Gå til innhold

Leiebolig med 80 % luftfuktighet på soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har  nettopp flyttet inn i ny leiebolig hvor det ved bruk viser seg å være feil og mangler. 

1. Det er lekkasje i rørsystemer under vasken på do.

2. Det er lekkasje under vasken på kjøkkenet.

3. Varmt/kaldt vannkraft i dusjen går nesten ikke å flytte (må bruke begge hender og mikke mye frem og tilbake for å regulere temperaturen på vannet.

4. Som faktisk er det verste: Det viser seg å være 80% luftfuktighet på soverommet, som er et kjellerrom. Fikk også høre av bekjente i dag at nå lukter det mugg (rå kjeller) av meg (klærne mine som da også er i skap på soverommet).

Hvordan skal jeg forholde meg til denne situasjonen ?

Skal jeg ta det opp med utleier, eller kontakte en advokat med en gang ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si opp leieforholdet og finn et annet sted å bo. 

Skrevet

Det er utleier som har ansvar for dette, men min erfaring er at de som leier ut slike leiligheter ikke gidder å fikse de dessverre. 

Anonymkode: f2fe5...48f

Skrevet

Du må uansett informere utleier om manglene. Så begynn der.

Skrevet
3 hours ago, Ms. Clean said:

Skal jeg ta det opp med utleier, eller kontakte en advokat med en gang ?

Hva er greia med at alle her drar advokatkortet med èn gang? Er det vanlig å være på fornavn med advokaten sin her på dette forumet? Selv har jeg aldri vært borti en advokat på privaten..

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Start med å flytte. Så tar du det i fra.

Anonymkode: 8afbd...fcc

Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Hva er greia med at alle her drar advokatkortet med èn gang? Er det vanlig å være på fornavn med advokaten sin her på dette forumet? Selv har jeg aldri vært borti en advokat på privaten..

De fleste av oss har nok en advokat i vennegjengen. 😄 

Du må jo bare ta det med utleier, enten må det fikses nå eller så leverer du oppsigelse, skriftlig.

Anonymkode: a30f3...414

Skrevet

Om det er 80% luftfuktighet i kjelleren på huset hans, er vel sikkert huseier interessert i å vite det..  vannlekkasjer skader jo også hans del av huset?

Anonymkode: 72dd8...933

• Liker 1
Skrevet

Ved så høy luftfuktighet så kommer det nok muggsopp ganske fort 

Anonymkode: 27880...642

Skrevet

Selvfølgelig må du si i fra til utleier, du har en plikt til å si i fra så fort du oppdager noe som er ødelagt. 

Anonymkode: 1b0e6...842

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De fleste av oss har nok en advokat i vennegjengen. 😄 

Du må jo bare ta det med utleier, enten må det fikses nå eller så leverer du oppsigelse, skriftlig.

Anonymkode: a30f3...414

De fleste har en advokat i vennegjengen? Jeg vet ikke om jeg har møtt en advokat en gang. 

Anonymkode: c9d25...103

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste har en advokat i vennegjengen? Jeg vet ikke om jeg har møtt en advokat en gang. 

Eller jo, jeg serverte Mona Høiness en gang. 

Skrevet

Flytt! Jeg leide en slik leilighet, jeg ble syk. Nå eier jeg mitt eget og det var som en helt annen verden etter bare 2 dager i nytt hus. Puster bedre, mindre hodepine, mindre utslett på kroppen, bedre hud osv

jeg hadde en huseier som ga fullstendig faen uansett hvor mye jeg sa ifra, men hadde jeg sagt ifra så måtte jeg sikkert flyttet uansett så han kunne ha renovert hele dritten

Anonymkode: e055c...d99

Skrevet

1. gi beskjed skriftlig (og sporbart - epost eller SMS) til huseier med en gang. Legg gjerne ved videoer og bilder også. 

2. kjøp en luftavfukter (koster rundt en tusenlapp på Biltema eller Elkjøp) så du forhåpentligvis får luftfuktigheten ned til levelige nivåer i oppholdsrom.

3. start å lete etter et nytt sted å bo med en gang. Si opp nåværende leilighet dersom du tror du klarer å finne nytt bosted innen oppsigelsestiden er omme.

Skrevet

Skulle trodd vi har leid samme leilighet ☺️ vi var ut for det samme, gidde beskjed uten at dem gjorde noe med det. Sa opp relativt kjapt !

Anonymkode: bc1b5...57f

Skrevet

Kan ikke hjelpe deg men lurer på hvordan du fikk målt luftfuktighet? Sliter med det samme her men utleier (kommunen) tar det ikke alvorlig 

Anonymkode: 741c3...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan ikke hjelpe deg men lurer på hvordan du fikk målt luftfuktighet? Sliter med det samme her men utleier (kommunen) tar det ikke alvorlig 

Anonymkode: 741c3...f14

Jeg har motsatt problem(tørr inneluft) og kjøpte hygrometer på biltema🥴kan sikkert få noe av bedre kvalitet, men betalte under 100kr.

Anonymkode: 6c157...6fb

Skrevet

Hadde samme problem med fukt i huset mitt, ga beskjed til utleier og han kjøpte en luftavfukter. Den var helt genial👍🏼 

Anonymkode: 713ee...8dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...