Gå til innhold

Forbrukslån - svært bekymret datter!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Min mor har vært sammen med kjæresten sin i over 2 år. Det har nylig kommet meg for øret at hun har måtte ta opp forbrukslån for å nedbetale kjæresten sin gjeld (da dette går utover de begge og de har 3 barn hver for seg). 

Mor har fortalt at hun tok opp 200.000kr, og at de begge to har skrevet under på papirene i banken slik at forbrukslånet står på de begge to. 

Kjæresten er tidligere spillavhengig og ikke betalingsdyktig. Han har vært under NAV siden de møttes. 

Spørsmålet mitt - kan dette stemme at de sammen kan ta opp forbrukslån til tross for at kjæresten ikke er kredittverdig, har betalingsanmerkninger og er under NAV? 

Jeg er redd min mor vil sitte igjen med en stor gjeld alene pga naivitet og manipulasjon fra kjæresten 😞 Har hun blitt lurt?? Og tror dere hun ikke forteller meg sannheten, og at det kun er HUN som har fått godkjent forbrukslån alene?

NOEN SOM VET?!!! 

Anonymkode: d95ad...d8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ikke vært i bildet på dette forbrukslånet om han ikke er kredittverdig. Da ville ikke lånet blitt godkjent. Det står 100% sikkert i din mors navn alene.

Anonymkode: 852ea...e1d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har ikke vært i bildet på dette forbrukslånet om han ikke er kredittverdig. Da ville ikke lånet blitt godkjent. Det står 100% sikkert i din mors navn alene.

Men - kan det være at hun har tatt opp lånet alene først, for så å betale hans gjeld slik at han blir kvitt betalingsanmerkninger.. og DERETTER sette dette lånet på de begge to? 

Er dette faktisk mulig? 
Jeg føler virkelig at det er noe som skurrer og får vond smak i munnen av dette her 😩😩

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men - kan det være at hun har tatt opp lånet alene først, for så å betale hans gjeld slik at han blir kvitt betalingsanmerkninger.. og DERETTER sette dette lånet på de begge to? 

Er dette faktisk mulig? 
Jeg føler virkelig at det er noe som skurrer og får vond smak i munnen av dette her 😩😩

Dette er i teorien mulig. Betalingsanmerkninger forsvinner så snart gjelden er oppgjort.

Det kan også hende at de har fått lån sammen, selv om han har betalingsanmerkninger. Dersom lånet står på begge to er de jo solidarisk ansvarlige for gjelden og sett fra banken sitt ståsted så er det jo ikke noe større risiko for dem i forhold til å låne ut penger bare til henne.

Jeg skjønner at du synes noe skurrer, det ville jeg også gjort.

Anonymkode: 1ef33...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er i teorien mulig. Betalingsanmerkninger forsvinner så snart gjelden er oppgjort.

Det kan også hende at de har fått lån sammen, selv om han har betalingsanmerkninger. Dersom lånet står på begge to er de jo solidarisk ansvarlige for gjelden og sett fra banken sitt ståsted så er det jo ikke noe større risiko for dem i forhold til å låne ut penger bare til henne.

Ja, dette skurrer veldig for meg og jeg er dypt bekymret for mamma. Det jeg er mest redd for (jeg synes forholdet deres virker ustabilt og jeg føler hvert fall at dette kan ryke når som helst…) - om det da skulle blitt slutt og han ikke betaler sin del. Hva skjer da? Kan det ende med at min mor må stå ansvarlig alene hvis han ikke klarer å betale?

Jeg tror ikke han får utbetalt veldig mye fra NAV ellers.. skal ikke si noe sikkert, men har inntrykk av at det er hun som betaler det meste etter de ble sammen. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dette skurrer veldig for meg og jeg er dypt bekymret for mamma. Det jeg er mest redd for (jeg synes forholdet deres virker ustabilt og jeg føler hvert fall at dette kan ryke når som helst…) - om det da skulle blitt slutt og han ikke betaler sin del. Hva skjer da? Kan det ende med at min mor må stå ansvarlig alene hvis han ikke klarer å betale?

Jeg tror ikke han får utbetalt veldig mye fra NAV ellers.. skal ikke si noe sikkert, men har inntrykk av at det er hun som betaler det meste etter de ble sammen. 

Ja.

Anonymkode: e5dad...ba4

Skrevet

Når han har kun inntekt fra NAV vil han også etter gjelden er betalt og betalingsanmerkninger slettet ikke være kredittverdig nok til å få et forbrukslån på 200.000. Husk rentene på forbrukslån er høye.

Din mor har ikke vært særlig smart frykter jeg. Om hun ble lurt kan man ikke si ennå, men jeg kan ikke se for meg hvordan samboeren klarer betale husleie, mat, andre utgifter til livsopphold, forsørge 3 barn og nå et dyrt forbrukslån.

Anonymkode: 3e681...d2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det er ikke mulig å flytte et forbrukslån over på en annen person. Det må isåfall gjøres ved at de tar opp et nytt forbrukslån og bruker det til å betale ned lånet som kun står på henne.

Mvh finansrådgiver 

Skrevet

Jeg antar hun er medlåntaker. Da vil hun beklageligvis måtte betale dersom snyltefransen ikke gidder.

Anonymkode: 10475...473

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg antar hun er medlåntaker. Da vil hun beklageligvis måtte betale dersom snyltefransen ikke gidder.

Anonymkode: 10475...473

Han kan ikke være med på lånet i det heletatt med betalingsanmerkninger. 

Skrevet

Jeg håper hun har tatt opp lånet i tro om at hun selv vil stå for nedbetalingen. Det finnes jo en grunn til hvorfor du for en betalingsanmerkning, fordi du ikke klarer å betale gjelden din, hvorfor skulle han klare det når lånet står i hennes sitt navn mot når den var i hans sitt navn? Og det er aldri lurt å ta et forbrukslån til å betale ned annen kredittgjeld. Nå når han står uten betalingsanmerkninger så står han også fritt til å ta opp mer gjeld/ ny gjeld. Hvor lenge har han vært «edru» fra spillingen? Hvis han plutselig fikk 100000 kr inn på kontoen idag, klarer han å ikke spille? Det ligger en lærdom i å betale for sine «synder» selv. Jeg hadde vært svært bekymret for din mamma, samtidig kan det jo også gå bra. 

Anonymkode: df29e...fe9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...