AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Jeg er kunstner, og har begynt å faktisk tjene litt. Skjønner at jeg må starte ENK, begynne å føre regnskap, lese meg opp på regler for ditt og datt. Hver gang jeg googler eller spør folk hvor jeg bør finne informasjonen, blir jeg tilsendt linker som jeg forsøker å lese, men rullegardina går ned. Jeg vet at folk gjør dette hver eneste dag og at de aller fleste får det til, og jeg vet ikke hvorfor det er så vanskelig for meg. Jeg har ADHD, riktignok, og går på medisiner - men selv medisinene hjelper ikke her. Jeg prøver å lese, men husker ikke det jeg har lest noen minutter senere, notater hjelper ikke. Jeg tenker tilbake til de gangene i mitt liv jeg faktisk HAR lært noe jeg har syntes var vanskelig, og det som har funka tidligere har vært følgende: 1: Bøker, gjerne med forklarende bilder "for dummies"-style, lister over alt man trenger helt i starten, osv. 2: Veldig underholdende YouTube-videoer eller podcasts. Sistnevnte funker jo ikke her, for jeg trenger å se hva jeg skal gjøre Igjen, jeg vet jeg er teit. Men finnes det noen morsomme YouTube-kanaler for denne typen ting? Hva med bøker, hefter? Anonymkode: 224db...4c4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 Det beste rådet jeg kan gi er å skaffe deg en regnskapsfører!! jeg har add og ENK, og min er gull verdt selv om det er dyrt. Anonymkode: 05bd1...f66
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det beste rådet jeg kan gi er å skaffe deg en regnskapsfører!! jeg har add og ENK, og min er gull verdt selv om det er dyrt. Anonymkode: 05bd1...f66 Jeg har ikke tjent nok til at jeg har råd til noe sånt. Er student. Anonymkode: 224db...4c4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 Du kan stifte ENK selv, og bruke Fiken regnskapsprogram. Det skal være det letteste programmet for de som ikke kan regnskap. Du må betale forskuddsskatt 4 ganger i året, og blir mva-pliktig når du har omsatt for over 50 000kr. Få deg en bedriftskonto og skattetrekkskonto. Ta vare på kvitteringer for alt du kjøper. Jeg vet dessverre ikke om noen bøker, men det finnes fb-grupper der man får gode råd; flere regnakapsførere der. Evt kan du ta en «hybrid» modell, der du fører alt selv men betaler for kvalitetssjekk og noe rådgiving. Anonymkode: 05bd1...f66 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 Selv om du ikke husker alt etter du har lest/hørt noe så er jo informasjonen der, du trenger ikke gå rundt å huske alt. Lag deg en årsplan med lister over hva som må gjøres årlig, kvartalsvis, månedlig og ukentlig. Kan godt være DNB f.eks. har dette ferdig satt opp, mener de hadde en kampanje for å starte eget firma for noen år siden. Ikke sikkert du har noe på hvert punkt til å begynne med, men viktig for å få med alt. Flere banker har rådgivere som kan hjelpe deg i gang. Har også hørt at Fiken er bra for små foretak som ditt. Sett av en dag i måneden til papirarbeid, sørg for at alt av ev. fakturaer kommer inn elektronisk, og send ut dine egne på mail. Ved kontantkjøp tipper jeg du kan scanne inn i kvitteringen i Fiken-appen med mobilen, gjør det med én gang så er du sikker på at du har det. Anonymkode: 601bb...a7b 1
Majer Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 Folk med adhd og høy IQ har større sjanse for å klare seg som gründere enn andre. De fleste businesser feiler på at man mangler nok kunnskap om det. Det ligger nok gratis forelesninger ute fra de store universitetene i USA og England til at man kan ta en gratis MBA (uten studiepoeng). Google free mba og ta kurs du tenker er relevante?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Angående at du sliter med å få med deg tekst du leser, kan det hjelpe å skru på at datamaskinen/mobilen din leser opp teksten for deg? Mange synes det er lettere å få med seg innholdet når de ikke må konsentrere seg om å lese. Anonymkode: 0e34f...e24
K.B. Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er kunstner, og har begynt å faktisk tjene litt. Skjønner at jeg må starte ENK, begynne å føre regnskap, lese meg opp på regler for ditt og datt. Hver gang jeg googler eller spør folk hvor jeg bør finne informasjonen, blir jeg tilsendt linker som jeg forsøker å lese, men rullegardina går ned. Jeg vet at folk gjør dette hver eneste dag og at de aller fleste får det til, og jeg vet ikke hvorfor det er så vanskelig for meg. Jeg har ADHD, riktignok, og går på medisiner - men selv medisinene hjelper ikke her. Jeg prøver å lese, men husker ikke det jeg har lest noen minutter senere, notater hjelper ikke. Jeg tenker tilbake til de gangene i mitt liv jeg faktisk HAR lært noe jeg har syntes var vanskelig, og det som har funka tidligere har vært følgende: 1: Bøker, gjerne med forklarende bilder "for dummies"-style, lister over alt man trenger helt i starten, osv. 2: Veldig underholdende YouTube-videoer eller podcasts. Sistnevnte funker jo ikke her, for jeg trenger å se hva jeg skal gjøre Igjen, jeg vet jeg er teit. Men finnes det noen morsomme YouTube-kanaler for denne typen ting? Hva med bøker, hefter? Anonymkode: 224db...4c4 Skatteetaten har egne kurs.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 I min kommune har vi en næringspark som hjelper grundere i gang. Anonymkode: 44b76...114
Istinde Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 Philip Kotlers bok om Markedsføringsledelse 👏👏👏
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 Skatteetaten har kurs, som en nevner. Du kan også abbonere gratis på «Sjekk regnskapet», for gode tips☺️Og kanskje finne et regnskapskurs som bruker den programvaren du velger(fiken, visma eaccounting, tripletex etc). Det er MYE penger å spare om du fikser alt selv😄 Anonymkode: 05bd1...f66
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan stifte ENK selv, og bruke Fiken regnskapsprogram. Det skal være det letteste programmet for de som ikke kan regnskap. Du må betale forskuddsskatt 4 ganger i året, og blir mva-pliktig når du har omsatt for over 50 000kr. Få deg en bedriftskonto og skattetrekkskonto. Ta vare på kvitteringer for alt du kjøper. Jeg vet dessverre ikke om noen bøker, men det finnes fb-grupper der man får gode råd; flere regnakapsførere der. Evt kan du ta en «hybrid» modell, der du fører alt selv men betaler for kvalitetssjekk og noe rådgiving. Anonymkode: 05bd1...f66 TS her: - Er MVA det samme som skatt? - Betyr det at det ikke er vits i å starte ENK før jeg ligger an til å tjene over 50 000 i året? - Hva hvis jeg ikke har noen "rutinert" inntekt - jeg vet jo aldri når pengene kommer. Føles litt urettferdig å måtte betale forskuddskatt da, er det ingen annen måte å gjøre det på, i alle fall i starten? Jeg tør ikke å gjette hvor mye jeg vil få inn, og jeg har ikke råd til å sende avgårde masse penger i forskuddskatt og så tjener jeg plutselig ikke noe på lenge... Anonymkode: 224db...4c4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #13 Skrevet 11. september 2022 Kommunene og næringsforeninger pleier å ha opplegg for grundere 👌 Anonymkode: 0b61c...c5e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #14 Skrevet 11. september 2022 Ts, vet du ca hva du kan tjene i året? Det er en gråsone mellom hobby og næring. Kanskje dette er på hobbynivå? Jeg vet ikke, men du bør få avklart det først. Anonymkode: 05bd1...f66
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts, vet du ca hva du kan tjene i året? Det er en gråsone mellom hobby og næring. Kanskje dette er på hobbynivå? Jeg vet ikke, men du bør få avklart det først. Anonymkode: 05bd1...f66 TS her: I år har jeg tjent kanskje... 10 000? Men har bare tjent noe det siste halvåret, da. Og jeg har jo brukt penger på utstyr også, så jeg har nok ikke så mye inntjenings som jeg tror. Men har solgt masse små trykk, så jeg har i alle fall en business gående i volum/antall, om ikke profitt. Jeg vet at man kan tjene 6000 skattefritt. Men helt ærlig tenker jeg nå at dersom jeg ikke ligger an til å tjene ganske mye mer enn det her, gidder jeg ikke lage et ENK. Hvordan skal egentlig noen vite at jeg har fått inn 10 000 via kunst uansett? Det kunne like godt vært vippsing mellom venner for matvarer eller noe sånt. Hvis Skatteetaten gidder å komme etter meg for så lite blir jeg overraska Anonymkode: 224db...4c4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #16 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS her: I år har jeg tjent kanskje... 10 000? Men har bare tjent noe det siste halvåret, da. Og jeg har jo brukt penger på utstyr også, så jeg har nok ikke så mye inntjenings som jeg tror. Men har solgt masse små trykk, så jeg har i alle fall en business gående i volum/antall, om ikke profitt. Jeg vet at man kan tjene 6000 skattefritt. Men helt ærlig tenker jeg nå at dersom jeg ikke ligger an til å tjene ganske mye mer enn det her, gidder jeg ikke lage et ENK. Hvordan skal egentlig noen vite at jeg har fått inn 10 000 via kunst uansett? Det kunne like godt vært vippsing mellom venner for matvarer eller noe sånt. Hvis Skatteetaten gidder å komme etter meg for så lite blir jeg overraska Anonymkode: 224db...4c4 Dette er å regne som hobby inntekt enn så lenge, hvis du tenker summen du hsr tjent minus det du har kjøpt for å kunne produsere og evt minus for timene du har brukt. Hvis du ser fram over at du havner mer og mer i pluss og at det sannsynligvis vil fortsette slik må du over på enk/as. Skatteetaten har ikke en grense eller et magisk beløp for dette, men når overskuddet er sannsynlig og vedvare vil du være aktuell for enk. For eksempel er det folk som driver dyre oppdrett og får inn mange ganger ditt beløp men fortsatt kan regnes som hobby inntekt. Det jeg ville vært flink på nå er å spart/ført opp det man har av utgifter og inntekter på hobbyen. Slik vil du selv ha en viss oversikt og skulle det bli et tema for Skatteetaten på et senere tidspunkt har du regnestykket klart. Anonymkode: 573b1...c17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå