Gå til innhold

Hånda på hjertet, kan du lage mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde dere av matlaging på skolen? Hva lærte du i barndomshjemmet? Har du lært noe via skole eller kurs senere i livet, eller bare øvd i hverdagen og blitt nokså god? Veldig god eller helt ubrukelig? Hva kunne du ha tenkt å lære deg å lage? :spise: 

Jeg hadde ingenting på barneskolen, noen timer i uka på ungd.skolen (veldig stivt og strengt/kjedelig med gammel lærerinne som antagelig ikke hadde vært glad noen gang i sitt liv)...og ellers har jeg bare testet, bommet, testet igjen via kokebøker og til sist funnet min mat som passer for meg. Ingenting i barndomshjemmet heller faktisk. Bør ikke mat være en selvfølge å bli lært noe om i barndommen? Hvordan var det, eller er det hos deg? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan lage mat. Vi lærte det alle mest grunnleggende i heimkunnskap på skolen og så har jeg alltid hatt interesse for mat, så jeg sto mye kjøkkenet etter barneskolen. Mamma var, og er, håpløs på kjøkkenet så lærte ikke stort hjemme. 😅 Gikk kokkeskolen etter ungdomsskolen og har jobbet på flere restauranter. Nå koser jeg meg med matlaging så ofte jeg har tid i en travel hverdag - og lærer så mye jeg kan til ungene mine. 

Anonymkode: 5f9e4...899

• Liker 3
Skrevet

Jeg lærte de fleste grunnkunnskapene hjemme. Kommer fra ett hjem som alltid har vert glad i å prøve nye materetter, barna fikk alltid være med om de ønsket. Når vi var gammle nok fikk vi som regel fri rådighet til å lage hva vi ville selv om vi ryddet opp etter oss.

Lærte vel ikke noe særlig på skolekjøkkenet, husker hvertfall ikke noe spesielt vi gjorde der. Nå er jeg voksen da og har bodd for meg selv i snart 20 år, lager det meste fra bunnen av og vil si jeg kan lage det meste :) eneste jeg ikke er så glad i er å bake kaker 😅 men det er vel helst fordi jeg ikke gjør det så ofte og da må oppskriften følges ganske så slavisk. Liker best «frie» tøyler og smake til selv! 

Anonymkode: 42f81...134

• Liker 1
Skrevet (endret)

Feilposting

Endret av Grønt blad
Skrevet

Jeg lærte en del grunnleggende hjemme i oppveksten. Har senere lært en del selv, og tror jeg er over gjennomsnittet god på å lage mat, selv om jeg elsker snarveier.

• Liker 1
Skrevet

Nei lærte ingenting hjemmefra utenom å koke spaghetti og poteter og husker ingenting fra skolen utenom å steke kjøtt. Så matretter har jeg lært selv i voksen alder men jeg rullerer bare på de 4-5 jeg kan 🤣

Anonymkode: f6170...3bc

• Liker 2
Skrevet

Nei. Jeg kan følge en oppskrift, men ingen av de fester seg, så kan ikke lage noe fra minnet. Har heller ikke kunnskap om hva de ulike ingrediensene gjør, utover at gjær gjør at deigen hever. Kan om urter, og krysser utover de mest vanlige. Men interessen er heller ikke der. Dessuten synes jeg det er ekkelt å få deig på fingrene. Med hånden på hjertet så liker jeg Toro. 

Anonymkode: 124a9...c01

• Liker 2
Skrevet

Liker å spise god mat, og har lært meg å lage den. 

Jeg er flink og kan det å lage mat, men jeg hater det så jævlig. 

• Liker 1
Skrevet

Har øvd i hverdagen og vil påstå at jeg er nokså god. Både min nåværende samboer og min eks har vært relativt håpløse på kjøkkenet, så i begynnelsen var det bare tvingende nødvendig. Etter hvert har jeg lært meg å bli glad i å lage mat. Samboeren min er ikke like håpløs lenger heller, men får vi gjester er kjøkkenet mitt domene :)

• Liker 1
Skrevet

Hånda på hjerte jeg kan viss jeg må, men gud bedre meg noe så kjedelig, fullstendig uinteressant og lite givende da... Jeg vil heller prøve å både ha en meningsfull dialog med en trost eller vaske badet for den sags skyld fremfor å lage mat. Så jeg har aldri hatt den store matinteressen, den iveren og gleden... mnæ, det tror jeg ikke vi skal holde pusten for at skal komme med det første. Og det er også helt greit har jeg funnet ut, jeg er god på andre ting så får jeg heller bare ha et kjøkken fordi det fulgte med huset. For det blir jo gjerne slik at det en gjør mye av blir en også flinkere til, men å lage mat har jeg aldri gjort mye av.

Vi hadde heimkunnskap, både på barneskolen og "kjøkken og ernæring" på vgs, så noe har jeg da fått med meg. På vgs hadde vi en fantastisk god lærer som jeg virkelig likte å være i fagene til, men allerede her var det faktisk er ork det derre kjøkken greiene altså. Mativeren og matlaging var aldri så veldig prioritert hjemme i barneårene heller.

Hos oss nå er det mannen som elsker å lage mat, og han har virkelig en lidenskap for det også og han lager god mat. Hadde jeg blitt aleine hadde jeg selvfølgelig klart meg, jeg sulter da ikke foran kjøleskapet, men den store kokkeleringen og lage mat fra bunn av, og virkelig synes det er helt smashing å vifte rundt med råvarer i reine Hellstrøm stilen, det blir det aldri noe av kan vi konkludere med.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt håpløs på kjøkkenet. Ønsker jeg hadde fått til å lage god middag. 

• Liker 1
Skrevet

Vokste opp på kjøkkenbenken og i grytene, så jeg lager mat utifra det jeg har tilgjengelig.

• Liker 1
Gjest Ramona1970
Skrevet (endret)

Jeg kan lage mat nå ja. Jeg lærte ingenting på skolen og ingenting hjemme heller. Jo vent, neslesuppe fikk jeg med meg fra skolen, det lager jeg fortsatt :)  Da jeg flyttet på internat og for første gang var hjemmefra ante jeg ikke at man kunne lage suppe uten pose en gang. Moren min lagde bare suppe fra pose, men hun lagde annen hjemmelaget mat, som fårikål, lammefrikasse, kjøttkaker, hvit og brun saus, raspeballer osv. Men jeg lærte ikke noe av det av henne.
Når jeg flyttet for meg selv på ordentlig, så gjorde jeg en innsats for å lære å lage mat, og helt annen mat enn den vi hadde hjemme. Jeg kjøpte en bok med retter fra alle verdenshjørner og lagde mange av dem. Jeg fant ut at det er ikke noe vanskelig å lage mat når man kan følge en oppskrift. Jeg lærte å bake brød også. Og jeg har vært flink etter jeg faktisk lærte noe, det gikk ikke lang tid før jeg kunne improvisere og få det til å smake godt. jeg lærte av andre også. Jeg har vekslet mellom å spise kjøtt og å ikke spise kjøtt, så jeg har lagd mye vegetarmat, og kopiert ting som vi spiste ute, på den tiden da jeg var sosial og bodde i byer og sånt :P 
Jeg har alltid lagd mat fra bunnen men også brukt mye ferdigmat når jeg har hatt lite overskudd til å lage mat. Men har sluttet helt med ferdigmat nå. Nå lager jeg bare vegansk mat, og helt uten ferdigprodukter. Ikke noe avansert, da jeg liker best enkle retter, som rett og slett dampede poteter med sitron og chili på.

Og ja, det burde absolutt være en selvfølge å lære dette hjemme, på samme måte som at man burde lære praktiske ting på skolen som man faktisk får bruk for. Det er noe veldig rart som har skjedd de siste tiårene med hva vi faktisk får med oss fra de som levde før oss.

Endret av Ramona1970
Skrevet

Ja jeg kan lage mat, har egentlig alltid hatt det i meg, matlaging handler ikke bare om å kombinere smaker, men timing og forberedelser, samt et øye for estetikk. 
Vi hadde minimalt med matlaging på skolen og jeg kommer fra et hjem der matlaging var ytterst begrenset i bredde, brødskiver gikk det mye i da...

• Liker 2
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg hadde heimkunnskap på skolen og da lagde vi mat, men det var nok ikke der jeg lærte å lage mat. Da jeg vokste opp var det ingen som hadde tid til å lære meg å lage noe mat, men det ble etter hvert mer tid til å lage bedre mat hjemme. Da hadde jeg mistet litt interessen, men har alltid vært glad i mat. Det ble lite matlaging da.

Da jeg flyttet hjemmefra var det mye kjip mat ute og gikk. Det var først når jeg flyttet sammen med den første kjæresten jeg hadde at jeg begynte å bli interessert igjen. Så da ble det mye prøving og feiling, men vil ikke si at jeg var veldig flink da heller. Da jeg ble sammen med neste kjæreste så begynte jeg å prøve ut mer og mer, og ble mer og mer interessert.

Så jeg vil si at jeg er ganske flink, men flinkere på enkelte ting. Det blir nok litt mer enkel mat som singel, men jeg prøver å lage litt mer avanserte middager av og til. Baker osv gjør jeg også.

Jeg er nok hovedsakelig selvlært på grunn av egen interesse for det. Ingen av mine ekser var særlige gode på mat heller så jeg lagde for det meste middager, bakte og sånt. Eller så hadde det nok blitt mye (kjipe) pølser, grandis og sånt om de skulle ha laget middag og det er ikke noe å leve på :)

Skrevet

Ja jeg kan lage mat. Lærte ingenting hjemme fordi jeg var en sta tenåring som nektet alt. Men flyttet for meg selv og måtte bare lære. Brukte noen år og prøvde og feilet mye. Så fikk jeg barn og syntes det er gøy å lage mat. Trenger ikke oppskrift da jeg kan basics for det meste og bruker ofte litt av hvert vi har liggende. Er hjemmeværende så har mye tid til å lage fra bunn. Samboer er oppvokst på toro og påstår at jeg har "ødelagt" for han da det jeg lager selv tydeligvis er mye bedre enn toro

Anonymkode: 474e6...a88

• Liker 1
Skrevet

Hadde i likhet med Ts en ganske sur og tverr eldre dame til lærer på ungdomsskolen, ble ikke inspirert til å lage mat iallfall. 

Men har lært meg selv, etter hvert. Kan lage det meste nå, selv om jeg ikke lever og ånder for matlaging, for å si det sånn. 

Av og til er det gøy å lage mat, andre ganger kjedelig. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg kan lage mat. Jeg har vokst opp i et hjem hvor mamma og stefaren min likte å lage mat og prøve nye tint. Kan ikke huske så mye matlaging fra barne-og ungdomsskolen, men hadde sikkert noe. Særlig på ungdomsskolen. Gikk selv hotell-og næring, og videre på kokkelinja. Har ikke utdannet meg som kokk (ikke gått som læring), men jobbet noen år i diverse restauranter/cafeer som både kokk og servitør, før jeg omskolerte meg. 

Anonymkode: 67198...17b

• Liker 1
Skrevet

Vi to pleier å lage mye mat fra bunnen av, og vi lager mye forskjellig mat. Men det er jo et annet spørsmål om noen av oss er så flinke til å lage mat da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samboer er oppvokst på toro og påstår at jeg har "ødelagt" for han da det jeg lager selv tydeligvis er mye bedre enn toro

Anonymkode: 474e6...a88

Hvordan er det å ødelegge for han? Skjønte ikke helt😊

Anonymkode: edcf0...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...