AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Kunne forstått hvis det var enevelde. Men i USA kan jo ikke fattige folk få noe husly engang? Jeg har hørt noe argumenter i Norge om at det fører til mindre skatter. Men jeg bare lurer bare? Det er hovedsaklig Amerikanske venstre liberale som ikke liker monarkiet mye Anonymkode: b04e9...494
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 I kontekst "Mindre skatter hvis monarkiet var avskaffet" Anonymkode: b04e9...494
Voksenmann Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 Vet ikke om amerikanerne hater monarkiet men noe kan skyldes deres historie der de rev seg løs fra den engelske tronen. Ellers tror jeg de ikke helt forstår rollen til monarken da de er vant til en president med relativt mye makt og tror ofte monarken har tilsvarende makt. De er derimot ganske fasinert av de nord europeiske kongehusene. Bare mine tanker etter et par tiår i usa. Kostnadene ved feks en president blir omtrent de samme som ved monarkiet. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 Voksenmann skrev (3 timer siden): Vet ikke om amerikanerne hater monarkiet men noe kan skyldes deres historie der de rev seg løs fra den engelske tronen. Ellers tror jeg de ikke helt forstår rollen til monarken da de er vant til en president med relativt mye makt og tror ofte monarken har tilsvarende makt. De er derimot ganske fasinert av de nord europeiske kongehusene. Bare mine tanker etter et par tiår i usa. Kostnadene ved feks en president blir omtrent de samme som ved monarkiet. finnes det egentlig noen ordentlig statistikk på hva som koster mest av monarki VS republikk? i monarkier må dem vel fremdeles ha politikere og en statsminsiter, for å gjøre unna alt det politiske. Pluss alle utgiftene ved selve monarkiet. Men hvis man har en republikk, så har man politikere og en president til å gjøre den amme jobben. Samtidig som man slipper å bruke penger på monarkiet. Anonymkode: 06002...637
Voksenmann Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: finnes det egentlig noen ordentlig statistikk på hva som koster mest av monarki VS republikk? i monarkier må dem vel fremdeles ha politikere og en statsminsiter, for å gjøre unna alt det politiske. Pluss alle utgiftene ved selve monarkiet. Men hvis man har en republikk, så har man politikere og en president til å gjøre den amme jobben. Samtidig som man slipper å bruke penger på monarkiet. Anonymkode: 06002...637 Blir vi en republikk så avskaffer vi sikkert ikke parlamentisem, tenker vi ender opp som Finland eller Tyskland med en president som statsoverhode og en statsminister som styrer regjeringen. Skal vi velge en president så koster det litt men jeg vil gjette at Stortinget utpeker en president. Da kan vi feks få President Hatteland eller President Trine Grande.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå