Gå til innhold

Er det lov med parfymerte barn på barne/ungdomsskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til en jente i 8. Klasse som er helt ekstrem på å spraye seg med dufter, og nå er det minst to parfymer hun tar på seg, i tillegg til hairmist, hårspray, spraybalsam, ansiktskrem og roll on som alle lukter. Jeg tenker på om skole/ lærere har noen regler for dette?

Når jeg står 2 meter unna henne kjenner jeg parfymelukten veldig godt, og lurer på hvordan det er for en lærer når kanskje halve klassen består av jenter som har sprayet seg med parfyme før de har gått på skolen.

Man kan jo utvikle parfymeallergi på grunn av dette.

Anonymkode: 49a73...922

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen regler for dette, men i noen klasser er det barn med allergi, og da henstilles alle om å respektere det. 

Jeg jobber på skole og har ikke opplevd at jentene lukter såpass sterkt. Kanskje du må sette noen grenser?

Anonymkode: c91af...3d6

• Liker 4
Skrevet

Vi har ingen regler på min arbeidsplass, men vi har det oppe på møter fra tid til annen. 

Skyllemiddel er like jævlig lukt som parfyme, bare så det er sagt!

Anonymkode: fd80e...88e

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ingen lov som tilsier at elever ikke kan bruke parfyme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes ingen regler for dette, men i noen klasser er det barn med allergi, og da henstilles alle om å respektere det. 

Jeg jobber på skole og har ikke opplevd at jentene lukter såpass sterkt. Kanskje du må sette noen grenser?

Anonymkode: c91af...3d6

Jeg setter grenser men halve måneden er hun hos sin far og bonus mor og der reagerer de ikke på det.

Jeg er ikke så veldig jålete selv og sluttet å bruke parfyme for 13 år siden da jeg begynte å jobbe i et yrke som krever at man skal lukte nøytralt.

Har etter dette fullstendig mistet lysten til å bruke parfyme i fritiden min, og det eneste jeg påfører kroppen av duft er en vaniljebodylotion når jeg ikke skal på jobb.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ingen regler på min arbeidsplass, men vi har det oppe på møter fra tid til annen. 

Skyllemiddel er like jævlig lukt som parfyme, bare så det er sagt!

Anonymkode: fd80e...88e

Helt enig! Vi bruker kun Nøytral her hjemme.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg setter grenser men halve måneden er hun hos sin far og bonus mor og der reagerer de ikke på det.

Jeg er ikke så veldig jålete selv og sluttet å bruke parfyme for 13 år siden da jeg begynte å jobbe i et yrke som krever at man skal lukte nøytralt.

Har etter dette fullstendig mistet lysten til å bruke parfyme i fritiden min, og det eneste jeg påfører kroppen av duft er en vaniljebodylotion når jeg ikke skal på jobb.

Ts

Nå jobber jeg i VGs, men vi har kjørt prosjekt om hvor mye parfyme det er i for eks skyllemiddel, vaskemidler ol. Hårspray, enkelte typer sjampo og balsam lukter også sterkt. 
 Elevene  har selv jobbet med dette og vi er ikke så plaget med at elevene bruker mye parfyme. Om det har noe med om at de er blitt mer bevisst, vet jeg ikke men det har nok hatt en effekt. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnnePåLande skrev (5 minutter siden):

Nå jobber jeg i VGs, men vi har kjørt prosjekt om hvor mye parfyme det er i for eks skyllemiddel, vaskemidler ol. Hårspray, enkelte typer sjampo og balsam lukter også sterkt. 
 Elevene  har selv jobbet med dette og vi er ikke så plaget med at elevene bruker mye parfyme. Om det har noe med om at de er blitt mer bevisst, vet jeg ikke men det har nok hatt en effekt. 

Veldig lærerikt! Man skulle hatt sånne prosjekt på ungdomstrinnet også så ungdommene lærer hva det er de smører på seg av kjemikalier.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig lærerikt! Man skulle hatt sånne prosjekt på ungdomstrinnet også så ungdommene lærer hva det er de smører på seg av kjemikalier.

Ts

Ja, det er veldig lærerikt. Du kan gjerne tipse læreren om de kan gjennomføre et slikt prosjekt? Ungdommer hører ikke på hverken foreldre eller lærere når vi anbefaler mindre bruk av parfyme. Men når de finner ut av ting selv, pleier det å gå  seg til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har jobbet på skoler hvor det er parfymefritt, og dette faktisk står i regelverket til skolen (godkjent av SU). Elever som har sprayet seg med en flaske parfyme blir enten a) sendt i dusjen på skolen, og får låne en tskjorte/genser, b) foreldre kontaktet og de må hjem for å skifte og dusje. 

Dette syns jeg er helt ok, for spesielt i 5-10.trinn så er de ekstremt dårlige på dette med regulering, og ikke rart man får hodepine av å sitte i et klasserom en hel dag med 30 ulike parfymer rundt seg. 

Anonymkode: de535...7e0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du kan fylle ut søknadskjema om dattera di ønsker å bruke noe annet enn neutral

....

Anonymkode: a29b3...133

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan fylle ut søknadskjema om dattera di ønsker å bruke noe annet enn neutral

....

Anonymkode: a29b3...133

Hva mener du? Jeg vasker klærne hennes med Nøytral men hun sprayer på seg et tonn med parfyme så da lukter det jo uansett.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har jobbet på skoler hvor det er parfymefritt, og dette faktisk står i regelverket til skolen (godkjent av SU). Elever som har sprayet seg med en flaske parfyme blir enten a) sendt i dusjen på skolen, og får låne en tskjorte/genser, b) foreldre kontaktet og de må hjem for å skifte og dusje. 

Dette syns jeg er helt ok, for spesielt i 5-10.trinn så er de ekstremt dårlige på dette med regulering, og ikke rart man får hodepine av å sitte i et klasserom en hel dag med 30 ulike parfymer rundt seg. 

Anonymkode: de535...7e0

Oi, så flott! 
Skulle ønske det var slik på andre skoler også. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en datter med parfymeallergi. Alle er kjempeflink til å ta hensyn i klassen hennes heldigvis  ❤️ Det ble tatt opp første skoledag og det ble i tillegg sendt beskjed til foreldrene om dette. 

Anonymkode: 75a7a...9e1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Heldigvis ingen regler for det her, heller parfyme enn svettelukt , om noen er allergiske blir det noe annet

Anonymkode: f6e42...e00

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heldigvis ingen regler for det her, heller parfyme enn svettelukt , om noen er allergiske blir det noe annet

Heldigvis? 

Hva med de som ikke liker eller tåler parfymer?

Det finnes parfymefri deodorant også.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Heldigvis? 

Hva med de som ikke liker eller tåler parfymer?

Det finnes parfymefri deodorant også.

Ts

Du klarte ikke p lese alt??

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du klarte ikke p lese alt??

Oops, ser jeg ikke har fått med meg at det står; "om noen er allergiske blir det noe annet".

Ts

Skrevet

Forklar henne at sterke lukter kan trigge hodepine og migrene hos andre. 

Anonymkode: d77b1...a1a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ble allergisk etter å ha bodd med en som brukte veldig mye parfyme. Så selv om ingen har allergi enda kan det trigges av overeksponering. Defor mener jeg at skolen burde ha regler for dette. 

Anonymkode: 582d2...7db

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...