Gjest Letharia Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Hva er det fineste/beste rådet du har fått, av din psykolog? Du kan også skrive noe de sa som var en "eye opener" som virkelig ga deg et "aha" øyeblikk.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 At jeg var den mest jordnære pasienten hun hadde. Anonymkode: 84dfd...205 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 At målet ikke er å bli lykkelig i livet, men å innfinne seg med at med min historie/barndom og i tillegg grovt voldelige ekssamboere, må jeg innse at man ikke BLIR lykkelig men at man kan ha gode dager for det om. Man MÅ ikke være lykkelig. Anonymkode: dcfe8...968 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 At jeg ikke er ansvarlig for andre. Høres dumt ut men jeg bekymrer meg mye for familie osv. Anonymkode: 48eb1...82e 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 At det er lov å ta pauser og si nei når man ikke vil/orker. Høres kanskje litt rart ut, men slet mye med depresjon, og ble utbrent konstant fordi jeg ikke klarte å stoppe. Følte at alle kom til å hate meg hvis jeg ikke sa ja til alt. Hva var din ts? Anonymkode: e8067...38c 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 At man ikke skal forvente at folk man kjenner tenker og reagerer som en selv, og at man ikke kan forvente at de skal gi noe de ikke er i stand til å gi. Anonymkode: ad766...780 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Jeg kan ikke huske noe, det er ikke ordene som er viktig. Det er holdning og menneskesyn. Opplevelsen som sitter i med en psykolog, var siste timen med den siste jeg hadde. Det endte med at vi klemte og gråt. Og jeg innså at årene med henne var den nærmeste opplevelsen jeg har hatt av noe som ligner på moderlig omsorg. Hun var der, og hun respekterte meg. Anonymkode: 2d668...441 3 2
Gjest Letharia Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): At jeg var den mest jordnære pasienten hun hadde. Anonymkode: 84dfd...205 Det var hyggelig sagt 🤗 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): At målet ikke er å bli lykkelig i livet, men å innfinne seg med at med min historie/barndom og i tillegg grovt voldelige ekssamboere, må jeg innse at man ikke BLIR lykkelig men at man kan ha gode dager for det om. Man MÅ ikke være lykkelig. Anonymkode: dcfe8...968 Det var et fint råd, føler du at det hjalp deg i ettertid? Og på hvilken måte? AnonymBruker skrev (12 minutter siden): At jeg ikke er ansvarlig for andre. Høres dumt ut men jeg bekymrer meg mye for familie osv. Anonymkode: 48eb1...82e Høres ikke dumt ut. Høres ut som det passet for din situasjon. Det er viktig å ta vare på seg selv først, selv om det ikke alltid er så lett.
Gjest Letharia Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At det er lov å ta pauser og si nei når man ikke vil/orker. Høres kanskje litt rart ut, men slet mye med depresjon, og ble utbrent konstant fordi jeg ikke klarte å stoppe. Følte at alle kom til å hate meg hvis jeg ikke sa ja til alt. Hva var din ts? Anonymkode: e8067...38c Høres ikke rart ut! Kjenner meg igjen der, evig people-pleaser her. Terapeuten min sa at det var mennesker med bedre oppvekst enn meg, som hadde kuttet ut familien sin for sin egen helse. Fikk meg til å innse alt jeg hadde fortrengt av min egen oppvekst og at jeg levde i fornektelse om hvor dårlige foreldre jeg hadde som barn, og at det er grunnen til at jeg virkelig sliter i voksen alder.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 At healing ikke handler om å bli en bedre versjon av seg selv, men om å tillate at lyset skal skinne inn på mørket for p bli elsket på godt og vondt, av først seg selv og deretter kunne motta fra andre. Anonymkode: c4cc5...b4d 2
Gjest Letharia Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At man ikke skal forvente at folk man kjenner tenker og reagerer som en selv, og at man ikke kan forvente at de skal gi noe de ikke er i stand til å gi. Anonymkode: ad766...780 Så fint råd, hørtes ut som du hadde en bra psykolog. Det er jo virkelig sant, vi er alle forskjellige. Og man kan ikke forandre andre heller, folk er de, de er. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke huske noe, det er ikke ordene som er viktig. Det er holdning og menneskesyn. Opplevelsen som sitter i med en psykolog, var siste timen med den siste jeg hadde. Det endte med at vi klemte og gråt. Og jeg innså at årene med henne var den nærmeste opplevelsen jeg har hatt av noe som ligner på moderlig omsorg. Hun var der, og hun respekterte meg. Anonymkode: 2d668...441 Så fint å høre! Det er så viktig med en psykolog som ser mennesket i deg, og ikke bare pasienten. Høres ut som hun virkelig brydde seg om deg ❤️
Gjest ChiLee Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 Å ikke sammenligne seg selv med andre. Hva man burde oppnå, hvordan man bør se ut osv. Hva er bra og hva er fremgang i ditt liv? 😊 Kanskje litt klisje, men dette tenker jeg over ofte. Og gleder meg over mine suksesser og fremgang. For de er store i mitt liv. Din verdi er er ikke mindre fordi om noen ikke ser den. Kjenne sin verdi. Og at å sette grenser for seg selv ikke er noe man gjør mot andre, men for seg selv. Dette burde man lære på skolen.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 At når jeg skal møte en ny mann skal han bevise at han er verdt meg! Jeg har et langt forhold bak meg med en narsistisk mann. Hun sa også at jeg skal kutte etter første mulige røde flagg! Anonymkode: 848f9...a25 1 1
Gjest Letharia Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): At healing ikke handler om å bli en bedre versjon av seg selv, men om å tillate at lyset skal skinne inn på mørket for p bli elsket på godt og vondt, av først seg selv og deretter kunne motta fra andre. Anonymkode: c4cc5...b4d Veldig fint sagt, for det er jo så viktig å elske seg selv først. ChiLee skrev (6 minutter siden): Å ikke sammenligne seg selv med andre. Hva man burde oppnå, hvordan man bør se ut osv. Hva er bra og hva er fremgang i ditt liv? 😊 Kanskje litt klisje, men dette tenker jeg over ofte. Og gleder meg over mine suksesser og fremgang. For de er store i mitt liv. Din verdi er er ikke mindre fordi om noen ikke ser den. Kjenne sin verdi. Og at å sette grenser for seg selv ikke er noe man gjør mot andre, men for seg selv. Dette burde man lære på skolen. Gode råd! Helt enig 🙂 For det er ikke alle som lærer det hjemme. Og det er jo så viktig at man lærer fra man er liten, at man er bra nok. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): At når jeg skal møte en ny mann skal han bevise at han er verdt meg! Jeg har et langt forhold bak meg med en narsistisk mann. Hun sa også at jeg skal kutte etter første mulige røde flagg! Anonymkode: 848f9...a25 Gjør det du er komfortabel med. Det er ditt liv, og hvis du ikke vil ha noen i det så bestemmer du det selv.
skreppamedleppa Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 Psykologen min er en fantastisk menneske som har ryddet vei og ryddet vekk sammen med meg, og jeg føler ikke lengre jeg står mitt i tordnekrattet aleine lengre. Grensesetting, Grensesetting, Grensesetting! At det skal være plass til hele meg inni meg og i livet mitt. Å være veldig snill mot alle, å aldri si hvordan en har det fordi andre kanskje ikke liker det en da har å si, å aldri utrykke et sundt sinne mot mennesker som tråkker over grensene dine, allt dette er usunne forsvarsmekanismer og people pleasing som går rake motsatt vei mot fremgang og gode relasjoner både til andre og til seg selv. Men jeg skjønner mekanismene hvorfor det er slik, og jeg vet at jeg hele tiden må være bevist på det. Å se litt på de rådene en gir til andre, (en pekefinger ut blir tre tilbake regelen) Hvordan snakker jeg til de jeg er nær? Hvorfor skulle det være en forskjell på måten jeg snakker til de og måten jeg snakker til meg selv? Det er lov å hvile mellom etappene, forandring kommer skjeldent med komfort men å legge inn hvilepunkter er sunt og viktig. Å leve med livssorg som kommer og går, romme seg selv og den ryggsekken der alt en aldri fikk i livet ironisk nok er den tyngste og hvordan en skal bære den best mulig igjennom livet. Hvor mye gode rutiner har å si, å begynne i en ende med en liten ting for så å la det vokse. Hvor mye integritet har å si for hvordan en ønsker at en selv skal være. Hvor ustoppelig en kan bli når en jobber med ting andre ikke kan ta fra deg, ting som tankesett, karakter, personlighet. Hun har lært meg så utrolig mye men den største kunnskapen er hvordan en spiser en elefant som er: en bit av gangen.. Det gir ikke store meningen men samtidig så har alle hørt den og kan trekke paralleller.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #16 Skrevet 10. september 2022 Stikkordet for hva som har hjulpet meg mest er grensesetting. At jeg har lov å sette grenser for andre. At det er greit at jeg trenger tid til å bli trygg på både personer og situasjoner. Og det at jeg er like mye verdt som alle andre. Anonymkode: 88c31...67a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #17 Skrevet 10. september 2022 At jeg skal sette mine egne følelser foran andres Anonymkode: 18120...a7e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 At man ikke er forfatteren av eget liv. Anonymkode: 732b4...91a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Skrevet 10. september 2022 Vet ikke om jeg har fått noen spesielt gode råd. Men når ting er virkelig mørkt så ser man ikke alltid mulighetene eller hva som er lurt å gjøre, da har det vært fint å snakke med psykologen før jeg tar valgene. Så har psykologen bedt meg begrunne valgene og se om begrunnelsen er så god når den blir møtt med motargumenter. Anonymkode: 31341...fab
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #20 Skrevet 10. september 2022 At jeg må gi litt mere faen. Hadde aldri trodd at en så tåpelig setning kunne gjøre så mye forskjell og bety så mye. Det virker helt tullete, hele opplegget. Psykiateren som ledet behandlingsteamet mitt fra jeg var 15 til 18 kalte inn til samarbeidsmøte med alle behandlere, kontaktlærer, familien min og fastlegen da han skulle fortelle meg det bare for å understreke hvor viktig det var at jeg lærte meg å gi litt mere faen. Glemmer aldri Jon. Anonymkode: 62df8...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå