AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Del Skrevet 10. september 2022 Er det vanlig at alle som er gravid tar jerntabletter?? jeg er i uke 26 og har ikke fått med meg før nå at det er vanlig å begynne i uke 18-20. jeg har litt lavt, men klarer ikke ta det! Tar du jerntabletter? Og hvilken? Anonymkode: 84952...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det vanlig at alle som er gravid tar jerntabletter?? jeg er i uke 26 og har ikke fått med meg før nå at det er vanlig å begynne i uke 18-20. jeg har litt lavt, men klarer ikke ta det! Tar du jerntabletter? Og hvilken? Anonymkode: 84952...068 Har du ikke tatt blodprøver hos lege / jordmor? Hvorfor klarer du ikke ta det? Anonymkode: 72cd3...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Del Skrevet 10. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 19.17): Har du ikke tatt blodprøver hos lege / jordmor? Hvorfor klarer du ikke ta det? Anonymkode: 72cd3...14d Joda:) det var litt lavt og skal egentlig bruke tabletter. Liker ikke svelger tabletter. Men har funnet tyggetabletter. Anonymkode: 84952...068 Endret 14. september 2022 av Christina82 Endret for dosering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Del Skrevet 10. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 19.21): Joda:) det var litt lavt og skal egentlig bruke tabletter. Liker ikke svelger tabletter. Men har funnet tyggetabletter. Anonymkode: 84952...068 Jern finnes også i flytende form. Spør på apoteket. Anonymkode: 39d19...8b5 Endret 14. september 2022 av Christina82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Del Skrevet 10. september 2022 Hvis du ikke har fått høre noe bør du heller ta multivitamin. Jeg manglet kun b12 selv, og var innenfor - men i nedre sjiktet på jern. Jeg fikk anbefaling om å heller ta multivitamin (i tillegg til omega 3 og b12) for å sikre alle vitaminer. Mange som ikke tåler eller har behov for like mye jern som i tilskuddene. Det er vanlig at jern nivået synker utover graviditeten, derfor mange må ta tilskudd. Anonymkode: 5d1f3...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Del Skrevet 11. september 2022 (endret) Du kan ikke spørre om medisinske råd her av ukjente mennesker som ikke kan medisin? Hva står det på pakken? Uansett; dette må du spørre jordmor/lege/apotek om. du bør jo ta jern, det er jo tross alt en grunn til at de fleste tar dette: behovet øker fordi babyen «trenger» det. Tving det i det, gjem det i mat, kjøp enkle å svelge tabletter (men rådfør deg med det med apotek!!) Anonymkode: 8f2b6...771 Endret 14. september 2022 av Christina82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Del Skrevet 11. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 19.21): Joda:) det var litt lavt og skal egentlig bruke tabletter. Liker ikke svelger tabletter. Men har funnet tyggetabletter. Anonymkode: 84952...068 Hvis det var lavt er det rart legen ikke har sagt noe. Ville kontaktet dem. Det blir bare lavere og lavere utover svangerskapet. Anonymkode: 72cd3...14d Endret 14. september 2022 av Christina82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #8 Del Skrevet 11. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 4.12): Du kan ikke spørre om medisinske råd her av ukjente mennesker som ikke kan medisin? Hva står det på pakken? Uansett; dette må du spørre jordmor/lege/apotek om. du bør jo ta jern, det er jo tross alt en grunn til at de fleste tar dette: behovet øker fordi babyen «trenger» det. Tving det i det, gjem det i mat, kjøp enkle å svelge tabletter (men rådfør deg med det med apotek!!) Anonymkode: 8f2b6...771 Spør ikke om hvilken dose dere andre tar men spør om det er normalt at alle gravide bruker det, kanskje noen kan kan gi tips om hvilken; om tablettene er små eller flytende. JEG vet hvilken dose jeg skal ha, så slapp av:) Anonymkode: 84952...068 Endret 14. september 2022 av Christina82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #9 Del Skrevet 11. september 2022 Ja, det er veldig vanlig å ta jerntilskudd. Nei, alle gravide bruker ikke dette. Gravide har omtrent behov for dobbelt av det en ikke-gravid trenger av jern daglig. På grunn av at fosteret trenger jern for å utvikles, morkaken trenger for å utvikles, blodvolumet øker og man trenger mer jern for å lage røde blodceller. Og når blodvolumet øker så vil blodprosenten falle (hb). Jern binder oksygen til hemoglobin. Så har man jernmangel og jernmangelanemi så kan man oppleve å bli fortere sliten og tungpustet. Det er ikke alle gravide som trenger jerntilskudd. De har kanskje veldig godt lager og har ingen problemer med å få i seg nok gjennom kosten. Derfor skal man ta blodprøve og sjekke nivåene på første svangerskapskontroll. Anonymkode: 05b74...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Del Skrevet 14. september 2022 Noen her som bruker flytende jern, og blir dere dårlig i magen av det? Anonymkode: 84952...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Del Skrevet 14. september 2022 Jeg tok flytende (Niferex) en periode, men det smaker rust og hvis man ikke tar de rett før man pusser tennene så får man fort brune tenner. Så lærte meg å svelge tabletter, og tar de minste som finnes. De gule 100mg tablettene. De er lette å svelge. Anonymkode: 7a942...697 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #12 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen her som bruker flytende jern, og blir dere dårlig i magen av det? Anonymkode: 84952...068 Hvorfor skulle man blitt dårlig i magen? Et symptom av jerntilskudd er hard mage, oftest. Men kan du ikke spise en-to brødskiver om dagen med leverpostei? Det er mye jern i det. Anonymkode: c5757...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Del Skrevet 14. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skulle man blitt dårlig i magen? Et symptom av jerntilskudd er hard mage, oftest. Men kan du ikke spise en-to brødskiver om dagen med leverpostei? Det er mye jern i det. Anonymkode: c5757...8f5 Og hard mage er en god mage? Det er vel også en dårlig mage? Anonymkode: e3aa9...ff1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Del Skrevet 14. september 2022 Jeg hadde nok jern i følge prøver i uke 12 og 24, så jeg tar ikke noe. Men om du mangler, bør du jo absolutt ta! Hør med legen din. Anonymkode: 22f16...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 14. september 2022 #15 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 8.21): Spør ikke om hvilken dose dere andre tar men spør om det er normalt at alle gravide bruker det, kanskje noen kan kan gi tips om hvilken; om tablettene er små eller flytende. JEG vet hvilken dose jeg skal ha, så slapp av:) jeg tar ikke 100 mg bare for at noen her tar det 😛 Anonymkode: 84952...068 Før var det vanlig at alle gravide tok jerntilskudd. I dag anbefales det kun til de som har fått påvist gjennom blodprøver at de trenger det. Jeg tok Aminojern. Synes de var lette å svelge, men det var ikke nok så noen uker før termin fikk jeg jerntilskudd intravenøst på sykehuset. Det var det eneste som hjalp skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 14. september 2022 #16 Del Skrevet 14. september 2022 Ryddet og endret innlegg om dosering. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #17 Del Skrevet 14. september 2022 Jeg anbefaler å spørre på apoteket, når det ikke er travelt der. Jeg fikk veldig god hjelp når jeg som gravid med mangel fikk beskjed om å ta jerntilskudd, uten dose eller noe. Den ansatte hentet apotekteknikeren, som fant frem en type jern som var snill mot magen, med en lav mengde i hver tablett. Hun fortalte at gravide ofte reagerer på jern, og at jeg derfor skulle starte med en om dagen, og langsomt øke til jeg fant dosen magen min tålte, opp til en maksdose. Anonymkode: f7933...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #18 Del Skrevet 14. september 2022 Jeg har brukt ørten typer jerntabletter som både blodgiver og anemisk gravid. Jeg foretrekker FerroRetard. De har time-release, altså slipper de jernet litt og litt, i stedet for én stor dose. Det gjør at de er mye mildere mot magen, og i tillegg er man mindre sårbar for at jernet ikke tas opp pga mat og drikke. Anonymkode: 70c45...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #19 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skulle man blitt dårlig i magen? Et symptom av jerntilskudd er hard mage, oftest. Men kan du ikke spise en-to brødskiver om dagen med leverpostei? Det er mye jern i det. Anonymkode: c5757...8f5 Hard mage ER dårlig mage.. Og faktisk er det like mange som får løs mage som hard mage Nei, det er ikke mye jern i leverpostei, sammenlignet med 100 mg jerntabletter. Anonymkode: 70c45...05c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #20 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 19.10): Er det vanlig at alle som er gravid tar jerntabletter?? jeg er i uke 26 og har ikke fått med meg før nå at det er vanlig å begynne i uke 18-20. jeg har litt lavt, men klarer ikke ta det! Tar du jerntabletter? Og hvilken? Anonymkode: 84952...068 Ja jeg tok fra ca uke 8 etter påvist jernmangel. Problemet er at det er vanskelig å få det opp i svangerskapet, så det ble dessverre ikke noe bedre. Anonymkode: a7123...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå