Gå til innhold

Min 14 år gamle sønn har begynt å høre på Andrew Tate. Det nytter ikke å prate med ham - hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 hours ago, AnonymBruker said:

jeg tror løpet er kjørt nå...

Anonymkode: 1c797...e99

Gutten er 14 år og du gir opp? Husk at han ennå har 10 år igjen før han er mentalt ferdigutviklet, og i mellomtiden går utviklingen i rykk og napp: Det er typisk for tenåringer å skjene i forskjellige retninger mens de prøver å finne sin egen identitet. For jenter handler det om hva slags kvinne man skal bli; for gutter handler det om hva slags mann.

Og gutter som savner en tydelig mannlig rollemodell i hverdagen, har tendens til å søke seg til de mest markante mannspersoner de ser - kjente menn og endog mannlige fantasifigurer - og ofte bikker dette over i ekstremversjoner av maskulinitet; også negative.

I tillegg framstilles ofte kvinne og mann som hverandres totale motsetninger, og en gutt som savner mannlig rollemodell kan da fort bli "anti-kvinnelig", når han skal finne ut hva det vil si å være mannlig. Hadde det ikke vært Tate, hadde det vært en annen ytterliggående fyr.

Slike gutter trenger motvekt i form av tydelige og normalfungerende menn, som er tilstede i deres liv og viser dem en sunn maskulinitet.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt diskusjoner om denne fyren med mine to ungdomsgutter også, og de mener at han ikke mener alle tingene som han sier, at han er ironisk og at mye av det er kødd. Jeg er tvilende, men jeg har bare lest negative ting om fyren. I følge ungene mine er det nettopp fordi jeg ikke har noe peiling på han fyren, fordi jeg bare har lest det som media skriver om han og det er bare det negative, visstnok.. 🤷‍♀️

Jeg kjenner ikke guttene mine igjen i noe av det jeg har lest om Andrew Tates holdninger, de er ikke enige i de tingene som jeg trekker fram, og mener som sagt at han er sarkastisk/ironisk/kødder, men i følge dem har/sier han mye annet bra. Hva nå enn det skulle være, aner ikke jeg. Jeg har ikke tik tok og har ikke sjekket ut fyren. Dessuten har jeg lest/hørt at han har blitt kastet ut av disse sosiale media plattformene. 

Anonymkode: 6739c...1f8

Du får be dem fortelle tydelig hva som er så bra med Tate. Be dem også fortelle tydelig hva som er humor og morsomt i det han sier.

Anonymkode: c96fd...5c8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si til sønnen din at det er bare sopere og feige grinegutter som hører på Andrew Tate (a.k.a Teit). Ingen ordentlige menn er sånn som han snørrklysa der.

Anonymkode: 5b05e...26a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mannen sier mye delig og mye horribelt. Mellom linjene har han mange gode poeng, men kanskje en forferdelig måte å si det på. 

Sett deg ned, se og hør på hva han sier. Ikke gå inn å fnys av alt, men heller les litt mellom linjene. Hadde han sagt ting rett frem hadde ingen noen gang hørt på han

Anonymkode: 6cbb0...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan storebror hjelpe til? Henge litt med han, være kul og gi tips til hvordan behandle jenter?

Anonymkode: a9ca9...a9d

TS her: 
Jeg har tenkt på det. Storebror studerer i en annen by, og er svært politisk aktiv i et parti Tate nok ikke ville likt. Storebror er også blitt litt av en akademikertype... Tror dere fjortenåringen min vil lytte til storebror? Sånn med tanke på ideologiske forskjeller. Men uansett, jeg ringer storebror nå, jeg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns mannen sier mye delig og mye horribelt. Mellom linjene har han mange gode poeng, men kanskje en forferdelig måte å si det på. 

Sett deg ned, se og hør på hva han sier. Ikke gå inn å fnys av alt, men heller les litt mellom linjene. Hadde han sagt ting rett frem hadde ingen noen gang hørt på han

Anonymkode: 6cbb0...51d

Fortell meg tre gode poeng han har, som ikke er i retning av "spis sunt" og "tren regelmessig" - noe som er unikt for Tate.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da hadde jeg rett da. 
En fraværende forelder som har skapt dette problemet. 
Forskjellen er at du har prøvd å hjelpe, men det er tydelig at denne barnepsykologen ikke har vært nok. 
Når de blir tenåringer er det mye som  forandrer seg. 
De søker etter noe som kan erstatte det de mangler i livet sitt. 
Hvor er faren? Nekter han kontakt eller har du satt foten ned mot kontakt ? 

Anonymkode: f1ec6...8cb

TS her:
Skrev tidligere, far flyttet til en annen kant av landet for jobb da vi skilte lag, og kom tilbake for noen år siden. Far har god kontakt med sønnene sine og han ser yngste ofte (eldste studerer i annen by), men det virker ikke som om de snakker om "viktige" ting - far er rask på avtrekkeren i forhold til alt som har med lommeboka å gjøre, så han tar dem med på ferier, hjelper til med skolemateriell og betalte lappen for eldstemann. 

Jeg kunne snakket med faren deres om Andrew Tate, men jeg vet at  eksen min ikke har noe som helst peiling på tiktok, sosial media (utover FB), så jeg ville måttet forklare veldig mye om alt fra manosphere til incels osv. - men selv da vet jeg at han ikke er av typen som tar opp viktige ting. Han er svært konfliktsky, dette var noe av grunnen til at vi skiltes. Jeg ønsket parterapi, han benektet at det var noe problem, osv., helt til vi var som spøkelser for hverandre. Da vi skiltes flyttet han til andre enden av landet, sikkert litt for å slippe å tilfeldigvis møte på meg - selv om vi ikke hadde en bitter skilsmisse. Jeg vet rett og slett ikke om far er rette personen til dette. 

Men jeg har sagt ifra til både broren min og eldste gutten min. Både i livsførsel og ideologi er begge svært forskjellige fra min 14 år gamle sønn, men jeg håper likevel han får noe ut av å snakke med dem.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til sønnen din at det er bare sopere og feige grinegutter som hører på Andrew Tate (a.k.a Teit). Ingen ordentlige menn er sånn som han snørrklysa der.

Anonymkode: 5b05e...26a

Tror egentlig ikke det hjelper at mamma sier sånt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det kan ikke være vanskelig å snakke med 14-15 åringer. Det er deres forbannede ansvar. Verdier må man snakke om fra 1. år. Ikke med innprenting og pekefinger, men som en naturlig del av hverdagen. Da legger du grunnlaget for at ungen din blir et godt menneske. At ungdommer oppsøker det farlige og det mørke er helt naturlig.

Anonymkode: df158...7cf

"Det kan ikke være vanskelig å snakke med 14 -15-åringer."

...Har du MØTT en tenåring? Noen gang? De sitter på mobilene sine og fnyser av alt du sier - eller nikker og er enige og alt, men gjør akkurat som de vil likevel. Det er vel sånn de skal være fra naturens side, for å vokse opp til å bli egne individer, men det suger litt når de havner i klørne på noen som Tate.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg tror du kan få til er åpen dialog. Snakk med ham og hør hva han mener tate sier som han synes er smart. Jeg vil tro at mange av de som synes tate er kul egentlig synes det er mest kult med den "bli rik"-Greia hans. Det er tøft med biler og båter og bli rik uten å anstrenge seg. Dårlig forbilde, selvfølgelig. Men tror nok de fleste vokser fra ham etterhvert. Prøv å snakke med gutten din uten å dømme ham. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger nok en alvorsprat fra en mann. Har dere noen andre farsfigurer enn barnefar i familien?

Anonymkode: 46ec8...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest annet enn HI, men antar at dette skyldes fravær av far, og en mor som oppdrar barnet som om det skulle vært en datter. 

Da blir dette resultatet. 

Anonymkode: 957a1...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/RrP825/klar-oppfordring-til-fedrene-vaer-et-godt-forbilde-og-ta-et-oppgjoer-med-andrew-tates-holdninger

Mange gode råd her. Bruk bror, deg selv og evt.andre voksne i miljøet. Kan du foreslå at  de bruker mannen som utgangspunkt for diskusjon på skolen? Prøver å finne for /i mot....reflektere rundt hva han egentlig sier etc.

