AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Del Skrevet 10. september 2022 Har flyttet inn i nytt sameie, og når jeg vasket klær i vaskekjelleren forrige søndag kom en eldre dame (styreleder) og kjeftet meg huden full. Søndag var hviledag og da var det IKKE lov å vaske..? Noe så tullete. Resten av inngangen er stort sett unge folk som jeg tipper har lyst å kunne vaske søndager. Sa til henne på Mail at jeg ville ta saken opp på neste generalforsamling og gjøre det lov, men NEI denne saken kunne visst ikke løftes pga. hviledag i loven. Noen som vet om det stemmer og har opplevd lignende? Til info bor hun ikke i leiligheten over vaskekjelleren, det er det jeg som gjør. Ikke særlig lytt. Anonymkode: 0f698...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Del Skrevet 10. september 2022 Hviledagsloven gjelder jobb, ikke husarbeid! Og når det kommer til hensyn på søndager så vasker og støyer man ikke før kl 11 og ikke seint på kvelden. Men det er ren folkeskikk Fordi man vil sove lenge på søndager og skal tidlig opp osv. Dette høres helt tullete ut. Anonymkode: 44b1e...6f9 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 10. september 2022 #3 Del Skrevet 10. september 2022 Det er en gammeldags tullete regel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Del Skrevet 10. september 2022 Det hadde jeg blåst rimelig av, eventuelt bedt henne ryke og reise tilbake til 1800-tallet Anonymkode: 312c9...ab5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Del Skrevet 10. september 2022 Agent smith skrev (24 minutter siden): Det er en gammeldags tullete regel Det er ikke en regel , det er en lov Anonymkode: fc71b...9b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke en regel , det er en lov Anonymkode: fc71b...9b9 Som i norske lover? Nei det er det ikke. Anonymkode: 44b1e...6f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Del Skrevet 10. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke en regel , det er en lov Anonymkode: fc71b...9b9 Reglen i sameie er nok gammel. Loven gjelder ikke vasking. I vårt gamle borettslag var det tidligere slike regler, men de ble aldri håndholdt mens vi bodde der Anonymkode: 51e29...e74 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Del Skrevet 10. september 2022 Om det står i vedtektene at bruk av vaskekjeller ikke er tillat på søndager, så gjelder det nok. Anonymkode: 24cc5...8ac 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som i norske lover? Nei det er det ikke. Anonymkode: 44b1e...6f9 Lov om utilbørlig larm på helligdager. Anonymkode: fc71b...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 10. september 2022 #10 Del Skrevet 10. september 2022 Så utrolig tullete. Så lenge man ikke vasker klær før kl 11 på dagen eller sent på kvelden burde det være greit. Glad jeg bor i hus og kan vaske klær når jeg vil. Men har bodd i blokk jeg også og kan ikke huske at noen sa noe på at man vasket klær på søndager. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Del Skrevet 10. september 2022 Takk for svar alle. Jeg tar det videre på neste generalsamling… selv om det burde være unødvendig. Anonymkode: 0f698...6c7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Del Skrevet 10. september 2022 Jeg følger min bestefars enkle regel: må du klippe plen, vaske bil e.l på en søndag, så gjør det mellom 11 og 12. Da er de som eventuelt har noe imot det i kirka… Jeg har bodd i flere borettslag og sameier med til dels idiotiske regler, men ingen hadde forbud mot klesvask på søndager. I et borettslag var det ikke lov å henge klesvask på de felles tørkestativene på søndager, men ikke forbudt å vaske klær og tørke på balkong (så lenge ikke tørkestativet var høyere enn rekkverket…) eller i tørketrommel/tørkeskap. Anonymkode: 03844...8ca 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Del Skrevet 10. september 2022 Dette er bare tullball. Helligdagsfred gjelder selvsagt ikke for vaskemaskin eller støvsuger for den del. Du kan trygt sende en skriftlig klage til styret på det styreleder sa nå i stedet for å vente til årsmøtet. Bare siter loven i klagen og skriv at du mener det er brudd på gjeldende lovverk at sameiet nekter bruk av vaskemaskin på søndager. " § 3.Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet." Dersom du heller ønske legge det til som sak på årsmøtet, må du melde sak skriftlig til styret. Anonymkode: d409a...fd5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Del Skrevet 10. september 2022 Meld saken til generalforsamlingen. Her i borettslaget hadde vi også den regelen men ingen brydde seg, så vi fjernet den på siste generalforsamlingen. Anonymkode: 7f775...846 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #15 Del Skrevet 11. september 2022 Tøys! Vi har også borettslag med fellesvaskeri. Her ligger vaskeriet i et eget bygg uten boliger så det bråker ikke for noen, likevel var det regler om å ikke bruke det før 9 på morningen, etter 20 på kvelden, egne regler før lørdager og overhodet ikke på søndager og helligdager. Dette ble nedstemt så det sang etter på generalforsamlingen for en del år tilbake. Så nå har vi lov til å bruke det 24/7 hver dag året rundt. Er en god del sure miner rundt det, men bare fra gamle pensjonister (damer). Jeg mener det på generalforsamlingen ble sagt noe slikt som at så lenge maskinene ikke lager støy i andre leiligheter, så kan man vaske akkurat når man vil. Anonymkode: 65cf3...d7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #16 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Reglen i sameie er nok gammel. Loven gjelder ikke vasking. I vårt gamle borettslag var det tidligere slike regler, men de ble aldri håndholdt mens vi bodde der Anonymkode: 51e29...e74 Håndholdt🤣 Anonymkode: 5f167...6c4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #17 Del Skrevet 11. september 2022 Det hadde jeg ikke fulgt. Hverdagen løper av sted. Lørdager må man ofte bruke tid for å ordne det man ikke rakk i hverdagen, og må innom butikker. Søndag må det være lov og vaske klær. Vi som er foreldre i 2022 har mye mindre tid enn de hadde på den tiden. Skal man få familielivet til å gå rundt er det en nødvendighet å få lov å vaske når det er tid til det. Som også er søndager. Anonymkode: 2e90e...607 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #18 Del Skrevet 11. september 2022 Tull og fjas, jeg hadde vasket på søndager så det ljomet i fjell og sjø! Anonymkode: c303c...4da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #19 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg følger min bestefars enkle regel: må du klippe plen, vaske bil e.l på en søndag, så gjør det mellom 11 og 12. Da er de som eventuelt har noe imot det i kirka… Jeg har bodd i flere borettslag og sameier med til dels idiotiske regler, men ingen hadde forbud mot klesvask på søndager. I et borettslag var det ikke lov å henge klesvask på de felles tørkestativene på søndager, men ikke forbudt å vaske klær og tørke på balkong (så lenge ikke tørkestativet var høyere enn rekkverket…) eller i tørketrommel/tørkeskap. Anonymkode: 03844...8ca For noe tull! Jeg går ikke i kirken og mener at det ikke skal klippes plen på søndager! Selv ikke etter klokken 11. Vaske bil, klær eller andre ting som ikke støyer? Vær så god! Men den plenklipperen og kantklipperen må ligge til en annen dag! Anonymkode: 7cb6f...43c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #20 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For noe tull! Jeg går ikke i kirken og mener at det ikke skal klippes plen på søndager! Selv ikke etter klokken 11. Anonymkode: 7cb6f...43c Les det en gang til og se om du får med deg ironien og humoren til den siterte bestefaren. Jeg tror nemlig du gikk glipp av noe 😂 Anonymkode: 9f576...89a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå