Gå til innhold

Advokat, rettigheter og tvangsinnleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer mest sannsynligvis til å bli tvangsinnlagt om 1-2 uker. Dette vil jeg ikke og jeg er redd for at rettighetene mine blir borte og at jeg blir innlagt under tvang. Hva slags advokat kan hjelpe meg og forsvare meg?

Jeg sliter litt med stemmehøring, men det er det. Jeg har ikke selvmordstanker, jeg vil ikke skade noen andre, jeg hører bare irriterende stemmer som snakker mellom seg selv. That's it. Allikevel mener psykologen at jeg er så syk at jeg må bli låst inne på et rom i 4 mnd. Hva slags rettigheter har jeg og hvem kan hjelpe meg?

Jeg får utbetalt 10k kr i mnd, så jeg har ikke mye penger, men jeg nekter å bli lagt inn på sykehus når problemet mitt ikke er så seriøst. Jeg møter alltid opp til timene, og jeg føler at jeg kan bli bedre uten å bli lagt inn. Jeg har det fint hjemme og jeg holder på med å flytte ut. En tvangsinnleggelse kommer til å gjøre meg verre.

Anonymkode: 432bc...e19

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du ha en advokat som jobber med tvangsinnleggelser. Advokaten hjelper deg også med evt fri rettshjelp.

Du kan f.eks Google: advokat tvangsinnleggelse, så finner du nok en i nærheten av der du bor som kan gi deg rett bistand

Anonymkode: c1e6e...a43

Skrevet

Det er fri rettshjelp i disse sakene. Du kan finne frem noen navn på forhånd ved å Google advokater i ditt området. 

Anonymkode: 9ebc1...79c

• Liker 1
Skrevet

Å høre stemmer i seg selv er ikke grunn nok til tvangsinnleggelse. Så enten har du ikke innsikt i egen sykdomstilstand eller så er det noe du unnlater å fortelle. 
Hvis det er slik at psykologen krever at du blir innlagt så sier du at du går frivillig med på det. Da har du større medbestemmelsesrett og kan unngå lukket avdeling. 

Anonymkode: 04db9...dae

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

å bli tvangsinnlagt er vel ikke énsbetydende med å bli låst inne på et rom??

Du får et opphold på en institusjon. Fri kost og losji + tilgjengelig kvalifisert helsepersonell 24/7. Bare å vifte med lillefingeren, så har du noen å snakke med. 

Hvorfor ikke bare ta imot tilbudet? Det kunne jo faktisk hende at du til og med fikk noe positivt ut av det. 

Anonymkode: ff0e9...f0c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at du ikke blir tvangsinnlagt pga dette. Man blir ikke innlagt for fire mnd heller og dette bestemmes ikke engang på forhånd så enten er det du eller psykologen din som tar feil. Ikke bekymre deg.

Uansett om du skulle bli innlagt er ikke det farlig. Jeg har vært innlagt fem eller seks ganger nå og de er veldig snille der. Så lenge du fungerer greit og tar medisiner de gir deg så slipper du fort ut igjen etter bare noen uker 

Anonymkode: 88724...580

• Liker 3
Skrevet

Bare si at du føler deg bedre og at stemmene er borte.. da kan de ikke legge deg inn. 

Anonymkode: e5b15...b04

Skrevet

Det skal ganske mye til for å bli tvangsinnlagt i Norge, og grensen for tvangsinnleggelse er 20 dager. Ellers må du over i tvunget psykisk helsevern, noe som er sjeldent og veldig alvorlig. Høres ikke ut som du er der i det heletatt, med mindre du er så alvorlig syk at du har mistet virkelighetsoppfatning totalt og lurer deg selv med hva du skriver her :) 

Du blir heller ikke sperret inne på et rom i 4 mnd. Ingen blir isolert så lenge, og det er kjempe strenge krav for å i det heletatt ta i bruk tvang i helsevesenet her. Det vil si at de kan ikke bruke tvang (som isolasjon) med mindre du er en fare for de ansatte eller deg selv, og da er det i sånne alvorlige tilfeller gjerne snakk om noen timer, ikke flere mnd 👀 Her snakker vi psykoser , utagerende adferd hvor du f eks angriper en ansatt eller er i stand til å skade deg selv. 

Anonymkode: 4a2cc...357

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kommer mest sannsynligvis til å bli tvangsinnlagt om 1-2 uker. Dette vil jeg ikke og jeg er redd for at rettighetene mine blir borte og at jeg blir innlagt under tvang. Hva slags advokat kan hjelpe meg og forsvare meg?

Jeg sliter litt med stemmehøring, men det er det. Jeg har ikke selvmordstanker, jeg vil ikke skade noen andre, jeg hører bare irriterende stemmer som snakker mellom seg selv. That's it. Allikevel mener psykologen at jeg er så syk at jeg må bli låst inne på et rom i 4 mnd. Hva slags rettigheter har jeg og hvem kan hjelpe meg?

Jeg får utbetalt 10k kr i mnd, så jeg har ikke mye penger, men jeg nekter å bli lagt inn på sykehus når problemet mitt ikke er så seriøst. Jeg møter alltid opp til timene, og jeg føler at jeg kan bli bedre uten å bli lagt inn. Jeg har det fint hjemme og jeg holder på med å flytte ut. En tvangsinnleggelse kommer til å gjøre meg verre.

Man er ikke klar over det på forhånd før man blir tvangsinnlagt.

Anonymkode: ad435...d27

Skrevet

Du får aldri 1-2 uker advarsel før du blir tvangsinnlagt, enten oppfyller du kriteriene eller så gjør du det ikke, og hvis du oppfyller dem er det akutt, ikke 1-2 uker 

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (1 time siden):

Du får aldri 1-2 uker advarsel før du blir tvangsinnlagt, enten oppfyller du kriteriene eller så gjør du det ikke, og hvis du oppfyller dem er det akutt, ikke 1-2 uker 

Jeg fikk tilbud om frivillig innleggelse om 1-2 uker, men kan bli tvangsinnlagt hvis de mener det er nødvendig

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk tilbud om frivillig innleggelse om 1-2 uker, men kan bli tvangsinnlagt hvis de mener det er nødvendig

Sånn fungerer det ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta i mot alle tilbud om profesjonell helsehjelp du kan med åpne armer, 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånn fungerer det ikke

Hvis det ikke er sånn det fungerer så har jeg blitt løyet til. Dette er akkurat det psykologen min har fortalt. Jeg har fått tilbud om innleggelse og hvis jeg takker nei, kan jeg bli tvangsinnlagt. Dette er hens ord, ikke mine

Skrevet
Apis skrev (7 minutter siden):

Ta i mot alle tilbud om profesjonell helsehjelp du kan med åpne armer, 

Jeg har tatt i mot flere tilbud, jeg synes selv at innleggelse er unødvendig, spesielt når jeg vet det er mange andre som er mye sykere enn meg. Som sagt så har jeg ikke selvmordstanker, jeg kan ta vare på meg selv. Mine problemer kan godt bli bedre uten tvangsinnleggelse 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tatt i mot flere tilbud, jeg synes selv at innleggelse er unødvendig, spesielt når jeg vet det er mange andre som er mye sykere enn meg. Som sagt så har jeg ikke selvmordstanker, jeg kan ta vare på meg selv. Mine problemer kan godt bli bedre uten tvangsinnleggelse 

Tenker dette bør være en diskusjon mellom deg og involverte helsepersonell, vi på KG kjenner jo verken deg eller psykologen din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...