Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med den nye tjenesten Nordnet One? Jeg har lenge hatt i bakhodet at jeg har lyst å begynne å spare i fond, men er helt grønn på det, og finner ikke nok engasjement til å sette meg ned å lese så mye om det. Jeg skumleser litt iblant, også legges tanken vekk igjen.. 

Kan Nordnet One være et godt valg for sånne som meg? Forklar gjerne om du kan😊

Anonymkode: 1d777...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fikk e-post om den først for litt over en uke siden, så hvordan skulle jeg rekke å få noe erfaring med den? Men jeg har tatt en titt nå for jeg ble veldig nysgjerrig på hva dette egentlig er.

For meg så ser det bare ut som dette er tre kobinasjonsfond bestående av diverse indeksfond, rentefond, men også fond for norske statsobligasjoner med varighet 1-3 år. Det ser ikke noe spesielt ut, men det kan sikkert være et godt valg avhengig av om du ønsker å investere i norske statsobligasjoner, globale rentefond og/eller indeksfond på en "lettvint" måte. Du kan også kjøpe fondspakker på Kron som vil være tilnærmet ekvivalente. 

er er en enkel beskrivelse fra det jeg kan se om Nordnet One:

Forsiktig -

50% norske statsobligasjoner 
20% globalt rentefond (kreditt)
resten forskjellige indeksfond spredt stort sett globalt men med ekstra poster på oslo, sverige, finland, danmark.

Veldig liten risiko, men også veldig lite å tjene på denne. Treårig norsk statsobligasjon ligger vel i 2020 på ca. 0.44%, men vil tro at den går opp på grunn av renteøkninger. Bare 30% eksponering mot aksjemarkedet. Her er det svært liten risiko for at du går i minus, men du får ikke store inntektene heller.

Balansert - 

42% - Stor post globale indeksfond med fokus på selskaper med lav ESG score (kort og galt - firmaet fokuserer på å ta bærekraftige og etiske korrekte valg sett opp mot miljøet, samfunnet selskapet er i og styresett). 
28% norske statsobligasjoner
12% rentefond (kreditt)
resten i div. indeksfond rundt i norden. Men også litt i "emerging markets" / vekstmarkeder. Ca. 6% i disse.

Medium risiko. Eksponerer vel 45% mot aksjemarkedet, men det er bare 15% mer enn Forsiktig... Også lite å hente her men også veldig trygt valg om du ikke vil ta risiko.

Offensiv - 

70% i globalt indeksfond med fokus på ESG
10% i indeksfond for vekstmarkeder med fokus på ESG (det er svært få av disse i vekstmarkeder...)
Resten i div. nordiske indeksfond.

Dette er den eneste jeg synes har noe som helst interesse for meg og det er fordi kombinasjonsfondet eksponerer 80-100% mot aksjemarkedet, minus evt. kontantbeholdning de måtte ha.

Endret av Gjest5656
Skrevet (endret)

Vurdering pris:

0,16% i året

Men problemet er plattformavgiften på 0,29%

Det gir en totalkostnad på 0,16+0,29 = 0.45% i fortløpende avgifter til Nordnet i året for å ha dette fondet.

Du får kjøpt et globalt indeksfond hos Kron med fokus på ESG til 0,16% (Kron Indeks Global virker tilnærmet ekvivalent med Nordnet Offensiv) - du kan også justere sånn at du får mer eksponering mot rentefond som du selv ønsker... og KLP Selger også aksjefond som AksjeGlobal og AksjeNorden rundt 0.18% uten noe ekstra avgifter direkte på sine sider.

Jeg synes dette tilbudet fra Nordnet er dyrt og dårlig skal jeg være ærlig :) 

Endret av Gjest5656
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for gode forklaringer. Da dropper jeg tanken om Nordnet One. Jeg er så grønn på området at jeg er redd jeg aldri kommer meg igang med sparing i fond.. ønsker å forstå hva jeg gjør før jeg hiver meg ut i noe, men siden jeg føler det vil ta tid å sette seg inn i dette, så blir det visst aldri noe av. Hadde vært så greit med noe enkelt, bra og billig, men den komboen er vel ikke så lett å finne.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 14.03):

Tusen takk for gode forklaringer. Da dropper jeg tanken om Nordnet One. Jeg er så grønn på området at jeg er redd jeg aldri kommer meg igang med sparing i fond.. ønsker å forstå hva jeg gjør før jeg hiver meg ut i noe, men siden jeg føler det vil ta tid å sette seg inn i dette, så blir det visst aldri noe av. Hadde vært så greit med noe enkelt, bra og billig, men den komboen er vel ikke så lett å finne.

Tipset er å bare sette av en liten sum i mnd uansett hvor det er.

Nordnet One er ikke noe særlig rimelig i forhold til andre tilbud, men det kunne ha vært verre. Vi lever nå i en tid hvor vi aldri har sett så lave gebyrer på aksjefond som nå.

Kron og Sbanken er to formidlere med ASK-konto som jeg ville anbefalt. Nordnet er mer komplisert og dyrere.

Endret av Gjest5656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...