Pipaluk Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Hvis du visste at sjansen for at barna ville bli små var stor? Hadde det hatt betydning for deg om barna bare ville bli småvokste( sånn rundt 150) versus dvergvekst med uproporsjonale armer og ben? Ser på tlc og programmet little people big world.
Hannah80 Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 Må nok svare at jeg ikke hadde blitt sammen med en kortvokst i utgangspunktet. Så det hadde ikke vært en problemstilling:) 4
Wenda Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 Hvorfor skulle man ikke turt det? De fleste kortvokste lever helt greie liv de også som du da sikkert også kan se på det programmet. Nå skal ikke jeg ha barn så problemstillingen gjelder ikke meg, men jeg kunne godt vært sammen med en kortvokst og om jeg hadde ønsket barn hadde ikke det vært noen hindring 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 Nei. Mange får redusert livskvalitet på grunn av det og blir mobbet. Syntes personlig at det ikke er etisk når du kan heller adoptere eller ha dyr. Tenk på hvor mye barnet ditt kan lide som følge av arvelige sykdommer. Anonymkode: 9ddd4...dd7 1
Hannah80 Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Mange får redusert livskvalitet på grunn av det og blir mobbet. Syntes personlig at det ikke er etisk når du kan heller adoptere eller ha dyr. Tenk på hvor mye barnet ditt kan lide som følge av arvelige sykdommer. Anonymkode: 9ddd4...dd7 Merkelig sammenligning 😁 7
Djungelvrål Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 Nei, det hadde ikke vært aktuelt å bli sammen med en mann under 1,50. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Nei det hadde vært uaktuelt. Her sjekkes til og med resten av familien for gode gener. Generelt pene, og med god psyke og jobber. Pene smarte barn. Så kynisk kan man være. Anonymkode: 9b729...fd8
GammelKaktus Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 Nei, det hadde ikke skjedd for en som er kortvokst faller utenfor det jeg er interessert i. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 Jeg er kortvokst selv og har valgt å ikke få barn av flere grunner. Litt av grunnen har indirekte med kortvokstheten å gjøre og det handler om fysiske plager knyttet til akkurat min tilstand. Vet om mange kortvokste som velger å få barn og det synes jeg er en selvfølge. Jeg ville aldri valgt bort barn pga. det kosmetiske. Høyden og det å ha et annerledes utseende er ikke på topp 10 over mine problemer. De fleste kortvokste er barn av foreldre som begge har gjennomsnittlig høyde. Man kan ha så "gode" gener man bare vil og likevel få et kortvokst barn da dette skjer ved tilfeldig mutasjon. Vil kommentere innlegget til AB som skriver om etikk, redusert livskvalitet og mobbing: Jeg har opplevd litt erting, men ikke mer enn andre. Livskvaliteten min er veldig god, til tross for fysiske plager. Jeg har kjæreste, venner, jobb og hobbyer. Lever et liv som er ganske likt de fleste andres. Å si at visse mennesker ikke bør få barn fordi det er uetisk er et paradoks. Det er ikke en ytring som oser av etikk, for å si det slik. Anonymkode: ba0e5...954 10
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 Den formen for kortvoksthet som han i game of thrones har er en dominant versjon. Det er dermed 50/50 for om barnet blir kortvokst eller har normalhøyde. Om jeg hadde tatt sjansen, eller om vi hadde vurdert gentesting av embryo før innsett, det vet jeg rett og slett ikke. (Genet er forøvrig også letalt om man har to utgaver, så to kortvokste som får barn sammen (med denne formen for genfeil), har 50%sjanse for kortvokste barn, 25%sjanse for "normale" barn, og 25%sjanse for spontanabort). Anonymkode: a7214...679 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 Jeg ville turt å få barn med en kortvokst person. Hadde barnet blitt kortvokst så tenker jeg at da har det i det minste en foreldre som vet hva det går igjennom. Tenker det er verre når to gjennomsnittshøye får et kortvokst barn. Anonymkode: 2c5c8...39a 1
Pipaluk Skrevet 10. september 2022 Forfatter #12 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er kortvokst selv og har valgt å ikke få barn av flere grunner. Litt av grunnen har indirekte med kortvokstheten å gjøre og det handler om fysiske plager knyttet til akkurat min tilstand. Vet om mange kortvokste som velger å få barn og det synes jeg er en selvfølge. Jeg ville aldri valgt bort barn pga. det kosmetiske. Høyden og det å ha et annerledes utseende er ikke på topp 10 over mine problemer. De fleste kortvokste er barn av foreldre som begge har gjennomsnittlig høyde. Man kan ha så "gode" gener man bare vil og likevel få et kortvokst barn da dette skjer ved tilfeldig mutasjon. Vil kommentere innlegget til AB som skriver om etikk, redusert livskvalitet og mobbing: Jeg har opplevd litt erting, men ikke mer enn andre. Livskvaliteten min er veldig god, til tross for fysiske plager. Jeg har kjæreste, venner, jobb og hobbyer. Lever et liv som er ganske likt de fleste andres. Å si at visse mennesker ikke bør få barn fordi det er uetisk er et paradoks. Det er ikke en ytring som oser av etikk, for å si det slik. Anonymkode: ba0e5...954 Hvor høy er du? Mann? Dame?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 Jeg tror at hvis man først er sammen med en kortvokst, har man ikke noe imot å få kortvokste barn. Jeg kjenner til et par der en er kortvokst, og den andre har normal høyde, og de har fått et kortvokst barn og et med normal høyde. Anonymkode: 99e81...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det hadde vært uaktuelt. Her sjekkes til og med resten av familien for gode gener. Generelt pene, og med god psyke og jobber. Pene smarte barn. Så kynisk kan man være. Anonymkode: 9b729...fd8 Du stiller angivelig høye krav til andre, men selv er du ikke smart nok til å lære deg tegnsetting for ditt eget språk? Tror ikke helt på at du er ressurssterk nok til å sjekke det du nevner😉 Anonymkode: 99e81...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du stiller angivelig høye krav til andre, men selv er du ikke smart nok til å lære deg tegnsetting for ditt eget språk? Tror ikke helt på at du er ressurssterk nok til å sjekke det du nevner😉 Anonymkode: 99e81...c2d Hahaha, murdered by word 😄 Anonymkode: 6d958...37f 1
Pipaluk Skrevet 10. september 2022 Forfatter #16 Skrevet 10. september 2022 Wenda skrev (4 timer siden): Hvorfor skulle man ikke turt det? De fleste kortvokste lever helt greie liv de også som du da sikkert også kan se på det programmet. Nå skal ikke jeg ha barn så problemstillingen gjelder ikke meg, men jeg kunne godt vært sammen med en kortvokst og om jeg hadde ønsket barn hadde ikke det vært noen hindring Hvordan vet du at de fleste kortvokste lever greie liv. Et tv program som er avhengig av seere går ikke i detalj på smerter og sykdommer som følger med. Èn ting er selve kortvokstheten og det faktum at verden ikke er tilpasset dem. Den andre problemstillingen som nok oppleves enda verre for mange, er alle fordommer de møter bare de går ut av døra. Det finnes ikke grenser for hva folk faktisk sier høyt. Man skal utvikle tykk hud for å leve med dette. 1
Wenda Skrevet 10. september 2022 #17 Skrevet 10. september 2022 Pipaluk skrev (40 minutter siden): Hvordan vet du at de fleste kortvokste lever greie liv. Et tv program som er avhengig av seere går ikke i detalj på smerter og sykdommer som følger med. Èn ting er selve kortvokstheten og det faktum at verden ikke er tilpasset dem. Den andre problemstillingen som nok oppleves enda verre for mange, er alle fordommer de møter bare de går ut av døra. Det finnes ikke grenser for hva folk faktisk sier høyt. Man skal utvikle tykk hud for å leve med dette. Mye av det du skriver her kan jo gjelde så utrolig mange andre også 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 Nei. Anonymkode: 6d958...37f 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Skrevet 10. september 2022 Jeg syns det er egoistisk å få barn om man med stor sannsynlighet vet at barnet blir handikappet. Anonymkode: 59b22...be1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #20 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du stiller angivelig høye krav til andre, men selv er du ikke smart nok til å lære deg tegnsetting for ditt eget språk? Tror ikke helt på at du er ressurssterk nok til å sjekke det du nevner😉 Anonymkode: 99e81...c2d Det er en vesentlig forskjell på å kunne, og å ikke gidde, på et mobiltastatur. Kan derfor ha høye krav til andre. I motsetning til deg Anonymkode: 9b729...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå