Gå til innhold

Hva er det første du ville tenkt hvis du hørte om dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på 9 bruker bleier. Har vært bleiefri tidligere. 

Hva ville du tenkt var årsaken? Hun er ikke funksjonshemmet. 

Anonymkode: 959eb...47c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nattvæting? UVI?

Anonymkode: decba...3f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nattvæting? UVI?

Anonymkode: decba...3f4

Nei. Brukes konsekvent for å gå på do. Stort sett ved bæsjing. 

Skrevet

Hadde tenkt ingenting fordi det kan være hundre forskjellige årsaker og absolutt ikke noe andre har noenting med.

Anonymkode: 3d449...ebd

• Liker 4
Skrevet

Ville tenkt det sikkert var en medisink årsak til det. 

Anonymkode: 00033...85a

• Liker 4
Skrevet

Omsorgssvikt? Angst? Psykiatri? 

Anonymkode: 478c0...e72

• Liker 3
Skrevet

Vanskelig å si ut fra de få setningene i hovedinnlegget.

Ville først og fremst ha utelukket somatisk sykdom. 

Om undersøkelser hadde utelukket somatiske sykdommer, ville jeg tatt en titt på skolemiljø (mobbing, skolevegring, tilhørighet i klassen, om hun har venner osv).

Hvorfor lurer du Ts? Mistenker du seksuelle overgrep?

• Liker 2
Skrevet

At det er veldig spesielt, men at foreldrene må ha en god grunn til det. Regner med at de har prøvd det meste før de valgte bleie på ny.

• Liker 2
Skrevet

Første tanke, at jenta ikke har det bra. Kanskje hun er redd og bekymret fordi mor og far krangler, redd for at mor og far skal skilles. Jeg tenker i den retningen. 

Anonymkode: 7b473...189

• Liker 2
Skrevet

Nja, noen sliter jo med slikt, guttungen har to bekjente som sleit med dette til de var i den alderen. 

Men når hun har vært bleiefri og ikke hatt uhell tidligere så tenker jeg vel at noe har skjedd som har gjort at det har blitt en "regresjon". Det kan jo være alt fra seksuelle overgrep til noe fysisk galt eller psykisk, nok av ting å velge i. 

Er det deg eller barnet ditt det er snakk om?

• Liker 3
Skrevet

TS

Jeg spør fordi det hender jeg må forklare for noen at jenta bruker bleier men ønsker ikke si noe mer rundt det. Derfor lurer jeg på hva som naturlig er første tanker. 

Til dere som har greie på slikt:kan dette være vanlig ved seksuelle overgrep? Og i så fall hvorfor? 

Skrevet

Detter en en jobb for psykisk poliklinikk barn 

Anonymkode: 68ef0...9c9

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Jeg spør fordi det hender jeg må forklare for noen at jenta bruker bleier men ønsker ikke si noe mer rundt det. Derfor lurer jeg på hva som naturlig er første tanker. 

Til dere som har greie på slikt:kan dette være vanlig ved seksuelle overgrep? Og i så fall hvorfor? 

Hvis det er din jente og du dermed vet at årsaken ikke har noe å gjøre med seksuelle overgrep, så behøver du vel ikke vite hvorfor det er vanlig ved seksuelle overgrep? Eller?

Anonymkode: 74e61...c7a

• Liker 6
Skrevet

Hvis jeg hadde fått vite noe så personlig om et barn, ville tenkt det var naturlig at jeg gikk vite årsaken også? 
Si det er noe somatisk, en hormonforstyrrelse, muskulært, Ulcerøs volumtyper, Crohns, noe slikt, det utredes, tar tid, er vanskelig hos barn… Men altså, det er jo sykdom/psykdom? Og uhyre upraktisk og stigmatiserende sosialt. Så… 

Jeg har aldri hørt om noe lignende, så jeg hadde først og fremst tenkt at det var supersært, og at det må være veldig hemmende. 

Anonymkode: 22396...61d

• Liker 2
Skrevet

ikke så mye. Ville syns det var rart men. Hadde nok spurt om hvorfor om det var nær familie/nær venn. Det er uansett ikke min sak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis det er din jente og du dermed vet at årsaken ikke har noe å gjøre med seksuelle overgrep, så behøver du vel ikke vite hvorfor det er vanlig ved seksuelle overgrep? Eller?

Anonymkode: 74e61...c7a

Fosterbarn. Kan ikke si så mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fosterbarn. Kan ikke si så mye. 

Hvis folk vet at det er et fosterbarn så forstår de nok at det er en eller annen god grunn som ligger bak dette med bleiene og vil nok ikke fundere videre på det. Samme hva folk tenker vel så lenge det ikke påvirker barnet?

Anonymkode: 45fe9...62e

• Liker 4
Skrevet

At det sannsynligvis var en medisinsk grunn til det, fysisk eller psykisk - ingen frisk 9-åring bruker bleier for moro skyld - og at det nok var vanskelig nok for jenta allerede og ikke noe jeg trengte å grave i. Samtidig kan del vel være en fordel at de som er så tett på henne at de trenger å bli informert om dette også har en anelse om hvorfor, nettopp for å slippe spekulasjoner rundt det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri måtte og tenke på sånn, da jeg har aldri vært borti dette.

Niesen min brukte bleie sykt lenge, helt ut i 1 klasse, men da på natt. Men, hun hadde store problemer med toalett, kjenne etter, glemte og gå på toalettet, var flaut og vanskelig for henne. Gikk mye rett i truse også. Ikke sånn nå da, hun er i 2 klasse. 

Så ja nei, tenker ut ifra innlegget. Rart kanskje? For det er ikke ei normal ting for meg. Leser her inne at mange konsekvent tar bleia fra barn før de når 2-3 år. Men tenker utifra innlegg og sånn, at det er nok en grunn, mer enn og ikke klare og holde seg og sånn av naturlig behov for og må tømme seg. 

Skrevet

Hvis du/dere ikke vet årsaken så kan dere vel bare si at dere jobber med å finne utav det. De to guttene vi kjenner til måtte jo gjennom et par medisinske undersøkelser for å finne utav årsaken til at de ikke kom seg på do i tide. Så jeg hadde nok bare sagt det at det jobber med å finne ut hva som er problemet.

At et fosterbarn tisser på seg er ikke akkurat uvanlig så om det er traumer og omsorgssvikt og/eller seksuelle overgrep er det jo ikke noe vits i å spekulere i så mye mer her inne, det kan du jo ta med de rundt dere.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...