Gå til innhold

Venninnes kjæreste ønsker ikke bli venn med oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har fått en kjæreste som er ca. 9 år eldre enn oss. Jeg er vandt med å få et kompisforhold til alle typene til venninnene mine. God kjemi, lett å prate med, og alltid god stemning. At kjæresten hennes er 9 år eldre har aldri bekymret meg, jeg har venner som er både 15 år eldre enn meg og 5 år yngre. Jeg er generelt omgjengelig og kommer godt overens med de fleste. Men denne kjæresten, er altså umulig å bli kjent med. Jeg har prøvd å være hyggelig og imøtekommende, men han gir ingenting annet enn en kald skulder. Hver gang jeg prater meg ham ser han dumt på meg og svarer «eeeeehhh???!»…før han gir et kort svar i en spydig tone. Han virker minimalt interessert i å ha en samtale med resten av gjengen som er tilstede, enten vi er på en fest, i en park eller bare treffes i forbifarten (feks hvis vi skal ha venninnekveld hos venninnen min og han skal ut på noe annet). Han prater heller ikke med de andre typene i gjengen. Dette er en voksen oppegående mann med utdanning og god jobb. Han ser ikke ut som en spesielt snobbete eller blærete type, så han er ikke en klassisk klysefyr. 

hva er det egentlig med sånn folk? Hvordan får man dem til å oppføre seg? Jeg kjenner jeg er lite lysten på å invitere ham med på ting fordi jeg alltid føler meg dum/utilpass i en samtale med ham. Men det går selvsagt ikke an å utestenge bare en fyr. Flere andre i gjengen som reagerer på dette, men er nok jeg som reagerer mest, kanskje fordi jeg er vandt til å få en god tone med de aller fleste jeg møter.

Anonymkode: 54ede...2b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei venninne som har en kjæreste som er 14 år eldre. Det har aldri bekymret meg at han er 14 år eldre, for jeg har også venninner med kjærester som er 20 år eldre, og 10 år yngre. Han er imidlertid hyggelig både med meg og de andre 5 venninnene våre, og vi er også vant til å få en god tone med de vi møter. Så dette handler om typen mann, og ikke alderen. 

Anonymkode: 91fc3...273

• Liker 2
Skrevet

Forstår ham godt. Jeg hadde heller ikke giddet å bli kjent med, og henge med venner av en kjæreste. 

Han et sammen med henne. Ikke med dere.

Anonymkode: 7ffef...78c

• Liker 6
Skrevet

At han ikke ønsker å etablere et kompisforhold, kan jeg forstå. Ut i fra det du skriver, er han direkte uhøflig. Det går an å oppføre seg ordentlig. 

• Liker 7
Skrevet

Veldig frekt syntes jeg. Hva sier venninnen din om oppførselen? Jeg personlig hadde blitt dødsflau hvis samboeren min oppførte seg slik.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en venninne som har fått en kjæreste som er ca. 9 år eldre enn oss. Jeg er vandt med å få et kompisforhold til alle typene til venninnene mine. God kjemi, lett å prate med, og alltid god stemning. At kjæresten hennes er 9 år eldre har aldri bekymret meg, jeg har venner som er både 15 år eldre enn meg og 5 år yngre. Jeg er generelt omgjengelig og kommer godt overens med de fleste. Men denne kjæresten, er altså umulig å bli kjent med. Jeg har prøvd å være hyggelig og imøtekommende, men han gir ingenting annet enn en kald skulder. Hver gang jeg prater meg ham ser han dumt på meg og svarer «eeeeehhh???!»…før han gir et kort svar i en spydig tone. Han virker minimalt interessert i å ha en samtale med resten av gjengen som er tilstede, enten vi er på en fest, i en park eller bare treffes i forbifarten (feks hvis vi skal ha venninnekveld hos venninnen min og han skal ut på noe annet). Han prater heller ikke med de andre typene i gjengen. Dette er en voksen oppegående mann med utdanning og god jobb. Han ser ikke ut som en spesielt snobbete eller blærete type, så han er ikke en klassisk klysefyr. 

hva er det egentlig med sånn folk? Hvordan får man dem til å oppføre seg? Jeg kjenner jeg er lite lysten på å invitere ham med på ting fordi jeg alltid føler meg dum/utilpass i en samtale med ham. Men det går selvsagt ikke an å utestenge bare en fyr. Flere andre i gjengen som reagerer på dette, men er nok jeg som reagerer mest, kanskje fordi jeg er vandt til å få en god tone med de aller fleste jeg møter.

Hva feiler det deg? 

Mener du seriøst at han skal føle seg pliktig til å være kompis med deg?

Anonymkode: 0df5d...165

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forstår ham godt. Jeg hadde heller ikke giddet å bli kjent med, og henge med venner av en kjæreste. 

De fleste er jo interessert i å omgås mennesker til en viss grad, og med mindre man er dødssær og kun skal dyrke separat omgangskrets er det normalt at kjærestens venner er en del av nettverket. Man trenger ikke bli bestevenner med alle, men man bør oppføre seg normalt og høflig mot dem. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
Skrevet

Hvorfor er han med om han oppfører seg som en gjøk? Jeg ville bare invitert fyren, men droppet å snakke med han.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, BobbySocks said:

Hvorfor er han med om han oppfører seg som en gjøk? Jeg ville bare invitert fyren, men droppet å snakke med han.

TS her! Har ofte lurt på det samme.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her! Jeg har ikke en forventning om et kompisforhold der han og jeg drikker går ut drikker øl alene og prater. Men de aller fleste som tar forholdet sitt seriøst ønsker å ha en god tone med kjærestens omgangskrets, enten det er familie eller venner. Dette er jo folk man kommer til å omgås i bryllup, familiesammenkomster, bursdager osv. i fremtiden, og da vil man jo gjerne at det skal være litt god stemning. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Helt enig, jeg orker heller ikke engasjere meg i min kjæreste sine venner. Dette er noe han skal bruke tid på, utenom meg. Å bli påtvunget menneske på denne måten godtar jeg ikke,  at jeg skal bruke tid på noen bare pga noen andre.

Dumt å bygge vennskap med disse når forholdet tar slutt så skal man forholde seg til vennene også etterpå, orker ikke. Alle forhold tar slutt, enten ved død eller brudd.

Anonymkode: 966ec...205

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts her! Jeg har ikke en forventning om et kompisforhold der han og jeg drikker går ut drikker øl alene og prater. Men de aller fleste som tar forholdet sitt seriøst ønsker å ha en god tone med kjærestens omgangskrets, enten det er familie eller venner. Dette er jo folk man kommer til å omgås i bryllup, familiesammenkomster, bursdager osv. i fremtiden, og da vil man jo gjerne at det skal være litt god stemning

Trenger ikke ha med kjæreste på slike fellesting som du nevner.

Skrevet

Min kjæreste er ca 5-7 eldre enn min omgangskrets. Men alder er ikke noe tema. Derimot synes han det er vanskelig å være ny og unngår så langt det er mulig å delta i alle mine sosiale settinger. 

At han er noe av det mest sosiale mennesket jeg har møtt noensinne ellers, gjør at vi har hatt noen diskusjoner rundt dette. Jeg er ikke så sosial, men deltar på settinger det forventes av meg. Bursdager, konfirmasjoner o.l f.eks. 

Anonymkode: d8a72...0ce

Skrevet

Kanskje veninnen din er sjalu/ikke ønsker at dere skal få så god kontakt? 

Anonymkode: 5d57b...823

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 17.10):

Helt enig, jeg orker heller ikke engasjere meg i min kjæreste sine venner. Dette er noe han skal bruke tid på, utenom meg. Å bli påtvunget menneske på denne måten godtar jeg ikke,  at jeg skal bruke tid på noen bare pga noen andre.

Dumt å bygge vennskap med disse når forholdet tar slutt så skal man forholde seg til vennene også etterpå, orker ikke. Alle forhold tar slutt, enten ved død eller brudd.

Det er greit nok, men om du av en eller annen grunn omgås dem så oppfører du deg vel som folk likevel? Du sitter vel ikke bare å kommer med spydige kommentarer? Det er jo det som er saken her.

Helt ok at man ikke gidder å blir bestevenn med alle kjærestens venner, men man kan da oppføre seg som et normalt menneske når man treffer dem likevel.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 16.25):

vel, normal folkeskikk er like fullt helt gratis.. Og det der er ikke normal folkeskikk så det er bare å forsyne seg rikelig :P

• Liker 2
Skrevet

Kanskje han tenker de ikke skal være sammen så lenge så han vil ikke "vikle seg" for langt inn i vennekretsen hennes.

Anonymkode: b0612...4a9

• Liker 1
Skrevet

Dette handler vel ikke om alder. Han er jo ufin? Frekk, til og med. 

Ville tenkt at jeg fra nå av kun inviterte venninner, og sagt noe om at "du må gjerne ta med xx, men vet ikke hvor mange av de andre mannfolka som kommer". Og så samme med de andre. 

Anonymkode: b7e07...71c

• Liker 1
Skrevet

Du må bli tryggere på deg selv. Den usikkerheten din kan luktes lang vei.

Oppfør deg mot han som du oppfører deg mot de andre kjærestene. Ikke la fyren gjøre deg usikker og ubekvem. Fortsett å invitere og fortsett å prate med han som vanlig selv om du ikke får noe respons. Det er du selv som skal definere hvordan du føler deg, ikke hans reaksjon på deg.

Anonymkode: 0be00...be5

Skrevet

Overraskende mange som mener man ikke trenger å innvolvere seg i kjærestens venner, Jeg personlig ville aldri hatt en kjæreste som ikke gadd å gjøre en innsats for å bli kjent med vennene mine eller andre som betyr mye for meg. Et felles sosialt liv er for meg en viktig del av et forhold. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...