AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Men jeg føler meg ikke klar og har ikke behov for det enda. Baby fullammer og nekter flaske (er 4 mnd). Mannen mener det er viktig at vi venner baby til barnevakt tidlig, jeg er uenig! Det som hører med er at vi bor på andre kanten av landet, har ingen familie i nærheten. Svigers kan rett og slett ikke håndtere baby (vet de har oppdratt et barn, men de har rett og slett ikke teket med baby hvertfall). Hver gang vi har møttes etter baby ble født, har dem gjort så mye rart med baby (kastet barnet i luften før det kunne holde hodet, la en tung leke oppå smokken da baby lå i voggen for at den ikke skulle falle ut, baby kan hylgråte med de gir ikke baby tilbake fordi de mener alt går fint, merket ikke at baby hadde bæsjet langt oppetter ryggen og kom ut med samme klærne som var gjennomgriset av avføring etter bleieskift, skremmer baby (høylydt BØH!) så det begynner å hylgrine og mener at det må det bare tåle). Baby har somregel alltid grått når dem har holdt, selv om jeg både har matet, baby har sovet og alt bør være greit. Jeg klarer bare ikke tanken på å forlate baby mens de er barnevakt. Jeg stoler rett og slett ikke på at de ikke kommer til å gjøre noe rart, evt ringe hvis baby skulle bli krakilsk. De er litt av den gamle skolen, som mener at barn har godt av å gråte 😔 Svigers kommer neste helg, og mannen har halvveis lovet dem å være barnevakt og prøver tvinge meg til at vi SKAL ut. Jeg har nemlig ikke "godt av å gro fast inne med baby". Og de gleder seg selvfølgelig til det æ. Men jeg klarer ikke og ser virkelig ikke hvorfor man skal stresse med barnevakt når baby ikke spiser fra flaske en gang. Det er en kort periode i det lange løp hvor jeg må være hjemme med baby! Hjelp! Hva tenker dere? Anonymkode: fca64...690 1 9
Populært innlegg BobbySocks Skrevet 10. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 10. september 2022 Si " nei". Ikke diskuter. Bare "nei". 49 1 16
Brunello Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 Jeg tenker at det svært få barn som har vindt av barnevakt. Jeg tegner med st mannen din planlegger at dere skal finne på noe på kvelden, og da vil barnet uansett tilbringe tiden i sengen sin. Og så tenker jeg at de fleste par har behov for tid alene. At den ene ikke har det, behøver ikke å bety at begge ikke har det. 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 God tur, hadde jeg ønsket mannen! Og så hadde jeg forresten ikke latt svigers håndtere babyen i det hele tatt før de fulgte deres anvisninger. Forøvrig ville jeg vurdert en nøye, alvorlig samtale med far her. Han har ikke biologiske instinkter og følelser som du har. Og tydeligvis har han i tillegg manglende kunnskap. Det er IKKE vanlig med barnevakt så tidlig, og skal det være det er det gjerne med noen som babyen treffer flere ganger i uka til vanlig, som kjenner babyen godt. Dessuten MÅÅÅÅÅÅ du som mor kunne stole på at barnevakten ringer hvis det trengs. Jeg synes du er ganske uforsvarlig om du overlater babyen til slike mennesker som dine svigerforeldre også, det er tydelig at de aldri burde ha eneansvaret for et lite barn. (Men ta den alvorssamtalen med far NÅ. Han hverken lytter til deg, respekterer deg eller bryr seg om hvordan du har det. Han må innse at om du to år fra nå fortsatt ikke vil overlate barnet til svigers, så står du faktisk helt fritt til å bestemme det. Du skal føle deg like trygg som han. Gjelder begge veier!) Anonymkode: a8b35...4d9 13 9
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at det svært få barn som har vindt av barnevakt. Jeg tegner med st mannen din planlegger at dere skal finne på noe på kvelden, og da vil barnet uansett tilbringe tiden i sengen sin. Og så tenker jeg at de fleste par har behov for tid alene. At den ene ikke har det, behøver ikke å bety at begge ikke har det. Dette. Man trenger jo ikke være ute så lenge. En times tid. Mannen vil tydeligvis tilbringe litt tid med deg. Jeg hadde gitt instruksjoner og gått med på det, i en veldig kort periode du kan mate før dere drar. Har mannen reagert på hvordan svigers håndterer baby? Helt ærlig, så føler jeg ofte mor har mye og si på hvordan svigers behandler babyen, alt er feil osv. Anonymkode: d4cf7...41f 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 HVA FAEN??? Skremmer babyen????? Det er seriøst barnemishandling. Hadde KLIKKA for meg om svigers hadde gjort det. Jeg hadde ALDRI ALDRI ALDRI latt de folka der passe ungen min. Kanskje når ungen hadde vært 2-3 år og kunne uttrykke egne behov. Har en baby på 4 mnd selv og er laaaangt fra klar for barnevakt. Babyen her tar flaske også, men er akkurat det med at andre ikke plukker opp signaler og forstår babyen. Mamma vet best Og morsinstinktet og tilknytning mellom mor og barn er sterkt! Ikke la andre tvinge deg til noe du ikke vil. Her blir det ingen barnepass før JEG sier ja. Far her hadde nok gladelig satt bort baby fra dag 1 🤣🤷♀️ Fedre har ikke de samme følelsene rundt baby. Anonymkode: 63d13...22d 7 1 6
Tomas77 Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Du svarer egentlig på det hele når du sier du ikke stoler på dem. Ingen lar barnet være med folk de ikke stoler på. 14 1 10
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 Jeg synes det er for tidlig å ha barnevakt når babyen er fire mnd. Selv om de ikke tar varig skade av det, betyr ikke det st de nødvendigvis har det så bra. Og med disse svigerforeldrene hadde det vært helt uaktuelt. Det er ikke greit å love andre at de skal få være barnevakt. Det må være foreldre/barn som har behov for det- man har aldeles ikke plikt til å låne vekk babyen sin til andre. Vær tydelig og klar og si nei. Anonymkode: 88582...765 5 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at det svært få barn som har vindt av barnevakt. Jeg tegner med st mannen din planlegger at dere skal finne på noe på kvelden, og da vil barnet uansett tilbringe tiden i sengen sin. Og så tenker jeg at de fleste par har behov for tid alene. At den ene ikke har det, behøver ikke å bety at begge ikke har det. Eh. Besteforeldrene det fortelles om her skremmer jo babyen. Og å påstå at man ikke har vondt av barnevakt til en fire måneder gammel baby som fullammes? Jovisst. Det kan skade tilknytning, amming, trygghet og ikke minst, tillit og relasjon mellom baby og mor, og mor og far. Når den ene forelderen pusher den andre til noe den ikke er klar for (de færreste mødre er klar for barnevakt etter fire måneder), så anerkjenner ikke partneren den andres følelser. Min mann var tydelig på at jeg som mor hadde siste ordet her. Var ikke jeg klar så var det helt greit. ❤️ Anonymkode: a8b35...4d9 12 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 Jeg hadde nektet Anonymkode: 6bda1...3fd 6 2
Brunello Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eh. Besteforeldrene det fortelles om her skremmer jo babyen. Og å påstå at man ikke har vondt av barnevakt til en fire måneder gammel baby som fullammes? Jovisst. Det kan skade tilknytning, amming, trygghet og ikke minst, tillit og relasjon mellom baby og mor, og mor og far. Når den ene forelderen pusher den andre til noe den ikke er klar for (de færreste mødre er klar for barnevakt etter fire måneder), så anerkjenner ikke partneren den andres følelser. Min mann var tydelig på at jeg som mor hadde siste ordet her. Var ikke jeg klar så var det helt greit. ❤️ Anonymkode: a8b35...4d9 Veldig mange mødre jeg kjenner var overklare for barnevakt ganske tidlig. De fleste voksne mennesker er interessert i å ha voksen alenetid også når de er blitt foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 Brunello skrev (23 minutter siden): Jeg tenker at det svært få barn som har vindt av barnevakt. Jeg tegner med st mannen din planlegger at dere skal finne på noe på kvelden, og da vil barnet uansett tilbringe tiden i sengen sin. Og så tenker jeg at de fleste par har behov for tid alene. At den ene ikke har det, behøver ikke å bety at begge ikke har det. Barnet sovner somregel ikke før 22.30-24.00, så det er med stor sannsynlighet våken når vi er borte. Det sover heller ikke lengre enn 20-30 minutter i slengen. Anonymkode: fca64...690 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 Brunello skrev (14 minutter siden): Veldig mange mødre jeg kjenner var overklare for barnevakt ganske tidlig. De fleste voksne mennesker er interessert i å ha voksen alenetid også når de er blitt foreldre. Sier noe om miljøet du vanker i... Eventuelt at det er en kultur for at mannen skal få presse mor til å overlate babyen til andre. Fire måneder er særdeles kort tid. Jeg klarer faktisk ikke helt å tro på deg. Anonymkode: a8b35...4d9 12
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 Ærlig talt , her må du bare sette ned foten…barnet er tydeligvis ikke trygg på besteforeldrene, og de er nok ikke så veldig flinke på å lese barnet. Her får ikke svigers være barnevakt av den enkle grunn at de bor langt unna og barnet ikke er trygg på de. Jeg hadde uansett ikke etterlatt en 4 mnd gammel baby hos noen andre enn far.. du ammer, baby tar ikke flaske - det er grunn nok til å ikke ha barnevakt (hvis du føler det er lettere med en unnskyldning for å ikke reise ut). Du skal også være klar for å reise fra barnet ditt. Folk som sier at man har behov for alenetid, SPAR MEG. Har man satt barn til verden så setter man sine behov i 2. rekke, her er det tydelig at besteforeldrene ikke helt evner å ta vare på barnet på en trygg måte sånn at mor får slappet av. Det er ingen fasit på hvilket behov foreldre har for alenetid. Er du ikke klar så er du ikke klar, og en baby på 4 mnd har ingen som helst behov for å bli passet av andre. Hvis du endrer mening så er det vel 4 timer som er maks anbefalt tid borte fra en 4 mnd gammel baby Anonymkode: 94347...ff9 7 3
Brunello Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sier noe om miljøet du vanker i... Eventuelt at det er en kultur for at mannen skal få presse mor til å overlate babyen til andre. Fire måneder er særdeles kort tid. Jeg klarer faktisk ikke helt å tro på deg. Anonymkode: a8b35...4d9 Jeg vanker ikke i noe spesielt miljø. Våre venner består hovedsakelig av mennesker med lang utdannelse og høy lønn (inntekt godt over gjennomsnittslønn) som fikk barn omtrent på snittet for førstegangsfødene. 2 1
Brunello Skrevet 10. september 2022 #16 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnet sovner somregel ikke før 22.30-24.00, så det er med stor sannsynlighet våken når vi er borte. Det sover heller ikke lengre enn 20-30 minutter i slengen. Anonymkode: fca64...690 Da trenger dere i alle fall pause fra barnet, og barnet antakelig også fra dere. Har aldri hørt om barn som oppfører seg slik med unntak av på KG. 4
Hactar Skrevet 10. september 2022 #17 Skrevet 10. september 2022 Besteforeldre som i fullt alvor mener at en baby skal herdes på den ene eller andre måten, er av såpass gammel skole at jeg ikke hadde overlatt spedbarnet mitt til dem. Når du ammer, er det heller ikke rare utflukten dere kan planlegge. Her må far smøre seg med littegranne tålmodighet og ta hensyn til at han har valgt å sette et lite menneske til verden. Mens han venter, kan han lese litt om amming, tilknytning og babyens utvikling generelt, så han blir bedre i stand til å vurdere hva baby trenger, fra sine foreldre og fra eventuelle barnevakter på sikt. 6 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 Tusen takk for svar dere. Jeg føle meg overhode ikke klar, og har heller ikke behovet for å forlate baby riktig enda. Jeg kommer ikke til å klare kose meg overhode! Men hadde lyst å høre deres synspunkter om jeg er hysterisk eller om det er normalt 😊 Da stoler jeg på mitt og ønsker mannen god tur ut! Ts Anonymkode: fca64...690 5 9
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Skrevet 10. september 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg vanker ikke i noe spesielt miljø. Våre venner består hovedsakelig av mennesker med lang utdannelse og høy lønn (inntekt godt over gjennomsnittslønn) som fikk barn omtrent på snittet for førstegangsfødene. Jeg tviler på at noen av de ville følt seg trygg på å ha barnevakter som synes det er en grei løsning å legge noe over smokken på et spedbarn for at den ikke skal falle ut. Hvor fort vil ikke det kunne blokkere nese også? Eller å ikke støtte hodet på et så lite barn. Det ts beskriver kan være direkte farlig. Anonymkode: c80a8...290 10 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #20 Skrevet 10. september 2022 Men han har rett i at du ikke bør gro fast med babyen hjemme! Anonymkode: 72e42...934 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå