AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #21 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lov om utilbørlig larm på helligdager. Anonymkode: fc71b...9b9 Klesvask er ikke utilbørlig larm, og dekkes ikke av loven. Spesielt ikke i dette tilfellet, siden det sannsynligvis bare er TS selv som kan høre det. (Loven heter forresten Lov om helligdager og helligdagsfred.) Anonymkode: 373c4...aa7 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #22 Del Skrevet 11. september 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: For noe tull! Jeg går ikke i kirken og mener at det ikke skal klippes plen på søndager! Selv ikke etter klokken 11. Vaske bil, klær eller andre ting som ikke støyer? Vær så god! Men den plenklipperen og kantklipperen må ligge til en annen dag! Anonymkode: 7cb6f...43c Helt enig her. Sålenge reglene er at man ikke skal støye unødvendig på søndager, så må folk kunne forvente at de kan ha f.eks konfirmasjon i hagen uten at naboen begynner å klippe plenen. Alt som ikke støyer må de derimot gjerne gjøre. Jeg vet ikke hva som skal til for å bli kasta ut av en selveierleilighet når man bryter husordensregler/vedtekter, men det skal jo være en grunn. Jeg har litt problemer med å se for meg at man kan bli kasta ut for å vaske klær dersom det ikke er noen ulempe for noen. Anonymkode: 18d6c...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #23 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Les det en gang til og se om du får med deg ironien og humoren til den siterte bestefaren. Jeg tror nemlig du gikk glipp av noe 😂 Anonymkode: 9f576...89a Hva da? Jeg har lest mange ganger og det står ikke annet enn at skal man bråke må man gjøre det mellom 11 og 12 for da er de som eventuelt har noe imot det I kirken. Jeg går ikke i kirken og syns fremdeles ikke man skal bråke på søndager! Det er så deilig med en dag i uka hvor det er stille! Anonymkode: 7cb6f...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #24 Del Skrevet 11. september 2022 Først og fremst bør vel styreleder byttes ut. Gamle mennesker som styrer,er ikke forenelig med endringer som bør skje. Anonymkode: 4d94e...51b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 11. september 2022 #25 Del Skrevet 11. september 2022 Har du lov til å bruke skjørt som viser knærne dine? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #26 Del Skrevet 11. september 2022 Denne saken kan løftes, siden klesvask ikke faller innunder «utilbørlig larm» ref lovverket. Men det kan være egne regler i sameiet som regulerer bla klesvask osv, noe som er forholdsvis vanlig. Står det noe slikt i deres reglement?? Der jeg bodde før så var det en del regler, bla at det kun var lov å benytte vaskekjeller mellom 07:00 og 19:00 på hverdager, 09:00 og 16:00 lørdager og ikke på søndager/røde dager. Kun lov å tørke klær på balkongen i samme tidsrom som vaskekjeller…. Anonymkode: 48529...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #27 Del Skrevet 11. september 2022 Står det i vedtektene? Da hadde jeg tatt det opp på generalforsamling. Står det ikke noe der? Da hadde jeg ledd dama opp i fjeset. Vi med fulltidsjobb har et begrenset tidsrom å få unna helt nødvendig husarbeid på, i tillegg til alt annet som må gjøres. Klesvask bråker ikke. Anonymkode: 8fef3...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. september 2022 #28 Del Skrevet 11. september 2022 Det var regelen i sameiet hvor jeg bor fram til vi fikk nye, mer stillegående maskiner for noen år siden. Maskinen sto i kjelleren, var det stille i huset kunne jeg høre sentrifugen helt opp i 6. etasje. Dere som påstår at at klesvask ikke bråker, har ikke hatt soverom inntil badet til en nabo med en litt skranglete vaskemaskin og hang til å vaske klær om natten... For meg som er oppvokst i blokk er det å ta litt hensyn til naboene en selvfølge - det er ganske merkbart at en del er oppvokst i enebolig og ikke har lært det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #29 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er bare tullball. Helligdagsfred gjelder selvsagt ikke for vaskemaskin eller støvsuger for den del. Du kan trygt sende en skriftlig klage til styret på det styreleder sa nå i stedet for å vente til årsmøtet. Bare siter loven i klagen og skriv at du mener det er brudd på gjeldende lovverk at sameiet nekter bruk av vaskemaskin på søndager. " § 3.Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet." Dersom du heller ønske legge det til som sak på årsmøtet, må du melde sak skriftlig til styret. Anonymkode: d409a...fd5 Da vet du ikke hva utilbørlig larm betyr. Ingen MÅ vaske klær eller støvsuge på søn-og helligdager. Anonymkode: fc71b...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #30 Del Skrevet 11. september 2022 Om det er snakk om felles vaskerom med leilighet over så forstår jeg at de som bor i tilstøtende leiligheter skal få ro en dag i uken. Er litt annerledes å ha kontinuerlig støy fra et felles vaskerom enn om naboer vasker klær etter behov i egne leiligheter. Om det er en regel så står dette i husordensreglene alle plikter å lese. Saken kan også tas opp på generalforsamling. Anonymkode: 37e78...aa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. september 2022 #31 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da vet du ikke hva utilbørlig larm betyr. Ingen MÅ vaske klær eller støvsuge på søn-og helligdager. Anonymkode: fc71b...9b9 Her er drt helt klart du som ikke vet hva utilbørlig larm betyr, ikke den du siterte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #32 Del Skrevet 11. september 2022 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Her er drt helt klart du som ikke vet hva utilbørlig larm betyr, ikke den du siterte. Her vil jeg si meg uenig. En vaskemaskin som forstyrrer er helt klart innenfor utilbørlig larm. En støvsuger det samme. Hvis du ikke har et godt argument imot? Tviler Anonymkode: fc71b...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. september 2022 #33 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her vil jeg si meg uenig. En vaskemaskin som forstyrrer er helt klart innenfor utilbørlig larm. En støvsuger det samme. Hvis du ikke har et godt argument imot? Tviler Anonymkode: fc71b...9b9 At du er uenig betyr ingen verdens ting. Ting er slik de er selv om du går rundt og innbiller deg noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #34 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Da vet du ikke hva utilbørlig larm betyr. Ingen MÅ vaske klær eller støvsuge på søn-og helligdager. Anonymkode: fc71b...9b9 Jo, faktisk MÅ man gjerne det når man ellers jobber ræva av seg og er så sliten at søndag er vaskedag, fordi det er gjerne da man har fri. Det er du som ikke vet hva utilbørlig larm er. Vår vaskemaskin er så stillegående at vi ikke engang hører den selv når den står med full sentrifuge. Det er vel stort sett veldig gamle vaskemaskiner som er veldig bråkete. Anonymkode: 06004...86f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #35 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da vet du ikke hva utilbørlig larm betyr. Ingen MÅ vaske klær eller støvsuge på søn-og helligdager. Anonymkode: fc71b...9b9 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her vil jeg si meg uenig. En vaskemaskin som forstyrrer er helt klart innenfor utilbørlig larm. En støvsuger det samme. Hvis du ikke har et godt argument imot? Tviler Anonymkode: fc71b...9b9 Hva du selv mener er utilbørlig larm er ganske irrelevant. Vaskemaskin og støvsuger er ikke utilbørlig larm i lovens forstand, og dermed lovlig på søndager. Hva du privat irriterer deg over er noe ganske annet. Anonymkode: 504b4...731 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skid_raw Skrevet 11. september 2022 #36 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har flyttet inn i nytt sameie, og når jeg vasket klær i vaskekjelleren forrige søndag kom en eldre dame (styreleder) og kjeftet meg huden full. Søndag var hviledag og da var det IKKE lov å vaske..? Noe så tullete. Resten av inngangen er stort sett unge folk som jeg tipper har lyst å kunne vaske søndager. Sa til henne på Mail at jeg ville ta saken opp på neste generalforsamling og gjøre det lov, men NEI denne saken kunne visst ikke løftes pga. hviledag i loven. Noen som vet om det stemmer og har opplevd lignende? Til info bor hun ikke i leiligheten over vaskekjelleren, det er det jeg som gjør. Ikke særlig lytt. Anonymkode: 0f698...6c7 Jeg skjønner ikke hvor mye bråk en vaskemaskin i en vaskemaskin lager som gjør at folk får søvnproblemer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #37 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her vil jeg si meg uenig. En vaskemaskin som forstyrrer er helt klart innenfor utilbørlig larm. En støvsuger det samme. Hvis du ikke har et godt argument imot? Tviler Anonymkode: fc71b...9b9 Det blir vanskelig å leve dersom hver enkelt skal definere hva «utilbørlig larm» er ut fra personlige kriterier. Jeg synes for eksempel nabounger som hopper på trampoline i timevis og skriker er mer forstyrrende enn lyden av en støvsuger eller vaskemaskin i det fjerne, men jeg ringer da hverken naboen eller politiet på søndager likevel. Anonymkode: a1053...846 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå