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles konto til mat med hvert vårt kort, funker som gull! Lett å holde øye med forbruket, og ta en "billig middag uke" om det sklir litt ut 😉

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette systemet lenge. Brukte trumf-kort før, men nå handler jeg nesten utelukkende på Coop så bruker et annet kort. 
Hver måned overfører jeg penger til forskjellige kontoer beregnet til diverse utgifter, blant dem en mat-konto. Når regningen kommer betaler jeg fra den kontoen. Får jeg penger til overs går det videre til neste måned hvor jeg kanskje kjøper mer mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (14 timer siden):

Vi har felles konto til mat med hvert vårt kort, funker som gull! Lett å holde øye med forbruket, og ta en "billig middag uke" om det sklir litt ut 😉

Samme her, fungerer utmerket 😊 

Anonymkode: e5280...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Trumf Visa som felles matkort.  Greit at begge kan ha kort til samme "konto".  Så gjør vi opp når lønna kommer.  Syns det fungerer supert, og vi får masse trumf poeng i tillegg som vi setter på en kosekonto og bruker til hyggelige ting :) 

Anonymkode: 88f61...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Tusen takk for så mange gode tips og råd! 99,5% av alle dagligvarer handler jeg på Kiwi, og jeg er trumf medlem - så da bør jeg kanskje tenke på å skaffe meg Trumf Visa 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva dere mener med å bruke trumf visa (utover det åpenbare). Mener dere et fysisk eget kort? Jeg har registrert mine vanlige visakortet på trumf siden, så hver gang jeg bruker visakortet mitt (aktuelle steder) registreres det av trumf.

Anonymkode: 224ac...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lurer på hva dere mener med å bruke trumf visa (utover det åpenbare). Mener dere et fysisk eget kort? Jeg har registrert mine vanlige visakortet på trumf siden, så hver gang jeg bruker visakortet mitt (aktuelle steder) registreres det av trumf.

Trumf visa er et kredittkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her

Tusen takk for så mange gode tips og råd! 99,5% av alle dagligvarer handler jeg på Kiwi, og jeg er trumf medlem - så da bør jeg kanskje tenke på å skaffe meg Trumf Visa 😊

Jeg begynte å handle mat på kredittkort (Trumf Visa) for noen år siden, men oppdaget at jeg brukte mer penger på mat, det var jo så lett å handle...

Nå bruker jeg det vanlige bankkortet og tjener trumf-poeng med det. 

Anonymkode: dccd6...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er et eget kredittkort ja. 

Anonymkode: 59afb...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg begynte å handle mat på kredittkort (Trumf Visa) for noen år siden, men oppdaget at jeg brukte mer penger på mat, det var jo så lett å handle...

Nå bruker jeg det vanlige bankkortet og tjener trumf-poeng med det. 

Anonymkode: dccd6...8b1

TS her

Ja. Jeg forstår problemstillingen. Heldigvis så handler ikke jeg mer enn jeg føler at jeg trenger. Er litt for glad i å spare. Har Mastercard fra før av, men har nesten aldri brukt det - kun til reiser. 

Hadde aldri kommet til å bestilt meg Trumf Visa, om jeg visste at jeg ikke hadde kontroll over økonomien. Jeg satt også kredittgrensen ganske lavt. 

Jeg opprettet en matkonto, og kommer til å oveføre en viss sum fra brukskonto som jeg kan bruke på mat i mnd. Også bruker jeg Trumf Visa i butikken, og får kun lov til å bruke summen som jeg har overført til matkonto. Også betaler jeg til forfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...