Anonymkode: c6473...98e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler:

Anonymkode: f26fb...388

TS her:
Henne har jeg faktisk sett på allerede! Hun er hvass, hu der. Lærte meg veldig mye fra den videoen, om Tate. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/RrP825/klar-oppfordring-til-fedrene-vaer-et-godt-forbilde-og-ta-et-oppgjoer-med-andrew-tates-holdninger

Mange gode råd her. Bruk bror, deg selv og evt.andre voksne i miljøet. Kan du foreslå at  de bruker mannen som utgangspunkt for diskusjon på skolen? Prøver å finne for /i mot....reflektere rundt hva han egentlig sier etc.

Anonymkode: c6473...98e

Bak betalingsmur... Dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest annet enn HI, men antar at dette skyldes fravær av far, og en mor som oppdrar barnet som om det skulle vært en datter. 

Da blir dette resultatet. 

Anonymkode: 957a1...71e

TS her: Kanskje du skal lese mer enn HI, da, for det nevnes både onkler og eldre brødre.
Jeg har ikke oppdratt sønnen min "som" noe som helst, slik antikvarisk tankegang må du tilbake på femtitallet med. 
Nei, min sønn var (og er!) svært følsom, og vi har alltid snakket om følelser og ting han har slitt med. Svært ofte har det vært han som har ønsket å snakke om vanskelige ting, og i stedet for å be ham suck it up like a man (slik jeg antar du ville gjort?), har vi sammen satt oss ned og regulert vanskelige følelser, tenkt ut teknikker for hva vi kan gjøre når vi føler store ting, og så videre. 

Samtidig har han alltid hatt typisk maskuline interesser og har vært populær blant jevnaldrende gutter. Han har drevet med fotball siden han begynte på barneskolen og nå er snowboard og skateboard tøft. Uten at det å være feminin er galt - jeg har aldri oppfattet ham som feminin. Ikke i det hele tatt. Det jeg faktisk HAR oppfattet ham som, er en gutt som ikke er redd for å være god kompis og gi ekstra støtte. Eksempel - en kompis av ham hadde det ikke så greit hjemme en stund, så sønnen min ba pent om vennen kunne bo hos oss et par uker, til ting roet seg i heimen. Dette var selvsagt greit.

Jeg håper og tror Tate-tullet bare er en edgy tenåringsgreie han snart skjønner han er altfor god for. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg skulle nok begynt der, ja, men jeg tror løpet er kjørt nå... Siden jeg reagerte med panik først. Men, jeg skal høre med onkelen hans om de kan prate litt sånn som du beskriver. Takk for råd!

Nei da. Du bare sier : Vet du hva, jeg har tenkt litt. Og jeg må beklage at jeg reagerte så kraftig med en gang. Men jeg ble bare så redd, jeg ønsker deg det beste. Jeg håper vi kan prøve på nytt, og jeg ønsker å lytte ".. Osv. Noe i den duren.

Og gode forbilder ja! Driver han med noe sport eller hobby? Hvordan har han det sånn egentlig? Har han det godt med seg selv? Har han godt selvbildet? Er han ulykkelig forelsket? Prøv å finn ut av dette. Det kan ligge noe bak. Men det kan også være en fase. 

Jeg ville også prøvd å snakke med han om det med faren som forlot han. Det kan sette dype spor i en ung sjel. Men hvis du har vært en gud støtte, vil det være mindre belastende. Men jeg tror det er viktig å være åpne om dette, snakke om dette og være en god støtte for han 🙂

Anonymkode: e0354...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hadde kastet det udyret glatt ut. Ellers hadde jeg oppfylt fordommene hans om kvinner. Synes han alle kvinner er dritt, hadde jeg oppført meg som en dritt mot ham. 

Anonymkode: a20f6...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så ekstremt aggressive mot Andrew Tate - har dere hørt hva han har å si? 

Altså ikke hva andre sier at han sier, men det han faktisk sier selv?

Anonymkode: 04f5c...8e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...