Gjest Pipsinia - enda gjest Skrevet 27. november 2005 #1 Skrevet 27. november 2005 Hei! Jeg er litt usikker på hvor dette spørsmålet skal ligge, så hvis det ikke passer inn her, kan en moderator flytte det til rett sted? Tusen takk Jeg har fått et problem.. Den ene katten min (den yngste, nå på 1.5 år) har plutselig funnet ut at sofaer og klær er veldig fine å tisse i.. Kassen blir brukt av og til. Kassen er alltid ren og pen og luktfri, slik at de ikke skal bli "tvunget" til å tisse andre steder enn i kassen. Jeg har to katter, ett do, som de hittill har brukt sammen uten noe problemer,og den yngste står omtrent og jakter på den eldste når hun er i kassen. Så.. da er mine to spørsmål: Hvordan få vekk lukta av kattepiss i møblene?? og hvordan skal jeg få den til å slutte? Jeg har prøvd å ha to kasser, en til hver av de, men det hjalp lite. jeg renser kassen hver dag for tiss og bæsj. Fy-spray på stedene hvor den har tisset før.. Men det hjelper liksom ikke. Den spiser og drikker normalt, har blitt fulgt opp med vaksiner og ormekurer (de er innekatter). Kan noen hjelpe? På forhånd tusen takk!
Gjest Ulfern Skrevet 27. november 2005 #2 Skrevet 27. november 2005 Kvitt deg med lushaugene, så slipper du sånt styr.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #3 Skrevet 27. november 2005 Du bør få sjekket om katten har en urinveisinfeksjon. Det hadde vår katt og jeg oppdaget det fordi hun begynte å tisse på gale steder og at det luktet stramt av urinen. Lykke til!
Gjest Gjest_mjau_* Skrevet 27. november 2005 #4 Skrevet 27. november 2005 Jeg har hatt katt og aldri klart å få vekk den lukten. det skjedde jo uhell,men det var bare grusomt. Så i en sofa...hvordan skal man komme til der da? det har sikkert rent ned bak puter og det som er? mulig du kan leie en rensemaskin?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #5 Skrevet 28. november 2005 Ja, spørs om du ikke må til med rensemaskin i sofaen. Vil tro at det er rimelig umulig å få vekk alle spor av lukt med vanlig vasking, og siden kattene er utstyrt med bedre nesegrev enn oss mennesker, vil de kjenne spor av lukta og dermed fortsatt benytte dette som do.
Lilith Skrevet 28. november 2005 #7 Skrevet 28. november 2005 Enig med de andre her - få sofaen profesjonellt renset så du får vekk all lukt. Når det gjelder hvorfor de tisser i sofaen; kan det være en form for protest? Har dere flyttet i det siste? Har du flyttet tissekassen? Har du blitt samboer? Har du ommøblert? Har det skjedd noen som helst forandring i bosituasjonen din? Slike ting kan gjøre en liten pus frustrert Du kan jo også forsøke - som det ble foreslått i en annen, lignende tråd - å plassere den ene tissekassen i sofaen der hvor katten pleier å tisse, og se om det hjelper. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #8 Skrevet 28. november 2005 Er det en ukastrert hann?Kan være markering,spes da du har to.
Svart Katt Skrevet 28. november 2005 #9 Skrevet 28. november 2005 Den ene hokatta mi fant det nødvendig å markere reviret i sofaen for noen år siden. Kun for å vise at det var henne som var sjef. (Og sofaen var antakeligvis det beste stedet å markere seg, for her sitter jo menneskene ofte - tillegg til at det er et flott sted å sove.) Det hadde lite å gjøre med at hun måtte på do, for til vanlig gikk hun fint og pyntelig i kassen. Det gikk faktisk over av seg selv. Antakeligvis for at den andre katten godtok at den første var sjef.. Så det kan rett og slett være at katten din vil markere sin plass - øverst - på hierarkiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå